Sledujte nás na YouTube

Velký úspěch Elona Muska: jeho firma postaví futuristické podzemní spojení v Chicagu

Vedení amerického Chicaga oznámilo, že pro výstavbu dopravního spojení s letištěm vybralo The Boring Company. Tato Muskova společnost plánuje stavět například i Hyperloop, na nějž nedávno získala určitá předběžná povolení umožňující přípravné práce. Zatímco Hyperloop je tak pořád trochu hudba budoucnosti, chicagský projekt je již v podstatě realitou.

Musk totiž dokázal přesvědčit město, aby jeho projekt upřednostnilo před konkurenty. Podzemní spojení z pera známého vizionáře dokáže výrazně zrychlit spojení letiště O’Hare s obchodní čtvrtí. Tato cesta běžně trvá současnou vlakovou dopravou okolo 40 minut, po dokončení projektu to bude pouhých 12 minut.

Soukromé peníze a vysoká rychlost

Projekt je zajímavý z technického i ekonomického hlediska. Začněme tím technickým. O dopravu se budou starat speciální elektrická vozítka pohybující se automaticky po vodicí koleji. Jejich podvozek je odvozen od Tesly Modelu X a pojmou mezi 8 až 16 pasažéry. Rychlost cestování bude v rozmezí 200-240 km/h a samozřejmostí bude klimatizace, zavazadlový prostor, Wi-Fi a dotykové obrazovky.

Směry budou odděleny do dvou samostatných tunelů jako v běžném metru a jednotlivé vozy budou vyjíždět dle potřeby ve frekvenci až dvakrát za minutu. Elektřinu mají dodávat baterie, což se jeví jako trochu zvláštní řešení. Vozítka by mohla být napájena z koleje po vzoru metra, možná však půjde jen o záložní zdroj pro výpadek elektřiny.

Takto má vypadat stanice pod letištěm

Neméně zajímavá je i zmiňovaná ekonomická stránka věci. Město se totiž s The Boring Company rozhodlo na stavbě 100% financované z prostředků společnosti (popřípadě jiných soukromých zdrojů). Město, resp. daňoví poplatníci, tak za výstavbu neutratí jediný dolar. Na druhou stranu z provozu ani jediný dolar nezískají.

Součástí dohody je totiž také to, že veškeré výnosy budou proudit do The Boring Company. Primárně půjde o výnosy z jízdenek, které musí být dle dohody nižší než ceny taxíků a služeb typu Uber. Budou však o něco vyšší, než stávající vlakové spojení Blue Line. Elon však plánuje vydělávat i na reklamě a prodejích v rámci vozů. Ty by měly být zajišťovány automaty s dotykovou obrazovkou a získat by mělo být možné věci typu sluchátek a pravděpodobně i drobného občerstvení.

Přesná cena projektu není známa, nicméně neměla by převýšit jednu miliardu dolarů (21,7 mld Kč).

Tomáš Krompolc

Fanoušek Androidu, Googlu a moderních technologií. Rád si poslechne tvrdší hudbu a mezi jeho nejoblíbenější seriály patří ty z produkce Netflixu. V současné době je spokojeným majitelem telefonu OnePlus 6.

6 komentářů

  1. lerion (neregistrovaný)

    Kdy je planovane dokonceni? Asi nejdulezitejsi vec, kterou ctenari chteji vedet a neni tu.

    • Tomáš Krompolc

      Konkrétní datum dokončení neexistuje, projekt podle CNN nyní vstupuje do roční fáze, v níž se doladí všechny detaily mezi městem a The Boring Company.

      • lerion (neregistrovaný)

        Ano, bohuzel vim. Krasne to ukazuje celou nesmyslnost deni kolem Muska – “Postavime neco, co neni otestovane, vyvinute, nikdo to nikdy predtim nedelal. Sice nevime kdy, teprve to zacneme vymyslet, ale protoze to udelame zadarmo, tak to muzeme delat…”

      • Skylark (neregistrovaný)

        “Nikdo to nikdy před tím nedělal..”
        Vždycky Je někdo, kdo něco udělal úplně poprvé. Vyzkouší se to, a buď to bude uspěšné – dobře pro nás, nebo to úspěšné nebude – poučíme se z chyb a příště to uděláme líp. Kdyby každý přemýšlel jako ty, dodnes jezdíme koňským spřežením.

  2. Martin (neregistrovaný)

    Vím, že je to jen nákres. Ale jen mám otázku, kudy se tam ta auta budou stale objevovat? Kolej vede jendím směrem do tunelu a jiná příjezdová kolej z druhé strany tam není a jelikož se pohybují jen po ní…tak kudy se dostane další auto na místo, ze kterého jedno právě odjelo? Pokud po té same koleji – pak tak jako přijede pozadu, protože se není kde otočit? Jasný, asi jen hodně hrubej nákres… jen mě to zajímalo

    • lerion (neregistrovaný)

      To nikdo, ani The Boring Company zatim podle me netusi. Az ted to zacnou vyvijet a vysledek bude predpokladam podobny jako klasicke metro.

      Ale absolutne jsem nepochopil to napajeni bateriemi. Na uzavrene trati jim prave presne odpada problem s distribuci elektriny do motoru…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *