Domů » Bleskovky » Toyota BZ4X: nové elektro-SUV nabídne solární panely na střeše a volant ve stylu Tesly

Toyota BZ4X: nové elektro-SUV nabídne solární panely na střeše a volant ve stylu Tesly

Toyota odhalila nové informace týkající se elektrického SUV s označením BZ4X. Kromě volitelných solárních panelů na střeše se dočkáme také netradičního volantu ve stylu „eskové“ Tesly.

Toyota BZ4X 07
Toyota BZ4X

Volant připomíná spíše knipl letadla a kromě zajímavého designu má i své technické opodstatnění. Vzhledem k tomu, že volant a kola v tomto případě nejsou nijak mechanicky spojena, volant se otáčí pouze v rozmezí 150°. Řidič tak ani při větších manévrech nemusí překládat ruce, čímž by se měla zvýšit celková bezpečnost.

Toyota BZ4X 05
V nabídce bude futuristický volant i kulatá klasika

Nový model BZ4X byl představen letos na Auto Show v Šanghaji a zapadá do celkové strategie značky, podle které má do roku 2025 představit 15 nových čistě elektrických vozů. Je postaven na platformě e-TNGA, kterou Toyota rozvíjí společně se Subaru. Součástí této platformy je podpora pohonu všech kol i rekuperace energie při brzdění. Toyota má finální verzi modelu BZ4X odhalit zhruba v polovině příštího roku. Taktéž Subaru se chystá představit model postavený na platformě e-TNGA.

Kromě kontroverzního kniplu bude Toyota BZ4X k dispozici i s klasickým volantem. V interiéru můžeme vidět menší displej s tachometrem a dalšími údaji potřebnými pro jízdu. Ten je předsunutý blíže k čelnímu sklu. Další velký displej pak vévodí středové konzoli.

Kromě toho se ale v interiéru nachází i poměrně velké množství fyzických tlačítek a ovladačů. Zdá se tedy, že Toyota na rozdíl od Tesly a dalších značek zatím tolik nefandí čistě digitálnímu prostředí a nechává prostor i pro fyzické ovladače.

Velikostně má být nový vůz srovnatelný s Toyotou RAV4. Do prodeje půjde se dvěma variantami pohonu. Slabší verze bude mít pohon předních kol a 201 koní. Vyšší varianta pak nabídne čtyřkolku a 215 koní.

Dojezd se má pohybovat okolo 500 km (WLTC), může být ale prodloužen také energií z fotovoltaických panelů na střeše vozidla. Baterie nabídnou kapacitu 71,4 kWh. Detailní informace ohledně dostupnosti na jednotlivých trzích a předpokládaných cen zatím bohužel nemáme.

Adam Bělunek

Baví mě Apple, kvalitní audio-video technika a obecně chytrá řešení, která fungují. Volné dny se snažím trávit na kole v bikeparcích a trailcentrech, nebo na horách s batohem na zádech. Užívám si dobrou hudbu, občas zajímavou knihu a rád cestuji.

4 komentářů

  1. Může mi někdo vysvětlit co vede Teslu a teď Toyotu dát místo volantu knipl? Chápu, že adaptivní řízení nevyžaduje tolik točit volantem a možná je tam snaha výrobce držet volant oběma rukama a ve správné pozici, ale i tak je otáčení a manipulace snazší s kulatým volantem. Když si představím, že s tímhle couvám někde v garážích, tak by mě mrsklo. A ano chápu, že z nás chtějí udělat tupou rasu a nechat parkovat auto automaticky….., ale i tak….

    • Radek: Ono je dneska IN proste predelavat vsechno, at uz to fungovalo nebo ne. Zvlast co se tyce elektrickych aut a konkretne Tesly – viz patlani na displeji i pro veci jako sterace nebo zarazeni zpatecky..

    • Je to módní. Nemyslim si, že automatické parkování naruší tvůj intelektuální vývoj. Teda většiny populace určitě ne.

      Z mého pohledu je tedy podobný tvar i bezpečněší, protože bych nemohl držet volant jednou rukou opřenou o stehno, ale určitě to neni pohodlnější :D

  2. Standardně bude k mání i kulatý volant a ten bazmek bude za příplatek.

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).