Autosalon v Ženevě je jednou z nejvýznamnějších událostí automobilového roku. Letos se koná již 89. ročník a naše redakce na něm nesměla chybět. Výstava pro novináře začala v pondělí 4. března odpoledne, kdy bylo vyhlášeno evropské Auto roku 2019. Tím se nakonec stal Jaguar I-Pace, který jsme si prohlédnout nemohli, neboť Jaguar patří mezi automobilky, které v Ženevě nevystavují.
Na úterý 5. a středu 6. března připadly tiskové dny, ve kterých jsme veletrh navštívili a ulovili pro vás ty nejzajímavější technologické vychytávky automobilového průmyslu. Pokud byste měli zájem nahlédnout do dění na autosalonu i vy, výstaviště Palexpo je přístupné veřejnosti od čtvrtka 7. do neděle 17. března.
Video reportáž z Autosalonu Ženeva 2019
Škoda: elektrický koncept Vision iV a malé SUV Kamiq
Škoda do Ženevy přivezla studii čistě elektrického čtyřdveřového crossover-kupé. Vision iV je první vizí značky postavené na modulární platformě pro elektromobily zvané MEB. Na první pohled koncept zaujme nádhernou žlutou barvou s černými a krystalickými doplňky. Model působí robustně a široce, ale zároveň velmi sportovně. 22palcová kola jsou optimalizovaná pro co nejnižší aerodynamický odpor a podepisují se na ucelenosti celého vnějšího designu.
Interiér je díky absenci středového tunelu vzdušný a velice prostorný, místo něho najdeme mnoho praktických odkládacích míst. Přístrojová deska je rozdělena do dvou úrovní a dominuje jí volně stojící displej infotainmentu. Sportovně a zároveň futuristicky působí i dvouramenný volant s nápisem ŠKODA. Na středovém panelu budete mít možnost bezdrátově nabíjet dva chytré telefony a zároveň je připojit k infotainmentu.
O pohon se starají dva elektromotory na obou nápravách s celkovým výkonem 225 kW (306 koní). Čtyřkolka zrychlí z 0 na 100 km/h během 5,9 vteřin a maximální rychlost je elektronicky omezena na 180 km/h. Lithium-iontová baterie je uložena v podlaze vozu mezi nápravami, má kapacitu 83 kWh a slibuje dojezd až 500 kilometrů. Výrobce udává nabití na 80 % kapacity za pouhých 30 minut.
Dveře nemají kliky a automaticky se otevírají dotykem. Dle posledních trendů nahradila konvenční zrcátka kamery. Kamerové systémy, laserové skenery a radarové senzory zajišťují autonomní jízdu 3. stupně, která nabídne mimo asistenta pro jízdu v kolonách i držení v pruzích a inteligentního tempomatu také schopnost vyhýbat se na dálnici překážkám nebo dokonce předjíždět. Systém podporuje ovládání hlasem (celými větami), gesty nebo chytrými telefony ostatních cestujících.
Světovou premiéru si na autosalonu v Ženevě odbylo i třetí a zároveň nejmenší SUV Škoda. Model Kamiq ihned poznáte podle odvážných předních dynamicky směrových LED světlometů, které patří i do standardní výbavy. Malé SUV má honě společného s hatchbackem Scala a to nejen do karoserie, ale i do nové palubní desky. Co poznáte hned po usednutí za volant, je více místa nad hlavou. Díky krátkým převisům karoserie je úložný prostoro o něco menší než ve Scale, 400 litrů oproti 467.
Audi: koncept Q4 e-tron a čtyři nové plug-in hybridy
Audi na stánku v Ženevě neukazovalo jen svůj první sériový elektromobil e-tron, ale nabídlo i pohled na další elektrický automobil. Koncept Q4 e-tron je kompaktní čtyřdveřové SUV, které z modelu e-tron do jisté míry vychází. Výkon konceptu je díky dvěma elektromotorům 225 kW a samozřejmě nechybí pohon všech kol quattro. Zrychlení z 0 na 100 km/h je za pouhých 6,3 sekundy a maximální rychlost je elektricky omezena na 180 km/h.
Akumulátor s kapacitou 82 kWh vyplňuje celý prostor podvozku a zaručuje dojezd více než 450 km. Audi Q4 e-tron by měl z výrobní linky začít sjíždět koncem roku 2020, předběhne ho ještě model Audi e-tron Sportback a e-tron GT. Poslední zmiňovaný byl na autosalonu také k vidění, jde o čtyřdveřové vysokovýkonné kupé, o jehož vývoj se stará dceřiná společnost Audi Sport a sériová verze je v plánu na druhou polovinu roku 2020.
Audi do Ženevy přivezlo i čtyři nové plug-in hybridy s vysokým výkonem. Můžeme se těšit na modely A6L 55 TFSIe Quattro, A7 55 TFSIe Quattro, A8L 60 TFSIe Quattro a Q5 55 TFSIe Quattro. U všech verzí doplňuje elektromotor benzinový agregát. Baterie by měly zaručovat dojezd okolo 40 km.
Volkswagen: I.D. Buggy, Multivan T6.1 a modely R line
Na Autosalonu v Ženevě byla k vidění světová premiéra nového člena elektromobilní rodiny Volkswagen I.D. model I.D. Buggy. Na první pohled je vidět, že se designéři inspirovali u legendárního plážového vozítka – „buginy“. V podlaze vozu je integrována vysokonapěťová lithium-iontová baterie s kapacitou 62 kWh, která napájí vzadu umístěný elektromotor o výkonu 150 kW (204 koní) a poskytuje dojezd okolo 250 km.
Maximální točivý moment 310 Nm je k dispozoci ihned z nulových otáček, což znamená akceleraci z nuly na 100 km/h za pouhých 7,2 sekundy. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 160 km/h. Interiér je hodně jednoduchý, vzdušný a kompletně voděodolný.
Na stánku se ukazoval i modernizovaný Multivan T6.1 s větší přední maskou a lehce upraveným interiérem, který více zapadá do nového směru VW. Podívat jsme se mohli i na malé SUV T-Corss R, T-Roc R s výkonem 300 koní nebo faceliftovaný Passat.
Mercedes: EQC, koncept EQV a nové GLE
K nejvíce obdivovaným modelům na stánku Mercedesu patřily elektrické SUV EQC, koncept elektroMPV a nové GLE. Sériová výroba prvního čistě elektrického automobilu od Mercedesu začne letos, tak si pojďme připomenout, co všechno EQC nabízí. Dojezd až 450 km zaručuje baterie o kapacitě 80 kWh, výkon dvou elektromotorů je 408 koní, točivý moment činí 765 Nm a zrychlení z nuly na 100 km/h proběhne za 5,1 vteřiny.
Koncept elektrického „Véčka“ jde v designových stopách EQC. EQV nabídne akumulátor s kapacitou 100 KWh, která by měla zaručit dojezd až 400 kilometrů. Elektromotor s výkonem 150 kW je uložen na přední nápravě a jeho maximální rychlost bude elektronicky omezena na 160 km/h.
Kromě nového GLE 450 4Matic, jsme měli možnost usednout za volant Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+. Toto sportovní mild-hybridní SUV má výkon přes 435 koní, z nuly na 100 km/h zrychlí za 5,3 sekundy a maximální rychlost je omezena na 250 km/h. V interiéru si můžete všimnout nového infotainmentu.
BMW: nové modely řady 7 s velkými ledvinkami
Automobilka BMW přivezla do Ženevy zcela novou řadu sedm a velké SUV X7. Na první pohled oba modely zaujmou obřími maskami v typickém tvaru ledvinek, větší rozměry by měly dopomáhat k lepšímu chlazení a ke snížení emisních norem.
Polestar 2: elektrický konkurent pro Tesla Model 3
Polestar, respektive Volovo, přivezl do Ženevy čistě elektrický model 2, který je velkým konkurentem pro Teslu Model 3. Jeho baterie má kapacitu 78 kWh, dojezd by měl činit až 500 kilometrů a výkon dosahuje 402 koní. Vzhled je velmi povedený…
Polestar 2 bude k objednání pouze přes internet. Výroba se má zahájit příští rok a nejdříve zamíří na trhy, jako jsou Čína, USA, Kanada, Belgie, Německo, Nizozemsko, Norsko a Velká Británie. Základní verze má stát v přepočtu něco přes milión korun.
Honda: elektrický koncept Honda e Prototype
Nový elektromobil značky Honda by měl být určený pro městský provoz. Honda e Prototype byl navržen s ohledem na moderní životní styl a přináší jedinečný design, pokročilé funkce a dynamické jízdní vlastnosti.
Vůz Honda e Prototype má dojezd přes 200 km a je vybaven funkcí rychlého nabíjení, díky níž lze 80 % kapacity akumulátoru nabít za 30 minut, což je ideální řešení pro každodenní dojíždění.
KIA e-Soul a modernizovaná verze Niro
Kia e-Soul je čistě elektrickou verzí klasického modelu Soul. Dojezd nejvyšší verze činí, díky 64kWh baterii, až 452 kilometrů na jedno nabití. Výkon elektromotoru je 150 kW (204 koní) s točivým moment 395 Nm, což zaručuje zrychlení z nuly na 100 km/h za pouhých 7,6 vteřiny.
Na mezinárodním ženevském autosalonu byla ve světové premiéře k vidění i modernizovaná hybridní a plug-in hybridní varianta modelu Niro. Nově nabízí přepracovaný design exteriéru, luxusnější a vysoce kvalitní interiér s novým infotainmentem.
Galerie z Autosalonu Ženeva 2019: na vlně konceptů, elektromobilů a supersportů
Letošní mezinárodní automobilový veletrh v Ženevě přinesl hodně (elektrických) konceptů a téměř každý vystavovatel měl na stánku nějaký ten elektormobil.