Cena:

Nový pickup od Tesly bude gigantický, Musk slibuje revoluci

Ačkoliv Tesla notoricky nestíhá plnit výrobní plány, které si sama stanovila, chystá další vůz. Všichni očekávají uvedení nového Roadsteru 2 v roce 2020 a komerční sféra se zase těší na kamiony Semi. Na ně už získala Tesla vysoké desítky předobjednávek od světoznámých společností typu Pepsi, Walmart či DHL.

Právě očekávaný úspěch kamionů zřejmě vedl zakladatele Elona Muska k tomu, aby pozornost zaměřil na další užitkové vozidlo. Bude jím Tesla Pickup, o níž mluvil poprvé již v roce 2013. Elon však před několika dny začal na Twitteru sondovat, jaké funkce by měl nový pickup získat a prozradil i několik podrobností, které už jsou víceméně jisté.

Gigant s pohádkovou výbavou

Co bylo jisté už před sérií vyjádření na Twitteru je fakt, že nový pickup bude obrovský. A to i na americké poměry, kde jsou dlouhodobě na předních příčkách nejprodávanějších vozů obří pickupy, jako Fordy F-Series či Dodge Ram. Musk mluví o tom, že jeho elektrický pickup zcela změní pravidla hry. Korba bude prý tak velká, že pohodlně odveze běžný spalovací pickup. Všeobecně se tak očekává, že nový vůz bude postaven na základech tahače Semi. Tomu nasvědčuje i oficiální skica představená koncem minulého roku, byť ta jistě nezobrazuje finální podobu vozu. Elon se také zmínil, že vůz pojme šest pasažérů doslova obřích rozměrů.

Velikost ovšem není to jediné, čím pickup zaujme. Na trhu chce zabodovat především oslnivým výkonem. Poháněn bude dvojicí motorů napájených z obrovské baterie, jejíž kapacita má být vyšší než u Modelu S i X. Ta by měla zajistit dojezd mezi 640-800 km, což je vzhledem k výkonu vozu skutečně úctyhodné číslo. Tesla Pickup totiž zvládne tahat přívěsy s hmotností až 136 tun, což je několikanásobek toho, s čím si poradí i opravdu velký pickup. Ty nejlépe vybavené modely Dodge Ram zvládnout tahat necelých pět tun, v porovnání s Teslou si tedy „ani neškrtnou“.

Co je však ještě zajímavější je fakt, že takto vysokou tažnou kapacitu nemá ani „zdrojový“ kamion Semi. Ten oficiálně nabízí „pouze“ něco přes 36 tun. Musk si nicméně pravděpodobně nevymýšlí, SUV Tesla Model X pro tahání extrémně těžkých nákladů není optimalizován a přesto dokáže táhnout Boeing 787-9, který prázdný váží necelých 135 tun.

That time we towed a plane with a Tesla

Ideální pro řemeslníky

Dalším zajímavým vybavením bude dynamické vzduchové odpružení, které bude reagovat na hmotnost nákladu. Podle Muska by odpružení mělo udržovat pickup v rovině a zároveň v reálném čase vyrovnávat terénní nerovnosti. Tesla se navíc možná inspiruje nápadem fanouška, že by bylo praktické umožnit k pneumatickému systému vozu připojovat profesionální nářadí, jako jsou třeba sbíječky. Co už Elon považuje za jisté je to, že ve voze budou instalovány klasické 240V zástrčky, z nichž bude možné napájet i velmi výkonné nářadí. Řemeslníci tak nebudou potřebovat naftové generátory, což je bezpochyby praktické.

Samozřejmostí jsou pak autonomní systémy Tesly, 360° kamery, sonar a paralelní parkování. Ačkoliv se může zdát, že plánovaný Pickup je šílené vozidlo bez reálného využití, opak může být pravdou. Jak již vidíme na případu Tesly Semi, která se ještě ani neprodává, zájem komerční sféry je poměrně značný. A to je právě oblast prodejů, která by mohla Teslu postavit na nohy a dostat ji dlouhodobě do černých čísel.

Na samotné uvedení si však ještě nepochybně několik let počkáme. Kamion Tesla Semi by se měl začít sériově vyrábět příští rok, pickupu se tedy rozhodně nedočkáme dříve, než v roce 2020. Ten by však měl patřit Roadsteru 2, takže možná i o několik let později.

Autor článku
Tomáš Krompolc
Fanoušek Androidu, Googlu a moderních technologií. Rád si poslechne tvrdší hudbu a mezi jeho nejoblíbenější seriály patří ty z produkce Netflixu. V současné době je spokojeným majitelem telefonu OnePlus 6.