TOPlist

TikTok má magické tlačítko. Jedno kliknutí proslaví kohokoliv, tvrdí bývalí zaměstnanci

tlacitko button midjourney
  • Zaměstnanci sítě TikTok mají k dispozici speciální „tlačítko“
  • Tím mohou okamžitě zviditelnit jakéhokoliv tvůrce a typ obsahu
  • Úspěch začínajících tiktokerů je tak mnohdy jen iluze

TikTok je sociální síť nové generace a mnoho lidí na ní chce tvořit obsah. Někteří z těch, kteří to vyzkoušeli, mluví o snadné cestě k popularitě, jiní zase o nekompromisním algoritmu, který vás potopí, když váš obsah není dostatečně zajímavý. Bývalí zaměstnanci TikToku však nyní potvrdili, že úspěch na platformě může být podmíněn také rozhodnutím vedení.

TikTok a jeho algoritmus

Sociální síť TikTok sbírá úspěch především díky svému algoritmu. Ten sleduje každý váš krok na síti a pitvá ho do úplných maličkostí. Sleduje to, na jakých příspěvcích trávíte nejvíce času, které vyloženě vyhledáváte, které lajkujete, a dokonce sleduje i čas, který na jednotlivých videích trávíte.

A je vidět, že čínská společnost ByteDance, která TikTok provozuje, má tento algoritmus skutečně velmi dobře odladěný. Uživatelé se hromadně shodují, že právě algoritmus doporučování příspěvků v sekci „Pro tebe“ je až děsivě přesný a dokáže vás a vaše zájmy rozpoznat během několika málo hodin používání sítě.

Tlačítko, které z vás udělá hvězdu

Právě díky tomu je prý možné strefit „pár hřebíčků na hlavičku“ a na TikToku je z vás prakticky přes noc hvězda. Tvůrci, kteří mají s platformou zkušenosti, jednoznačně potvrzují, že uspět na TikToku je o řád snazší než na YouTube nebo na Instagramu. Jestli on v tom všem nebude poměrně velký háček…

Redaktoři magazínu Forbes získali na rozhovor šestici bývalých zaměstnanců TikToku, respektive mateřské společnosti ByteDance. Ti nezávisle na sobě potvrdili, že TikTok umí speciálním tlačítkem protlačit jakýkoliv příspěvek. A to natolik, že „views“ takových videí tvoří velkou část celkového denního počtu zhlédnutí, přibližně 1 až 2 %.

Toto tlačítko v podobě jakéhosi plamínku je k dispozici zaměstnancům TikToku, kteří moderují obsah. Práci s „plamínkem“ blíže specifikuje dokument zvaný MINT Heating Playbook, tedy interní návod, jak nakládat s touto funkcí. Ne vždy se jím však pracovníci řídí.



USA smartphone iphone telefon vlajka flag amerika ban midjourney



Nepřehlédněte

TikTok jako nepřítel číslo jedna? USA přemýšlí nad jeho plošným zákazem

Ohýbání reality na TikToku

Jak zjistila redakce Forbesu, někteří zaměstnanci TikToku využili „plamínek“ ke zvýšení dosahu vlastních videí či videí svých známých. Jeden účet dnes již bývalého zaměstnance TikToku si tak přišel na 3 miliony sledujících „jen tak“. Mnohem horší je ale možná to, jak přes toto speciální tlačítko TikTok nabírá influencery ke spolupráci.

Vedení firmy si jednoduše vybere internetového tvůrce, známého či neznámého, a nabídne mu signifikantní zvýšení dosahu. Když tvůrce videí nabídku přijme, stane se dvorním nosičem reklamy TikToku. Pokud ale nabídku nepřijme, jeho úspěch na platformě je právě kvůli těmto machinacím prakticky vyloučený.

Právě situaci kolem spoluprací okomentovala tisková mluvčí amerického zastoupení firmy TikTok: „Skutečně propagujeme některá videa, abychom pomohli zpestřit obsah a představili komunitě TikToku celebrity a začínající tvůrce. Avšak pouze několik lidí z USA má možnost schvalovat obsah k propagaci a ten tvoří přibližně 0,002 % videí doporučených v kanále ‚Pro tebe‘.“

Tohle není ideální místo na internetu

Bohužel, údajná existence tlačítka pro umělé zvýšení publicity tvůrců a videí není zdaleka jedinou kontroverzí, která se pojí s řízením obsahu na jmenované sociální síti.

Známy jsou případy, kdy do veřejně dostupných příspěvků prošly ty zobrazující rasistické, xenofobní nebo antisemitské výjevy, svastiku či jiné projevy extremismu a nenávisti. Jiní uživatelé reportují hanbatý obsah hraničící až s pornografií.



Čínské dívky s telefonem v ruce



Nepřehlédněte

Influenceři jako otroci: nejslavnější čínské TikToky vznikají v nelidských podmínkách

Na druhé straně ale známe případy, kdy moderátoři TikToku skryli či rovnou odstranili obsah bez zjevné závady. Jednalo se například o kritiku státníků, jako jsou Vladimir Putin či Donald Trump, ale i Barack Obama z opačného názorového spektra.

Obecně velmi netransparentně přistupuje TikTok k obsahu týkajícího se jakkoliv Čínské lidové republiky. Okamžitě mizí kritika prezidenta Ťin-pchinga, stejně jako informace o údajných koncentračních a převýchovných lágrech pro Ujgury, obyvatele autonomní oblasti Sin-ťiang na severozápadě Číny.

Autor článku Jakub Fišer
Jakub Fišer
Novinář, fanoušek moderních technologií, letních měsíců a asijského jídla. Mám rád filmy od Lynche, obrazy od Pollocka, french house a fotbalový klub Arsenal. Ve volném čase hraju na PlayStationu a chodím běhat.

Kapitoly článku