- V říjnu se prodalo o 5 procent více smartphonů než o rok dříve
- Jedná se o první růst po 27 měsících
- Příští rok analytici očekávají vzestup
Už téměř dva a půl roku v kuse klesají prodeje smartphonů. Nejprve jim křidélka přistřihla pandemie nemoci COVID-19, poté přišla čipová a ekonomická krize. V důsledku celosvětově rostoucí inflace lidé odkládají nakupování zbytných věcí, a to včetně smartphonů. Podle dat agentury CounterPoint se ale tento trend začíná pomalu obracet.
Po 27 měsících přichází mírný růst
Pokles prodejů smartphonů začal krátce po polovině roku 2021 – pandemie nemoci COVID-19 uvěznila značnou část světa na home office, což s sebou přineslo zvýšenou potřebu online komunikace. Lidé se pro tento účel vybavili novými elektronickými hračkami, čímž mobilní trh dosáhl svého vrcholu. Řada tehdy nakoupených zařízení je používána dodnes, lidé kvůli následným globálním krizím prodloužili interval výměny, a trh se smartphony tak 27 měsíců v řadě klesal – každý nový měsíc byl z hlediska prodejů telefonů horší než ten stejný měsíc o rok dříve.
První vlaštovkou, která velí k obratu, se podle agentury CounterPoint stal letošní říjen. V tento měsíc se údajně prodalo o 5 procent více smartphonů než v loňském říjnu, přičemž největší oživení přinesly rozvíjející se trhy jako Blízký východ nebo Afrika. Prodeje ale rostly i v Číně a Indii – v první zmíněné zemi díky vzestupu domácí značky Huawei, v druhé díky oslavám svátku Díválí. Meziročnímu růstu nepochybně pomohlo i načasování prodeje nejnovějších iPhonů o týden později než u loňské generace – řada zájemců o nový jablečný telefon s nákupem počkala až na říjen.
Agentura CounterPoint očekává, že trh se smartphony poroste i v listopadu a prosinci, tudíž by se vzestupná tendence měla týkat celého čtvrtého kvartálu. Stejně optimistická je i společnost Canalys, jejíž nedávná analýza predikuje v příštím roce růst celého trhu o 4 procenta. I Canalys přisuzuje postupný růst zejména rozvíjejícím se trhům – v Severní Americe i v příštím roce předpokládá meziroční pokles.