Domů » Články » Clubhouse je sociální síť na pozvánky. Vyzkoušeli jsme, jak funguje

Clubhouse je sociální síť na pozvánky. Vyzkoušeli jsme, jak funguje

William Krause (Unsplash)

Ačkoliv je Clubhouse službou se zhruba roční tradicí, v českém rybníčku se začala hojně šířit teprve nedávno. Zčásti je to dáno tím, že zatím není k dispozici aplikace pro Android a přístup je pouze na pozvánky. V tomto článku bych rád shrnul zkušenosti po zhruba týdenním používání a zároveň zodpověděl některé časté otázky, které se ke Clubhouse pojí.

Jak získat pozvánku?

Ačkoliv nejsem žádný nadšenec do sociálních sítí a běžně používám už jen Facebook a Instagram, ani já jsem neodolal a novou službu vyzkoušel. Příměr k chatovacím místnostem z doby před patnácti lety mne sice na první dobrou nijak nenalákal, nicméně zvědavost zvítězila a po pár dnech jsem se začal shánět po pozvánce.

Následovalo zjištění, že k pozvánce se dá velmi jednoduše dostat, pokud jste ochotni za ni zaplatit. I v českých vodách se pohybuje značné množství překupníků a dostal jsem tedy několik nabídek od 80 až po 200 Kč. To jsem odmítl a vyzkoušel jsem dosah svého Instagramu, s čímž jsem velmi rychle uspěl a vstoupil do Clubhouse zdarma. Hned po vstupu jsem získal dvě pozvánky a po několika dnech používání přibyly další tři kusy. Pozvánky tedy můžete získat od svých přátel či od kohokoliv, kdo už na Clubhouse je a má nějaké volné.

iphone headphones
Clubhouse je zatím k dispozici pouze ve verzi pro iOS

Co se týče aplikace samotné, je ještě hodně co zlepšovat. V místnostech se poměrně špatně orientuje a prakticky neexistuje žádná filtrace. Jedinou pomůckou je algoritmus, který vám nabízí místnosti na míru, a také sledování oblíbených osobností a jejich plánovaných místností.

Taková místnost má vždy daný začátek (někdy i konec), alespoň rámcové téma a většinou několik mluvčích, kteří mohou buď vést diskuzi mezi sebou nebo dávat slovo lidem z publika a nechat je klást otázky, případně na ně reagovat. Pomůckou pak mohou být například skupiny na Facebooku, kde uživatelé Clubhouse dopředu avizují vznik některých plánovaných místností. Ty mohou být veřejné i soukromé.

Dále na Clubhouse fungují kluby, které sdružují lidi se stejným zájmem nebo tématem. Opět mohou být veřejné i soukromé a jeden uživatel může založit pouze dva kluby. Potvrzení založení trvá zhruba dva týdny. Ačkoliv by kluby do budoucna mohly být velmi užitečné, těch českých je zatím velmi málo, a proto jsem je v průběhu seznamování s Clubhousem příliš nevyužíval.

Jak používat Clubhouse a nezbláznit se

U Clubhouse více než u jiných aplikací funguje psychologický mechanizmus, který nás nutí poslouchat ze strachu, že o něco přijdeme. Konverzace je zakázáno nahrávat, takže co bylo řečeno, už nikde nenajdete, a pokud jste o něco přišli, je to pryč. To je součást psychologie, která funguje velmi dobře, a sám jsem si během prvních dvou dnů vyzkoušel, že Clubhouse nelze používat bezmyšlenkovitě a přeskakovat z jedné místnosti do druhé.

clubhouse1
Rozhraní aplikace Clubhouse je velmi jednoduché a přehledné

V rámci vlastního plánování času jsem si vytvořil jednoduchý způsob používání aplikace. Když mám chvilku, projedu si nadcházející místnosti na zhruba dva dny dopředu a ty, které mne opravdu zajímají, uložím do kalendáře a zapnu upozornění. Ideálně se jedná vždy o 2 až 3 místnosti denně, abych poslechem netrávil 12 hodin denně.

Samozřejmě jsou pak situace, kdy v reakci na nějakou událost vznikne zajímavá místnost, případně se některá z plánovaných zruší nebo nakonec není tak zajímavá, a denně tedy poslouchám mezi 1-4 místnostmi. Tento rytmus se mi osvědčil a je pro mě ideální i z hlediska udržení pozornosti.

