Domů » Bleskovky » V Plzni bude jezdit první chytrá tramvaj. Na pomoc si vezme 5G síť

V Plzni bude jezdit první chytrá tramvaj. Na pomoc si vezme 5G síť

Sítě páté generace nejsou prezentovány pouze z pohledu běžného spotřebitele, ale také jako platforma pro chytrá města. Zatímco v České republice se infrastruktura pro 5G teprve buduje, některá města už intenzivně přemýšlejí, jak ji co nejefektivněji využít. Jeden z pilotních projektů odstartuje v Plzni, kde uzavřely společné memorandum Magistrát města Plzně, Plzeňské městské dopravní podniky a Správa informačních technologií města Plzně, společně s partnery O2 Czech Republic, INTENS Corporation, Škoda Transportation, Škoda Digital a Západočeskou univerzitou.

Plzen tramvaj 1
Tramvaj Škoda Transportation ForCity Smart

Cílem je vytvořit z Plzně do roku 2027 centrum pro chytrou mobilitu a pro testování autonomního řízení na území města, čímž vznikne první chytré město tohoto druhu v Česku. „Nejrychlejší 5G síť je nyní dostupná na téměř dvou třetinách území Plzně. Právě její klíčové vlastnosti jsou nezbytné pro vybudování a funkční provoz infrastruktury, která umožní jednotlivým chytrým prvkům vzájemně komunikovat,“ vysvětluje Jindřich Fremuth, generální ředitel O2 Czech Republic.

Plzen tramvaj 2
Tramvaj Škoda Transportation ForCity Smart

V Plzni by díky tomuto spojení měla vzniknout unikátní živá laboratoř, která bude v reálném prostředí testovat nejrůznější modely chytré dopravy. „Obyvatelé a návštěvníci našeho města se tak jako první v Česku budou moci setkat s ojedinělým ekosystémem propojujícím chytré tramvaje, křižovatky, zastávky nebo dokonce celou chytrou ulici. Přidat by se měly i vozy integrovaného záchranného systému,“ uvedl Vlastimil Gola, radní pro Smart City z plzeňského magistrátu.

Plzen tramvaj 3
Tramvaj Škoda Transportation ForCity Smart

Pro testování modelů chytré dopravy vytvoří Škoda Transportation upravené modely tramvají ForCity Smart v tříčlánkovém a obousměrném provedení. Do vozu bude nainstalovaná také jednotka umožňující C2X komunikaci, kterou O2 úspěšně otestovalo v rámci evropského projektu C-Roads. „Díky vozidlové jednotce dokáže tramvaj prostřednictvím hybridní komunikace ITS G5 a mobilní 5G sítě komunikovat s ostatními prvky na své trase. Řidiče upozorní například na práce na silnici či blížící se vozidlo IZS a dokáže zajistit prioritní průjezd frekventovanou křižovatkou,“ říká Martin Volný, jednatel společnosti INTENS Corporation.

Na rozvoji chytré mobility v Plzni se bude podílet také Západočeská univerzita. V okolí jejího kampusu na Borských polích, kde se už nyní díky pokrytí od O2 využívají sítě páté generace, vznikne pro testování Chytré tramvaje živý polygon. „Do projektu se zapojí všechny naše technické fakulty, tedy strojní, elektrotechnická a aplikovaných věd, a také výzkumné centrum NTC. Budeme se podílet na vývoji řídicích systémů, senzoriky a odlehčených mechanických konstrukcí,“ přibližuje rektor ZČU Miroslav Holeček.

Michael Chrobok

Fanoušek mobilních technologií, amatérský fotograf, příležitostný sportovec a městský cyklista. Ve volném čase rád cestuje, zahraje si hru, nebo se ponoří do světa Zaklínače či Star Treku.

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).