TOPlist

Za 55 miliard prodal Minecraft a skončil v depresích. Toto je příběh Markuse Perssona

Markus Persson v rozhovoru pro Forbes
  • Příběh Markuse Perssona, tvůrce globálního hitu Minecraft, je více než fascinující
  • Přes těžké dětství se z něj nakonec stal miliardář
  • Peníze mu ale štěstí nepřinesly

Štěstí si za peníze nekoupíš, zní otřepaná fráze, na kterou řada z nás s oblibou dodává, že raději budou nešťastní ve Ferrari, než ve škodovce. Ačkoli se nad tímto jen pousmějeme, skutečnost je taková, že mezi smutkem a depresemi bohatých a chudých není až takový rozdíl – lidské mysli je totiž lhostejné, kolik nul máte na svém bankovním účtu. Své by o tom mohl vyprávět také Markus Persson, kterého spíše znáte jako tvůrce jedné z nejpopulárnějších her na světě, Minecraftu.

Od těžkého dětství, až k pohádkovému bohatství

Jeho pohádkový příběh ale má i stinné stránky, které mohou být pro některé obtížně pochopitelné. Ale hezky po popořadě. Markus Persson se narodil v roce 1979 ve švédském Stockholmu a neměl zrovna šťastné dětství. Syn finské matky a švédského otce se musel v sedmi letech vypořádávat s rozvodem rodičů – jeho otec se totiž potýkal nejen s problémy s alkoholem, ale také se zákonem. I přes nepříliš šťastné dětství se z něj nakonec stal respektovaný vývojář s přezdívkou Notch.

Skutečný celosvětový úspěch mu zajistil titul s názvem Minecraft, který v roce 2009 naprogramoval takřka sám. Hra tvořená s kostek a jednoduché grafiky nepředstavovala hráčům komplexní svět, ale dávala průchod jejich kreativitě, navíc bez přítomnosti reklam, bez pomoci velkých vydavatelů a bez úprav na základě testovacích skupin. Co by podle některých byl risk a skok do neznáma, to Markuse neodradilo a nakonec z této hry vznikl bez nadsázky globální fenomén.

Globální fenomén jménem Minecraft

Minecraft se stal strojem na peníze a v roce 2014 prodával 15 tisíc kopií denně, což vzhledem k tomu, že Markusovo studio Mojang zaměstnávalo jen okolo 40 lidí, bylo takřka neuvěřitelné. S tímto úspěchem ale přišel i velký tlak, který Persson příliš nezvládal – nechtěl řídit firmu, netoužil řešit problémy personálního oddělení, nechtěl sedět na dlouhých poradách či řešit soudní spory. Tyto nepříjemnosti, které tvoří součást každého podnikání, v něm nicméně udusaly veškerý zápal pro vývoj her.

V roce 2014 si tak na Twitteru zavtipkoval: „Nechce někdo koupit můj podíl v Mojangu, abych se v životě mohl posunout dále?“. Co ovšem nečekal, že se zájemce najde a to velmi rychle – stal se jim softwarový gigant z Redmondu, Microsoft. Slovo dalo slovo a obě strany překvapivě rychle našli společnou řeč a také částku, za kterou byl Notch ochoten svůj výtvor prodat. Konkrétně se jednalo o cenu 2,5 miliardy dolarů, tedy přibližně 55 miliard korun. Po zdanění zůstalo Perssonovi „pouhých“ 1,6 miliard dolarů, tedy zhruba 35 miliard korun.

Takřka přes noc Markus Persson pohádkově zbohatl. Příliš neotálel a začal nakupovat – kupříkladu přeplatil umělce Beyoncé a Jay-Z při nákupu luxusního sídla v Beverly Hills, které jej vyšlo na 70 milionů dolarů (cca 1,5 miliardy korun). Kromě výhledu na Los Angeles měl v tomto pohádkovém sídle třeba 15 koupelen, 8 ložnic, garáž s výtahem a otočnými plochami, řadu uměleckých děl či obří bazén. V té době se jednalo o nejdražší nákup nemovitosti v historii Los Angeles.

Peníze Perssonovi štěstí nepřinesly

Peníze jej ale izolovali od skutečného světa a od lidí, s čímž se neváhal také svěřovat na Twitteru. „Poflakuju se na Ibize se slavnými lidmi, můžu si dělat co chci, ale stejně sem se nikdy necítil více izolovaný,“ nebo „Problém toho, že dostanete všechno, co chcete, je ten, že vám rychle dojdou důvody, proč se snažit,“ jsou jen některé z jeho melancholických příspěvků na Twitteru. Dalo by se říci, že peníze připravily Pessona o jeho smysl života – už nevytvářel hry a nestýkal se s lidmi v rámci komunity vývojářů a hráčů.

Ačkoli se pokoušel o něco nového, ať už to byly investice do startupů, snaha vytvořit novou hru nebo pořádání divokých večírků v Los Angeles, nic z toho mu nevrátilo onen zápal, který pociťoval při tvorbě Minecraftu. V současné době se Persson opět vrátil k programování her a pracuje na hře Levers and Chests, která má spadat do žánru roguelike a prozatím není jasné, kdy spatří světlo světa.

Persson se nevyhnul také některým kontroverzím – v roce 2017 například na Twitteru navrhoval uspořádání heterosexulání varianty pochodu Pride, přičemž dodal, že odpůrci této myšlenky „si zaslouží zastřelení“.



Screenshot ze hry Minecraft



Nepřehlédněte

Retro okénko: tak šel čas s Minecraftem, jednou z nejpopulárnějších her na světě

Angažoval se také komentáři v rámci kauzy GamerGate, kdy označil feminismus za „společenskou nemoc“ a jednu z hlavních představitelek Zoë Quinn rovněž verbálně urážel. V souvislosti (nejen) s těmito komentáři jeho jméno Microsoft odstranil z Minecraftu a ani jej nepozval na oslavy 10. výročí hry.

Autor článku Michael Chrobok
Michael Chrobok
Nestranný fanoušek mobilních technologií, amatérský fotograf, příležitostný sportovec a městský cyklista. Ve volném čase rád cestuje, zahraje si hru, nebo se ponoří do světa Zaklínače či Star Treku.

Kapitoly článku