Vedení amerického Chicaga oznámilo, že pro výstavbu dopravního spojení s letištěm vybralo The Boring Company. Tato Muskova společnost plánuje stavět například i Hyperloop, na nějž nedávno získala určitá předběžná povolení umožňující přípravné práce. Zatímco Hyperloop je tak pořád trochu hudba budoucnosti, chicagský projekt je již v podstatě realitou.
Musk totiž dokázal přesvědčit město, aby jeho projekt upřednostnilo před konkurenty. Podzemní spojení z pera známého vizionáře dokáže výrazně zrychlit spojení letiště O’Hare s obchodní čtvrtí. Tato cesta běžně trvá současnou vlakovou dopravou okolo 40 minut, po dokončení projektu to bude pouhých 12 minut.
Soukromé peníze a vysoká rychlost
Projekt je zajímavý z technického i ekonomického hlediska. Začněme tím technickým. O dopravu se budou starat speciální elektrická vozítka pohybující se automaticky po vodicí koleji. Jejich podvozek je odvozen od Tesly Modelu X a pojmou mezi 8 až 16 pasažéry. Rychlost cestování bude v rozmezí 200-240 km/h a samozřejmostí bude klimatizace, zavazadlový prostor, Wi-Fi a dotykové obrazovky.
Směry budou odděleny do dvou samostatných tunelů jako v běžném metru a jednotlivé vozy budou vyjíždět dle potřeby ve frekvenci až dvakrát za minutu. Elektřinu mají dodávat baterie, což se jeví jako trochu zvláštní řešení. Vozítka by mohla být napájena z koleje po vzoru metra, možná však půjde jen o záložní zdroj pro výpadek elektřiny.
Neméně zajímavá je i zmiňovaná ekonomická stránka věci. Město se totiž s The Boring Company rozhodlo na stavbě 100% financované z prostředků společnosti (popřípadě jiných soukromých zdrojů). Město, resp. daňoví poplatníci, tak za výstavbu neutratí jediný dolar. Na druhou stranu z provozu ani jediný dolar nezískají.
Součástí dohody je totiž také to, že veškeré výnosy budou proudit do The Boring Company. Primárně půjde o výnosy z jízdenek, které musí být dle dohody nižší než ceny taxíků a služeb typu Uber. Budou však o něco vyšší, než stávající vlakové spojení Blue Line. Elon však plánuje vydělávat i na reklamě a prodejích v rámci vozů. Ty by měly být zajišťovány automaty s dotykovou obrazovkou a získat by mělo být možné věci typu sluchátek a pravděpodobně i drobného občerstvení.
Přesná cena projektu není známa, nicméně neměla by převýšit jednu miliardu dolarů (21,7 mld Kč).