Sledujte nás na YouTube

11 let proměn sytému iOS: přehled těch nejzásadnějších změn

Historie mobilního systému iOS se začala veřejně psát v lednu 2007, kdy Steve Jobs představil první iPhone. Systém se tehdy ještě jmenoval iPhone OS a byl produktem dlouhého vývoje, při němž zaměstnanci Applu postupně odlehčovali počítačový macOS (tehdy ještě OS X). Ten bylo třeba upravit pro běh na výrazně méně výkonném telefonním hardwaru. Zajímavé je, že poměrně dlouhou část vývoje se museli spolehnout na pouze simulované testování své práce. První fyzické čipy a prototypy vznikly totiž až relativně blízko ke konci vývojového cyklu.

iOS se od své první verze zásadně změnil a přibral celou řadu nových funkcí, jejichž vyjmenováním bychom mohli strávit opravdu spoustu času. Proto se v tomto článku podíváme pouze na ty nejdůležitější prvky, které charakterizovaly danou verzi iOS.

iPhone OS 1

První veřejná verze jablečného mobilního systému debutovala na originálním iPhonu, který byl Jobsem popisován jako kombinace iPodu, revolučního telefonu a internetového komunikačního zařízení.

Této charakteristice odpovídala i podoba systému. Prostředí dominoval needitovatelný spodní dock, na němž byly „natvrdo“ umístěny tyto aplikace: Telefon, jednoduchý Email, prohlížeč Safari a audiovizuální přehrávač iPod.

Personalizaci jste si neužili ani na domovské obrazovce, která měla pouze jednu stránku a bylo na ní napevno umístěno několik předinstalovaných aplikací.

Apple v té době neměl ještě vybudovaný vlastní ekosystém služeb a řada aplikací tedy používala řešení současných konkurentů. Kromě vestavěné aplikace YouTube to byly mapy založené na Google Mapách, nebo počasí vycházející z dat Yahoo.

Již v první verzi však byly obsaženy některé funkce, které známe dosud – šlo například o slide to unlock, nebo multitouch gesta, jako je pinch to zoom. Chyběly však natolik základní funkce, jako je podpora MMS, možnost vyhledávat v kontaktech nebo nastavovat vlastní tapety. Některé z těchto funkcí však byly přidány poměrně rychle v rámci doplňkových aktualizací.

iPhone OS 1 nastavil také designovou podobu pro několik dalších verzí systému. Z dnešního pohledu šlo o dost kýčovité řešení v podobě snahy imitovat reálné objekty. Všude tedy byly k vidění nejrůznější textury jako papír, kůže a ikony v podobě miniatur určitých objektů.

iPhone OS 2

iPhone OS 2 se nesl ve znamení aplikací. Apple totiž představil patřičné SDK pro vývojáře a otevřel tak svůj systém aplikacím třetích stran. Při představení iPhone OS 2 bylo k dispozici zhruba 500 aplikací, což bylo na tu dobu velmi slušné číslo.

Z dalších větších změn lze jmenovat hromadné operace s emaily, možnost ukládat obrázky ze Safari a emailů, otevírání příloh iWork a MS Office, rodičovské funkce, vědeckou kalkulačku a okamžité navrácení na domovskou obrazovku stiskem tlačítka.

Zajímavé je také to, že již tato verze přinesla podporu emoji – avšak pouze pro Japonsko. Ostatní trhy musely k používání emoji využívat doplňkové aplikace.

iPhone OS 3

Třetí verze mobilního systému od Applu byla také tou poslední, která ještě nesla jméno iPhonu. Společně s verzí 3.2 totiž byl představen iPad, takže původní označení přestalo dávat smysl a muselo být změněno na iOS.

iOS 3 přinesl konečně doposud chybějící podporu celosystémového kopírování a vkládání. Přibyla také funkce Spotlight pro vyhledávání v kontaktech, emailech, poznámkách a aplikacích.

Došlo též k rozšíření maximálního počtu domovských obrazovek na 11, díky čemuž se ně vešlo až 180 aplikací. Mezi nimi i přejmenované Zprávy, které začaly nově fungovat i s protokolem MMS.

iOS 4

iOS 4 byla aktualizace, která přinesla (pro některé) jedno nepříjemné prvenství. Jako první totiž už nebyla dostupná pro všechny zařízení, ze seznamu podporovaných přístrojů vypadl originální iPhone a iPod Touch.

Z hlediska funkcí za zmínku stojí zejména (byť omezený) multitasking umožňující rychlé přepínání aplikací a přehrávání audia na pozadí. Praktickou změnou byla též možnost vytvářet složky na domovské obrazovce nebo tisknout skrz AirPrint.

Největší „bombou“ této verze však byl asi nový komunikátor FaceTime. Poprvé se představil také protokol AirPlay a možnost vytvořit si vlastní hotspot.

iOS 5

iOS 5 je další významná verze, neboť se v ní poprvé představila hlasová asistentka Siri, byť zatím pouze jako beta verze. Zásadně se ale proměnily také notifikace, které začaly vyskakovat jako dočasné bannery u horního okraje obrazovky, přičemž zpětně k dispozici začaly být v notifikačním centru.

Došlo také ke značnému snížení závislosti na počítači, protože už nebylo potřeba připojovat přístroj k počítači kvůli updatům systému ani synchronizaci dat. Aktualizace operačního systému totiž přešly na nyní již klasický OTA model doručování, zatímco obsah jste si poprvé mohli začít synchronizovat v iCloudu.

Změn se dočkalo také focení – fotoaparát šlo nově otevřít ze zamykací obrazovky a objevila se i možnost fotit stiskem tlačítek hlasitosti. Změnil se také způsob práce s fotografiemi, díky čemuž jste mohli přímo ve vestavěné aplikaci začít snímky otáčet, vylepšovat a ořezávat.

V iOS 5 se také rozšířila celosystémová podpora emoji z Japonska do ostatních zemí.

iOS 6

Šestá verze iOS byla poněkud nešťastná, jelikož nepřinesla moc zásadních změn, ale „rozbila“ mapy. Došlo totiž k nahrazení mapových podkladů Googlu vlastním řešením Applu, což sice přineslo nové 3D zobrazení a další funkce, ale také zásadní zhoršení přesnosti a celou řadu geografických chyb. Nové mapy sice zůstaly zachovány, ale za jejich nedostatečnost se musel veřejně omluvit sám Tim Cook v otevřeném dopise.

Kromě map byla asi nejzásadnější změnou vylepšená Siri, ale zaujal také FaceTime fungující mimo Wi-Fi, nebo panoramatický režim fotoaparátu. Zejména americký trh pak potěšila aplikace Passbook, která umožnila spravovat letenky, lístky do kina a na koncerty, slevové kupony a různé zákaznické kartičky.

iOS 7

iOS 7 přinesl hlavně zásadní změnu vzhledu. Konečně došlo k opuštění již značně zastarale působícího 3D designu a začala se psát historie jednoduššího plochého vzhledu, který s drobnými úpravami přetrval dodnes.

Ačkoliv změna designu jako taková byla přijímána povětšinou kladně, objevila se kritika, že se v Applu věnovali více designu než použitelnosti. Někteří uživatelé si totiž stěžovali na zbytečné animace a zhoršený přístup k některým ovládacím prvkům.

Redesignovaný systém byl plný menších změn, avšak většina jich souvisela právě se změnou vzhledu. Z funkčních změn ale můžeme zmínit například zavedení bezdrátového sdílení AirDrop, CarPlay, celosystémová navigační gesta nebo audio verzi FaceTime. Na podporovaných modelech také začalo být možné nahrávat video až ve 120 FPS.

iOS 8

Osmý update iOS reagoval na některé problémy předešlé verze a vrátil systému ucelené vzezření. Nechybělo ale ani několik poměrně zásadních funkcí, jako například funkce Hand Off a Continuity, které propojily iOS zařízení s počítači na macOS.

iOS 8 také po představení iPhonu 6 přidal podporu placení skrze Apple Pay, což byla funkce budící poměrně značný ohlas. Když byly představeny Apple Watch, zamířila do systému samozřejmě také podpora aplikací komunikujících s hodinkami.

