Populární technologický YouTuber Marques Brownlee, známý spíše pod přezdívkou MKBHD, nedávno natočil dvojici rozhovorů se zakladatelem Tesly Elonem Muskem. Obě videa vznikla v prostorech kalifornské továrny Tesly ve Fremontu a poněkud nevyspale vypadající Musk v nich řekl celou řadu zajímavých informací.
V tomto článku se pokusíme shrnout některé zajímavosti, které jsme se prostřednictvím obou videí mohli dozvědět.
Opravdu dostupné Tesly na obzoru?
Hned jednou z prvních otázek na Elona Muska bylo to, jestli Tesla někdy dokáže vyrábět skutečně masově dostupné automobily. Jako „lidový“ vůz je do značné míry prezentován už současný Model 3, avšak jeho základní cena 35 000 USD (771 tisíc Kč) není ani na americké poměry úplně masově dostupná. Většina zájemců si navíc ke svému vozu pořídí nějaký balíček vylepšení, což může cenu ještě značně zvýšit. Když vezmeme v úvahu, že nejpopulárnějším nahrazovaným vozem v trade-in programu Tesly je Toyota Prius, vidíme poměrně značný cenový rozdíl. Prius se totiž v USA prodává za cenu okolo 23 000 dolarů (506 tisíc Kč).
Musk nicméně pronesl odhad, že by Tesla měla být schopna vyrábět vozy v ceně 25 000 USD (550 tisíc Kč), a to již přibližně za tři roky. Klíčem je podle něj škálování výroby a s tím spojené zvětšení objemů produkovaných aut. Při opravdu masové výrobě totiž poměrně značně klesají náklady na jednotlivý kus, a to se samozřejmě může promítnout i do spotřebitelských cen.
Sen o masové produkci
Zefektivnění výroby a navyšování kapacit je obecně téma, o němž Musk mluví ve videích velmi často. Je to dáno zejména tím, že Tesla bude brzy potřebovat vyrábět výrazně více vozů najednou, než je doposud zvyklá. K Modelu S, 3, X a Y totiž přibude ještě plánovaný Pickup, nový Roadster a zapomenout samozřejmě nemůžeme ani na kamion Semi.
Dosáhnout potřebné výrobní kapacity pro souběžnou „ostrou“ produkci všech plánovaných modelů nebude jednoduché. Musk vidí velký potenciál v automatizaci a zefektivňování výrobního procesu, ale je si vědom i toho, že potřebuje spoustu lidských sil. V továrně ve Fremontu aktuálně zaměstnává 10 000 lidí, jejichž řady se budou muset rozšířit. Zaměstnance se snaží nalákat do továrny například snadnou dopravou. Tesla zajišťuje svozy autobusy a podporuje také car sharing mezi zaměstnanci.
(Ne)šikovní roboti
Musk je považován za velkého vizionáře a milovníka technologií, takže by asi každý očekával, že se bude snažit výrobu elektromobilů co nejvíce dostat do robotizované sféry. To však není úplně pravda. Elon si totiž uvědomuje jistou problematičnost komplexních robotů a ve videu se svěřuje, že má radši ty „hloupé“. Nejoblíbenější je prý automatický nákladní vozík, který sleduje magnetický proužek na podlaze továrny.
U složitých robotů je prý problém zejména s tím, že když dojde k poruše, je třeba zastavit celou výrobu a musí se čekat na jejich opravu. Držet v továrně non-stop specializované techniky je samozřejmě drahé a čekat na příjezd techniků výrobce je zase časově velmi náročné. Elon se tak nebrání přenechat určité operace lidským pracovníkům.
Jako příklad uvádí například spojování hadic a protahování kabelů karoserií. Ve videu barvitě popisuje, jak si robot nedokáže poradit s náhodně „vlajícím“ kabelem a zdlouhavě ho hledá v prostoru. Pro člověka je to přitom úkol zcela triviální a potřebnou součástku chytne prostě tam, kde se zrovna nachází. Proces označovaný jako „general assembly“, tedy základní kompletace částí, tak patří lidem. Samozřejmě mají k dispozici nejrůznější mechanizaci, hydraulické zvedáky a podobně, ale poslední slovo mají oni. Oproti tomu třeba svařování karoserií či jejich lakování patří téměř výhradně robotům. Míra robotizace se zásadně liší s ohledem na fázi výroby, někde dosahuje až 90 %, jindy zase sotva pokoří hranici 10 %.
Roboti z polotovaru
Roboti přemisťující v továrně jednotlivé části vozů jsou v podstatě unikáty. Samotná hydraulická ramena sice prý jsou katalogové položky, avšak Tesla si už musí sama navrhnout úchopy, doplnit senzory, naprogramovat pohyby a v podstatě tak z polotovaru vytvořit použitelného robota. Středně velký robot prý pracuje s přesností 0,2-0,3 mm, což pochopitelně klade obrovské nároky na precizní seřízení všech částí výroby.
Ačkoliv je výrobní linka navržena přímo Teslou, jsou v ní jisté nedokonalosti. Elon například kritizuje otočný „stůl“, na němž si dva roboti předávají rozpracovaný vůz. Stůl se prý občas porouchává a pokládání a opětovné zvedání zpomaluje výrobu. Kdyby Musk linku budoval nyní, překládací stůl by prý eliminoval a roboty konfiguroval tak, aby si vůz předávali přímo „z ruky do ruky“.
Je Model X zbytečně složitý?
V souvislosti s popisem úskalí robotizované výroby Musk přiznal, že se u Modelu X nechali poněkud unést. Automobil se zvedacími dveřmi a celou řadou zajímavých vychytávek totiž představuje pro roboty pořádný oříšek a lidé u něj tak musí trávit více času. To je samozřejmě nejen drahé, ale navíc to poněkud brání zvýšení tempa výroby.
Elon zpětně hodnotí Model X jako automobil, u nějž dali možná trochu moc důrazu na design a „elektronické hračky“. Na druhou stranu jde možná o Teslu s největším „WOW efektem“, což je pro značku důležité. Musk totiž říká, že v oblasti marketingu spoléhají zejména na to, že zákazníky zaujmou auta samotná a jaksi organicky budou šířit jejich pověst mezi další zájemce. Tesla tak nemusí investovat do masivních reklamních kampaní, o zájemce zpravidla nouzi nemají.
Auta na hraně možností a zákonů
V rozhovoru přišla řeč také na připravovaný Track Mode pro Model 3, tedy jakýsi závodní režim. Ten bude podle Muska prý podobný například přetaktování procesoru v počítači. Majitel bude upozorněn, že jeho úpravy parametrů a následné řízení mohou snížit životnost některých částí vozu. Poté by ale měl mít možnost dle svých představ ladit jednotlivé parametry vozu, jako například intenzitu brzdění, teplotu akumulátorů a podobně. Elon Track Mode nazývá jakýmsi režimem pro pokročilé uživatele, v němž získají nad svým vozem lepší kontrolu, avšak za cenu určitých rizik.
Ještě zajímavější než dosahování technických limitů u Modelu 3 je však zkoušení legálních hranic u nového Roadsteru. Marques se Elona ptá, jak to bude s bočními zrcátky. Ty totiž na konceptech vozu chybí a je tak poněkud nejasné, jestli budou na finálním voze.
Musk absenci zrcátek na konceptu vysvětluje tím, že jde o velmi neaerodynamické prvky, které mohou snížit dojezd při dálničních rychlostech až o 5%. Zrcátka podle Muska fungují jako malé aerodynamické brzdy na letadlech. U sportovního Roadsteru by tak bylo zjevně ideální je nemít, avšak tomu poněkud brání legislativa.
Elon však s ďábelským úsměvem naznačuje, jak možná tento problém vyřeší. Říká, že výrobci jsou povinni na vozy zrcátka instalovat. Řidiči už však podle něj (alespoň v USA) nejsou povinni zrcátka na voze mít. Mezi řádky se tak dá číst, že Roadster možná bude mít zrcátka odnímatelná. Z hlediska bezpečnosti by to problém být nemusel, nahradit je mohou kamery a displeje ve voze.
Černá vs. bílá
Procházka s Muskem po továrně končí poněkud předčasně, neboť je náhle zatažen na jakési provozní jednání. Před koncem videa však ještě stihne přijít řeč na barvy vozů, což je taktéž poměrně zajímavé téma.
Lakování vozů je jediným procesem, kdy se při produkci ve fremontské továrně setká Model S a Model X. Lakování totiž zajišťuje u obou vozů jedna linka. Nejpopulárnější barvou je prý celkově černá, avšak sekunduje jí bílá. Zatímco černá je žádaná všude, o bílou prý stojí vesměs jen američtí zákazníci. Na evropské trhy Tesla podle Muska bílé elektromobily příliš často nedodává – není o ně zájem.
Jak bylo řečeno na začátku článku, videa natočil YouTuber Marques Brownlee. A pokud tohoto tvůrce alespoň trochu znáte, jistě víte, že jeho nejoblíbenější barvou čehokoliv je matně černá. Slogan „matte black everything“ je už s ním neodmyslitelně spjatý, a tak samozřejmě využil příležitosti a Muska se zeptal, jestli plánuje vyrábět i vozy v matném provedení. Odpověď ho však zřejmě nepotěšila. Musk totiž řekl, že matný lak se v případě poškrábání velmi složitě opravuje, neboť ho nelze rozleštit jako ten lesklý. Jednou se prý ale možná matných barev dočkáme.