Informace za miliony, nyní zdarma

Jedna z věcí, která mě na Clubhouse překvapila, bylo množství místností, které se zabývaly opravdu zajímavými tématy s často fundovanými moderátory. Samozřejmě narazíte i na pubertální diskuze o sexu nebo tlachání o ničem. Z velké části jsem se ale účastnil místností na téma politiky, financí, moderních fenoménů v podobě Tesly nebo kryptoměn, rozhovorů s úspěšnými byznysmeny i sportovci a mnoho dalšího. Dají se najít i velmi odborné diskuze např. na téma UX/UI designu nebo fotografování.

Clubhouse má velkou výhodu v tom, že se můžete dostat do konverzace se špičkami vašeho oboru tak, jak byste to v reálném životě těžko naplánovali. Sám jsem byl svědkem, když v jedné z místností světoznámá návrhářka Blanka Matragi nabídla spolupráci studentce oděvního designu. V jiné místnosti zase přední český investor Daniel Gladiš přijal sázku od jednoho z posluchačů ohledně výkonnosti jeho fondu v nadcházejícím roce (vsadili se o večeři). Mluvené slovo a nutnost rychlé reakce lidi sbližuje mnohem více než komunikace přes e-maily nebo SMS zprávy.

Zajímavá pro mne byla prakticky nulová přítomnost trollů a lidí, kteří by chtěli narušovat probíhající diskuze. Hlasová komunikace mezi lidmi vzbuzuje určitý respekt a i přes rozdílné názory je většinou chování a vyjadřování uživatelů velmi slušné a věcné (na rozdíl od jiných internetových diskuzí). Co se týče technické kvality diskuzí, občas samozřejmě zlobí připojení k internetu jednotlivých moderátorů, není to ale žádná zásadní nevýhoda. Většinou se ztracená věta zopakuje a jede se dál.

Jaká je budoucnost?

Ačkoliv Clubhouse čekají výzvy (např. v podobě kontrol nezávadnosti obrovského množství obsahu) a samotná aplikace ještě není zcela hotovým produktem, je nutno přiznat, že typ komunikace, který nabízí, je v aktuální době velmi zajímavou alternativou k ostatním sociálním sítím a komunikačním platformám.

Opravdovou hodnotu má ale především obsah, který na této síti naleznete, je to tedy zase jen o lidech. O těch, kteří budou ochotní předávat své znalosti a zkušenosti, a také o těch, kteří jim i nadále budou naslouchat nebo jim oponovat.

clubhouse
Clubhouse konkuruje Twitteru i Facebooku, způsob komunikace je ale velmi odlišný

Otázkou je, jakým způsobem bude celá služba monetizována. Někteří hovoří o předplatném, někdo zase o zpoplatnění pouze některých místností či možnost zpětného přehrání „přednášky“. To je však až hudba vzdálenější budoucnosti. Teď bude zajímavé, co s obsahem na Clubhouse udělá příliv „androidích“ uživatelů a postupné zdokonalování aplikace. Termín vydání aplikace pro Android je ale zatím ve hvězdách.

Závěrečné hodnocení

Kolem sebe mám několik lidí, kteří Clubhouse vyzkoušeli. Velká část z nich ale po několika prvních pokusech odmítla vyhledávat místnosti a přeskočila zpět ke svým oblíbeným podcastům. Kouzlo Clubhouse je ale především v neopakovatelnosti, nevyzpytatelnosti a interakci mezi lidmi. To podcasty nenabídnou.

Dle mého názoru je úsilí vynaložené prvotnímu vyhledávání místností a zajímavých osobností odměněno hodnotnými informacemi, které pak mnohdy přicházejí i v pravidelných dávkách. Myslím, že v době před covidem bychom za takovéto přednášky a semináře platili nemalé peníze. Nyní jsou k dispozici zdarma a hned.

O potenciálu nové služby vypovídá i snaha konkurence v podobě Twitteru a Facebooku, jelikož obě tyto firmy pracují na podobné platformě. Clubhouse má před sebou ještě zajímavou budoucnost. Zkuste ho! Jen pozor – pokud se v budoucnu rozhodnete svůj účet na Clubhouse smazat, nepočítejte s tím, že to půjde na „pár kliknutí“. Postup je nyní takový, že je nutné provozovateli služby napsat e-mail.

Adam Bělunek

Baví mě Apple, kvalitní audio-video technika a obecně chytrá řešení, která fungují. Volné dny se snažím trávit na kole v bikeparcích a trailcentrech, nebo na horách s batohem na zádech. Užívám si dobrou hudbu, občas zajímavou knihu a rád cestuji.