Novinkou byl i HomeKit umožňující komunikaci s chytrou domácností a objevilo se též Wi-Fi telefonování a několik nových gest.

Zapomenout nesmíme ani na rozpoznávání zvolání Hey Siri při nabíjení přístroje.

iOS 9

iOS 9 byla verze zaměřená hodně na produktivitu. Objevily se zde například kontextové informace poskytované Siri v rámci celého systému a došlo i ke značnému vylepšení Poznámek. Ty přidaly podporu pro fotografie, ruční kresby a více fontů v rámci jedné poznámky.

Majitele iPadů zase Apple potěšil vylepšeným multitaskingem, jenž se naučil rozdělenou obrazovku, vysouvací panely a obraz v obrazu.

Z drobnějších novinek pak lze zmínit 3D Touch, noční posun barev do teplejšího barevného spektra, nebo aplikaci pro čtení zpráv.

iOS 10

Dva roky starý iOS 10 přinesl předělanou zamykací obrazovku, která se nově naučila reagovat na zvednutí a přidala podporu nových gest. Novinkou byla také možnost začít přijímat VoIP hovory aplikací třetích stran přímo ze zamčené obrazovky.

Z dalších význačných změn musíme zmínit možnost skrýt většinu vestavěných aplikací, nový vzhled pro Mapy, redesignovanou Apple Music a Ovládací centrum, nebo zcela novou aplikaci pro ovládání zařízení na platformě HomeKit.

iOS 11

Současnou verzi iOS 11 asi netřeba příliš podrobně popisovat, věnovali jsme se jí relativně nedávno v samostatném článku.

Pouze ve stručnosti tak zmiňme nové ovládací centrum, omlazený design systémových aplikací, nové funkce pro iPady, nebo podporu rozšířené reality na platformě ARKit.

Systém se stále vyvíjí a v aktualizovaných verzích se tak představila například nová diagnostika stavu baterie a připravuje se také druhá generace streamovacího protokolu AirPlay.

Co bude dál?

Tento rok se pravděpodobně dočkáme zbrusu nové dvanácté verze, o níž zatím není informací moc k dispozici. Divočejší spekulace mluví o tom, že by se mohly představit sjednocené aplikace pro iOS a macOS. Do značné míry se také očekává „ostré“ představení AirPlay 2.

Co lze říct téměř s jistotou je, že nová verze bude asi hlavně ve znamení zlepšování stávajících funkcí a odstraňování nedokonalostí, jako tomu bylo u několika posledních verzí.

Tomáš Krompolc

Fanoušek Androidu, Googlu a moderních technologií. Rád si poslechne tvrdší hudbu a mezi jeho nejoblíbenější seriály patří ty z produkce Netflixu. V současné době je spokojeným majitelem telefonu OnePlus 6.

38 komentářů

  1. Nejzásadnější změna je u iOS vždy v číslovce značení verze systému.

    • Skylark (neregistrovaný)

      Pro Google to znamená to, že jakoukoli změnu udělá Apple, Google vše do pár měsíců poslušně implementuje taky.

      • Aha. Jasně a pak ses probudil 😀
        Občas Google zkopiruje něco od Apple a naopak

      • Martin123

        :D vetší blbost Skylark napsat nemohl :D hlavně že Apple musel okopírovat gesta, rozdělení obrazovky na dvě půlky což u apple jde jen na tabletu…

      • Martin123: ano třeba toto. Ta cislovka je pořád největší změna 😁

      • Skylark (neregistrovaný)

        Jen namátkou z posleního mesíce:

        Gesta – hnede článek nahoře, dokud Apple neimplementoval gesta, krom Blackberry po nich do teď neštěkl pes.

        Notch – hned po představení Xka rovnou implementovaná podpora pro výřezy (pojďme si zaspekulovat, proč nepřidali podporu po Essentialu, který tady byl dřív).

