- Microsoft zveřejnil nové demo z herní umělé inteligence Muse AI, která vytvořila „kopii“ oblíbené střílečky Quake II
- Výsledek si můžete vyzkoušet přímo ve vašem prohlížeči, moc příjemný zážitek vás ale nečeká
- Po zveřejnění dema se na adresu Microsoftu snesla obří vlna kritiky
Zkraje letošního roku společnost Microsoft představila herní umělou inteligenci Muse AI, která dokáže generovat hratelnost, což její tvůrci prezentovali uměle vytvořeným videem na základě dnes již zapomenuté multiplayerové střílečky Bleeding Edge. Tehdy se nicméně zdálo, že jde o výzkumný projekt v počátečních fázích vývoje. O nějaký ten měsíc později už si ale uživatelé Copilotu mohou Muse vyzkoušet úplně sami, a to prostřednictvím kopie legendární střílečky Quake II, kterou od základů vytvořila právě umělá inteligence. Co na to fanoušci? Na sociálních sítích na adresu Microsoftu nešetří kritikou.
AI představuje Quake II, tak trochu…
Nové technologické demo je součástí iniciativy, v rámci níž se Microsoft snaží svého AI asistenta protlačit do herního vývoje, potažmo do celého segmentu jako takového. Uměle vytvořenou repliku Quakea si tak nyní může vyzkoušet prakticky každý z pohodlí vlastního prohlížeče. K dispozici je jedna velmi jednoduchá úroveň, která obsahuje několik rozmazaných nepřátel a interaktivních prvků. Samotné hraní je navíc časově omezené.
Microsoft has created an AI-generated replica of Quake II that you can play in browser.
"Every frame is created on the fly by an AI world model."
Play it here:https://t.co/WGQymDOmsj pic.twitter.com/35MX5aHPbF
— Geoff Keighley (@geoffkeighley) April 5, 2025
Původní demo, které napodobovalo střílečku Bleeding Edge, nabízelo obraz s nizoučkým rozlišením 300 x 180 pixelů a 10 FPS. V tomto ohledu přináší vygenerovaný Quake o něco lepší zážitek – rozlišení 640 x 360 a snímkovou frekvenci, kterou lze s pořádným přimhouřením oka označit za hratelnou. Do optimálního uživatelského komfortu má však výsledek pochopitelně daleko. Na základě kratší osobní zkušenosti bych se nebál aktuální verzi hry označit za téměř nehratelnou. Počet FPS je stále velmi nízký a ovládání komplikované vinou nepříjemného imput lagu. Nehledě na to, že hra nedokáže uchovat již vygenerované prostředí. Často se tak po otočení kamery ocitnete na více či méně neznámém místě.
Naprosto odporné, shodují se hráči
Z reakcí na internetu nicméně vyplývá, že samotným hráčům se podobný experiment ani trochu nelíbí. A to navzdory tomu, že podle Microsoftu není cílem jakkoliv napodobit zážitek z hraní originálu.
„Vytvořili jsme program, který velmi vzdáleně ukazuje, jak by se tak asi mohl hrát Quake II, tedy hra, kterou si můžete zahrát hned teď,“ zní jeden z ironických komentářů. „Vyžaduje to stejnou výbavu, jakou byste mohli použít ke skutečnému hraní, akorát milionkrát více elektřiny,“ píše se v dalším.
„Tak tohle je naprosto nechutné plivnutí na práci vývojářů,“ nebere si servítky jiný uživatel. Tu a tam samozřejmě zazní i nějaká ta pochvala technologického pokroku, avšak negativní komentáře převažují.