Divoké spekulace o tom, že Facebook „naslouchá“ našimi smartphony kvůli personalizaci reklamy, se na internetu vynořují už mnoho let. Donedávna jsme si mysleli, že tyto obavy patří spíše do roviny konspiračních teorií.
Nyní však byl zveřejněn patent, který si Facebook podal již koncem roku 2016. A ten neobsahuje nic jiného, než popis principu odposlouchávání reklamy smartphony. Patent je poměrně obecný, základní principy však lze vyvodit snadno. Když by klientské zařízení (typicky smartphone) detekovalo blízkost ke zdroji přehrávání reklamy (televize, počítač), tak by bylo zahájeno nahrávání zvuku. Ten by byl následně analyzován pro získání statistických dat o tom, jakým způsobem v domácnosti konzumujeme reklamu.
Přesný mechanismus detekce blízkosti ke zdroji reklamy není úplně jasný. Mluví se nicméně o tom, že by obě zařízení musela být připojena ve stejné síti, či třeba propojena pomocí Bluetooth.
Vágně je zmíněno také využití vysokofrekvenčních zvuků, které nejsou pro člověka slyšitelné. Byly by však obsaženy ve zvukové stopě reklamy a Facebook by dle nich detekoval, jestli jsme reklamu viděli celou, či by třeba rozpoznal pasáž, v níž došlo k vypnutí.
Ochrana proti „budoucí agresi“?
Patenty jsou samozřejmě často registrovány bez záměru je v bezprostřední budoucnosti použít. Facebook však nemá zrovna dobrou pověst v oblasti nakládání s daty uživatelů, takže obavy jsou pochopitelně na místě. Jakékoliv riziko zneužití Facebook nicméně odmítá a dokonce přišel s vskutku nečekaným vysvětlením, proč si patent registroval.
Z vyjádření viceprezidenta Facebooku totiž vyplývá, že sociální síť registrací tohoto patentu bojuje právě proti zneužívání uživatelských dat. Jde prý o snahu zabránit ostatním společnostem využít tuto invazivní techniku analýzy dat o reklamách. Allen Lo se dušuje, že popsané principy Facebook nikdy nevyužije a registroval si je čistě kvůli zabránění možné „agresi“ ostatních společností. Věříte mu?