        Pokud bychom se bavili i o HW:
        Tiskovka při představení Google Pixel – výsměch, že iPhone nemá jacka.
        Tiskovka při představení Google Pixel 2 – GP2 nemá jacka, k tomu portfoio zařízení včetně ne úplně bezdrátových sluchátek, Portrét režim, pokračovat by se dalo do nekonečna..

      • Martin123

        Mám Já napsat Ok:

        Dual Kamera- Do té doby než LG použil druhou kameru nikdo to neudělal až to použil LG hned se přidali ostatní i Apple.

        Vyšší rozlišení- Ostatní použili vyšší a hned se musel přidat Apple a to každý mlel jak to není třeba a hle už to je :D

        AR- Dokud se Neobjevil Lenovo a Asus tak Apple nic :D a najednou to musí mít.

        A mám pokračovat? Dá se hoodně moc :D

      • Martin123: Velmi špatná paměť. Tzv. Retina, resp 300ppi “neviditelných” pixelů nastartoval Apple v iPhone 4. Pak máš pravdu, ostatní se přidali.

      • Martin123

        To ano já poukazoval jen na Rozlišení ne na ppi a btw nedivím se že měl tolik když měl mini display :D

      • Martin123: Údaj o rozlišení je na nic, když není určena úhlopříčka a typ matrice (počet subixelů). Opakuji, ten, kdo nastolik vysoké rozlišení (300ppi) byl Apple a rozhodně se následně neúčastnil nesmyslné honby za 500ppi apod.

      • Cvb (neregistrovaný)

        Určitě ne, první telefon s full hd displejem mělo sony

      • Skylark (neregistrovaný)

        Myslel jsem, že téma je Google a Apple, ale dobře..
        Ono je to docela těžké, když apple keynote je tradičně vždy až v září. Ona pak stačí jen pouhá spekulace, že Apple chystá tohle a tamto, a ostatní se hned můžou přetrhnout, aby takovou funkcioalitu vydali ještě před tím, než to v září vydá Apple, viz..

        LG Prada – V LG věděli, že apple chystá něco dotykového a revolučního, tak nahonem splácli nějaký telefon, hlavně, aby byli první.
        Totéž čtečka, dual camera, 3D Touch, hodinky, jet black brava atd.. Kdyby se zítra začalo spekulovat o tom, že apple vytvoří své auto, za týden by tu bylo Xiaomi se svým autem.

        Mě nevadí, že apple každý kopíruje. Je to pro ně alespoň impuls k tomu, aby své produkty dále vylepšovali, ale alespoň by to nemuseli dělat tak okatě..

      • zipiik (neregistrovaný)

        uni: Apple se honby neucastnil, jen iPhone X ma 458ppi :) Apple (presneji Jobs) taky tvrdil, ze 3,5″ displej je idealni velikost pro vsechny a vetsi je nesmysl, takze Apple chrlil “spickove” telefony s 3,5″ displejem v dobe, kdy Android bezel na 4,6″ displeji s 316 PPI.

      • zipiik (neregistrovaný)

        Skylark: Gratuluju a drzim palce v soutezi o nejhloupejsi prispevek tydne, mas to s unim tesne a na zada vam tradicne dycha JePka23 a imperator :)

        Smart watch tu byly roky pred Applem, dokonce i s GSM modulem, ktery Apple dotahl az v posledni generaci.
        Dualni fotoaparaty detto.

        On nekdo kopiruje jet black? Jako vazne? :)

      • zipiik (neregistrovaný): A) Jsem ne náhodou psal “neúčastnil”, B) Ano, ale vracíme se právě k tématu Pentile řešetu (matrice).

        Tedy z tvé strany naprosto zbytečný post, což jsi ihned potvrdil dalším plkem. Asi vhodný čas jít spát, že 😉

      • Marek (neregistrovaný)

        Skylark: “Ono je to docela těžké, když apple keynote je tradičně vždy až v zář”
        Jiste, v LG nebo Samsungu se dozvedi ze neco chysta, tak honem za par mesic dva vymysli smartphone, jeste k tomu podle nejake neoficialni suskandy.
        S takovymi fanatiky je to docela tezke, logika u nich funguje asi takhle:
        1. Prijde kdololiv s necim az po Apple, tak okopiroval od Applu
        2. Prijde Apple s necim az po jine firme, tak jenom proto ze se nekdo dozvedel co se chysta, a Apple byl pomalejsi. Ale urcite Apple zacal vyvoj drive, opak je nemyslitelny.

        Musim souhlasit se zipikem, v posledni dobe hrave tromfujes v h1oupsti i takove hvezdy jako JPP nebo UNI

      • zipiik (neregistrovaný)

        uni: A) takze se neucastnil a ted se ucastni? Stejne tak jako se leta neucastnil “nesmyslne honby” za uhloprickou displeje a ted ma nejmensi aktualni (SE je dobeh) telefon s uhloprickou 4.7″? :) Chapu, ze leta nemohl Apple jit do vyssich rozliseni/PPI protoze pro ne nemel spravny marketingovy nazev, az vloni prisel na to, ze Super Retina zni celkem cool :)
        B) Tady matice (v tvem jazyku matrice) displeje neni tematem. Vyrobci udavaji nejake rozliseni a PPI v celych pixelech, system (CPU a GPU) v techto pixelech pocita bez ohledu na typ displeje. Matice displeje ovlivnuje jen vyslednou kvalitu zobrazeni.

      • Marek (neregistrovaný): Asi takhle, někdy kopírují, někdy ne, někdy průmyslová špionáž, někdy simulální vývoj. To nevyřešíš.
        Tak jako nelze popřít, že Apple je nejčastěji kupírovaným, ať SW, jak HW, tak služby.

      • zipiik (neregistrovaný): Matice je vzorec umístění subpixelů, proto v “v mém a technologickém” jazyce jsou různé výrazy pro různé věci. Ale ani, jednodušší lidé jsou ruku v ruce s jednodušším jazykem, je zde pár příkladů 😊

      • uni: Ale ty máš raději po anglicky, že? Z matrix uděláš matrice.

      • xzeit: Doporučuji nezevlovat na fórech a dávat ve škole větší pozor. Ubude těchto trapných chvilek…

      • zipiik (neregistrovaný)

        uni: Použijmež slovník cizích slov.

        matrice

        Význam:
        • forma s negativním tvarem výrobku sloužící k tváření materiálu, rozmnožování apod.

        • spodní část lisovacího nástroje, lisovnice

        • kovová forma pro odlévání písmen

        • hotová, již existující makromolekula sloužící jako předloha při biosyntéze makromolekuly nové

      • zipiik (neregistrovaný): Co tipuješ, že bude podle uniho matrice? :D

      • OMG OMG OMG, to je síla.

      • zipiik (neregistrovaný)

        uni: Z tve strany urcite :)

      • uni: Hele ono je to tak, že když konečně s nečím přijde Apple, tak o tom od iSheep slyšíme neustále, ale když implementuje nějakou naprosto základní funkci, která je už vymyšlená roky, tak je ticho po pěšině. Však taky Apple, který ovcím tvrdil, jak to nepotřebují, z nich nemůže hned napřesrok udělat blby tím, že tyto funkce implementuje. Nebýt konkurence, tak má Apple i příštích 10 let u svých smartphonů rámy, jak Mona Lisa a prodává nám i nadále iPhone 6 s lehkými designovými změnami, možná iPhone 4 s 3.5 úhlopříčkou, protože to je přece nejlepší. U inovací Apple (resp u té jedné za několik let) je to, jak když fans mluví o jeho CPU – to neslyšíme nic jiného, než jak je ten A11 nejlepší a konkurence na něj nemá a bláblá. No bodejť, když je to jediný parametr a všechny ostatní stojí za pendrek.

      • Menty: Ne, je to jinak. Stav je, Apple vs konkurence (jak neustále je omýláno), přičemž s oblibou onu konkurenci zahrnou daní jedinci opravdu vše, tedy 990 výrobců. A jaké to překvapení, jedna firma vs tisíc budeš furt řešit, co té firmě chybí. A je jedno, jestli se ta firma jmenuje od A nebo od Z.

