- Automobilka Porsche dnes představila první facelift elektromobilu Taycan
- Podle WLTP má dojezd až 678 km, což je oproti předchozí generaci citelné navýšení
- Extrémní je i dobíjecí výkon – až 320 kW
- V článku najdete rozsáhlou galerii všech variant nového Taycanu i české ceny
Německá automobilka Porsche před několika minutami oficiálně odhalila vůbec první facelift Taycanu, který by klidně snesl označení 2.0. Právě tento model byl vůbec prvním elektromobilem této značky a mezi recenzenty i uživateli se dočkal velmi kladného přijetí, nicméně po téměř pěti letech od představení (duben 2019) nastal čas ukázat světu jeho vylepšenou verzi. A nutno dodat, že novinek je opravdu hodně.
Znatelné navýšení dojezdu
Jednou z největších slabin první generace Taycana byl dojezd, nicméně to letošní facelift mění. V případě, že si připlatíte za tzv. Performance Plus Pack, budete mít k dispozici kapacitu 95 kWh (původně se spekulovalo o 105 kWh) a dojezd až 687 km podle WLTP. To je téměř 35% navýšení dojezdu oproti první generaci. Základní verze má využitelných 83/89 kWh (podle modelu).
Několik vybraných novinářů v USA už mělo možnost strávit v testovacím prototypu nového Taycanu několik hodin. Autorovi YouTube kanálu Out of Spec se na jedno nabití povedlo urazit vzdálenost 748 km. Nicméně tady je důležité zmínit, že šlo o velmi klidnou jízdu. Průměrná rychlost této jízdy byla 79 km/h. Průměrná spotřeba pak 12,9 kWh/100 km.
Kromě klasického Taycanu budou samozřejmě k dispozici i varianty Sport Turismo a Cross Turismo. Nejvýkonnější varianta Porsche Taycan Turbo S nabídne zrychlení z nuly na sto za pouhé 2,4 sekundy a speciální Push-to-pass režim, ve kterém po dobu deseti sekund dočasně navýší výkon o 70 kW. Základní Taycan z nuly na sto dosáhne za 4,8 sekundy.
základní Taycan se pyšní výkonem 430 koní (320 kW), Taycan 4S nabídne 590 koní (440 kW), Taycan Turbo 872 koní (660 kW) a Taycan Turbo S dokonce 940 koní (700 kW). Za navýšení výkonu může nejen vyspělejší hnací ústrojí s novým motorem na zadní nápravě, ale i celá řada softwarových optimalizací.
Výkonnější jsou i samotné baterie, přepracován byl tepelný management a upravilo se i řízení rekuperace a pohonu všech čtyřech kol. Porsche zde rovněž použilo tepelné čerpadlo nové generace. Příjemný je také fakt, že všechny nové modely Taycan jsou standardně vybaveny dvouventilovým vzduchovým odpružením, který nejen že minimalizuje naklánění karoserie, ale také pohlcuje rázy.
V rámci příplatkové výbavy bude možné si připlatit za systém Porsche Active Ride, který automobilka poprvé ukázala loni v listopadu s premiérou třetí generace Panamery. Jedná se o systém využívající elektricky ovládaného hydraulického čerpadla. Jeho cílem je regulovat průtok kapaliny a vytvářet protisílu právě k rázům od silnice a kompenzovat náklony při zrychlení, brzdění a v zatáčkách. Při nastupování (jakmile otevřete dveře) se navíc Taycan přizvedne po komfortnější polohy pro nastupování či vystupování.
Z tiskových fotografií je patrné, že Porsche vylepšilo design. Mírně upravená byla nejen přední strana se světlomety (v základu jsou HD Matrix), ale i křivky na bocích a záď. Ve výrazné světelné lince na zádech samozřejmě nechybí nápis Porsche, který je nově podsvícený, avšak pouze v rámci příplatkové výbavy.
Vysoký nabíjecí výkon 320 kW
Extrémně rychlé je i nabíjení, a to díky 800V architektuře a maximálnímu dobíjecímu výkonu 320 kW. Z 10 na 80 % se tak baterie zvládne dobít za pouhých 18 minut. Nabíjecí porty A/C najdeme na obou stranách, levý podporuje i D/C. Nové Porsche Taycan v předprodukční verzi mimochodem dokázalo před několika týdny na Severní smyčce Nürburgringu zajet nejrychlejší kolo za 7:07,55, čímž překonalo dosavadního držitele traťového rekordu Teslu Model S Plaid. Ta měla čas 7:25,231. Taycan tak na téměř dvacetikilometrovém okruhu dokázal Teslu překonat o 18 sekund.
První s novou generací CarPlay?
Když Apple v červnu 2022 na vývojářské konferenci WWDC poprvé představil novou generaci Apple CarPlay, způsobil tím slušný poprask. Nejenže po grafické stránce inovovaný CarPlay vypadal skvěle, ale vůbec poprvé jej bylo možné používat i na displeji před volantem. Skrze nový CarPlay lze také ovládat některé funkce vozu, například klimatizaci, ambientní osvětlení či rádio, takže není nutné se přepínat do základního infotainmentu. Ten mimochodem v případě nového Taycanu a Macanu běží na platformě Android Automotive od Googlu.
Trvalo to téměř dva roky, nicméně letos se na trhu konečně objeví první vozy s podporou nového CarPlay. A právě nové Porsche Taycan s největší pravděpodobností bude vůbec prvním prodávaným autem s touto technologií. Někdo by mohl namítat, že první byl přece elektrický Macan, který Porsche představilo předminulý týden. Jenomže Macan se k prvním zájemcům dostane až v druhé polovině letošního roku, zatímco nový Taycan by se měl podle našich informací v Evropě začít prodávat už v průběhu dubna.
U dostupnosti nového CarPlay hned se zahájením prodeje ale zůstává drobný otazník. V testu faceliftu Taycanu na kanále Autogefühl Thomas Majchrzak sice zmiňuje vylepšenou verzi Apple CarPlay Plus, která nabízí možnost ovládání klimatizace a dalších kontrolních systémů, nicméně v tomto případě se ještě nejedná o novou generaci CarPlay.
Thomas dále uvádí, že aktuálně ještě nelze pro zobrazení informací využívat displeje před řidičem. Tato možnost by měla být přístupná až později. Přikláním se tedy k variantě, že nový Taycan už s podporou další generace CarPlay počítá, ale Apple ještě zřejmě nemá hotovo a čeká se na update, který by měl dorazit v průběhu tohoto roku.
Cena a dostupnost
V konfigurátoru na webu Porsche.cz se před malou chvílí objevily informace o cenách jednotlivých variant, zde je jejich přehled:
- Porsche Taycan – od 2 604 162 Kč včetně DPH
- Porsche Taycan 4S – od 3 025 847 Kč včetně DPH
- Porsche Taycan Turbo – od 4 349 133 Kč včetně DPH
- Porsche Taycan Turbo S – od 5 240 813 Kč včetně DPH
- Porsche Taycan 4 Cross Turismo – od 2 728 157 Kč včetně DPH
- Porsche Taycan Sport Turismo – od 2 604 162 Kč včetně DPH
- Porsche Taycan 4S Sport Turismo – od 3 051 136 Kč včetně DPH