        Ad konkurence a rámy. Zvláštní, např. Sony je má stále a to je opravdu v mlýnu konkurenčního prostředí (Android). Takže to asi není o konkurenčním prostředí. Mimochodem, vedle jsem zahlédl pojem “tri-bezelless” s tím, že s tím přišel první LG. Což tedy bylo špatně, páč s tím přišel Apple. Takže vidiíš, i přes to, že dle tebe Apple “konečně”, stejně u toho stihl nějaký obecně? uznávaný pojem.

        Dalšími plky (klasika Menty co?:) ) už se mi nechce zabývat.

      • Menty: Obecně se považuje, že Samsung a Apple jsou ti, co jsou na podobném písečku. Tedy pokud na toto přistoupíme, obě společnosti si nemají absolutně co vyčítat, mají v mnohém podobné produkty, mají ale i odlišné vlastnosti. Dohromady šul nul.

        Ale dokola řešit, že společnost X je pozadu za společností Y krát 1000 je prostě nesmysl.

      • uni: Právě ta konkurence (jakože máš pocit, že Huawei není konkurence pro Samsung? :D) dohnala i ten všemocný Apple k tomu, že prostě musel zvětšit úhlopříčky displeje, že prostě musel jít do designu, co má minimální rámečky. A ta stejná konkurence k tomu dožene i to tebou zmíněné SONY.

        “Ale dokola řešit, že společnost X je pozadu za společností Y krát 1000 je prostě nesmysl.” – to je pravda. Ale vezmu to z druhé strany – nebyl jsi to ty, kdo tu včera hrdě tvrdil, jak je společnost X několik let vývoje vpředu (přitom právě jinde je několik let vývoje pozadu?). Takže ano, s touhle tvou větou souhlasím, jen bych rád podotknul, že by ses ale neměl zastavit jen u jejího vyřčení, ale měl by ses taky podle ní chovat.

        Mně je jako spotřebiteli jedno, kdo s tím přišel jako první. Ale poslouchat ty neustálé heky o tom, jak je Apple revoluční, když jinde je zas katastrofálně pozadu, to je prostě sranda. A pokud je pro tebe berná mince to, že pár čínských pak něco někde zkopíruje, tak to já za konkurenci Apple opravdu nepovažuju, to by na tom byl Apple opravdu hodně špatně.

      • Menty: A opět špatná paměť. Téma nebylo, že X je před Y, ale že TrueDepth Camera je technologický náskok:) Se špatnou pamětí se bohužel pojí to, že pak vznikají tyhle nesmysly.

  2. SLOVovca (neregistrovaný)

    Nejlépe Nám to vysvětlí ta zbytečná socka UNI. Tak kde jsi ty ?

  3. lukass71

    Do ted z nostalgie vzpominam na casy iOS4/5/6 na iP4, fantasticky telefon v te dobe. Porad mi trochu chybi to stare UI..

    • Jj, také se mi líbilo “to napodobování” reálných věci (má to divný výraz 😀 ), škoda že to není aspoň jako volitelné téma, ale chápu, že s rostoucím počtem rozlišením je to složitější cesta.

      • Eh ani tolik ne, ono to PPI od ty doby tak dramaticky (pro bezne oko) nenarostlo, jen to proste uz nebylo “moderni”. Neco jako Windows 7 v dnesni dobe i kdyz ono ani ve sve dobe to nebyl uplne designersky skvost, presto porad moje nejoblibenejsi verze Win..
        Jinak to napodobovani, pamatuju prvni verze prepinani aplikaci/siri/notifikace s tou texturou latky v pozadi, dneska by si to nikdo nedovolil, ale tehdy to fakt fungovalo a vypadalo dobree

      • lololol (neregistrovaný)

        uni, a ty preco nemas iphone, ked je taky dokonaly?

      • lukass71: PPI je jen jedna část téma. Další téma jsou poměry stran, dne si ten výřez, atd. Jako s grafikou je neskutečného drbání, věř mi:)
        Já vzpomínám např. na knihovnu, listování, textura.

      • lololol (neregistrovaný): DualSIM.

        Předešlá reakce na lukass71 čeká na schválení, redakce zase řádí…:/

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *