- Tradiční milovníci Toyoty můžou být zklamaní, protože rukopis BMW je více než zřejmý
- Motor je úchvatný, podvozek dokonalý, ale řidič se bude muset hodně ohánět
- Čekal bych vyšší přesnost manuální převodovky
Dnes už se nedělají pořádná řidičská auta, tvrdí motorističtí puritáni. Toyota Supra tento argument roztrhá na cucky. Šestiválcový benzinový motor, pohon zadních kol a pozor – manuální převodovka. Pravdou je, že taková konfigurace je v dnešní době jako jednorožec, ale je tady.
Rychlé, i když stojí
Kdybych si vybíral podobný typ auta, nejspíš sáhnu po nějaké velmi exotické barvě, jako je třeba červená nebo žlutá. Nicméně i bílá vypadá dost dobře a Supra vypadá dramaticky dobře z jakéhokoliv úhlu. Nikdo nebude pochybovat o tom, že tohle bude hodně rychlá kára. Vždyť na výšku má jen 129 cm!
I přesto se do podběhů vlezla 19″ kola. A co říkáte na japonský design vy?
Sedíme uvnitř
Naskočit do sedadel chce samozřejmě trochu cviku. Protože sedíte téměř na zemi. Sedadla jsou naprosto nekompromisní a skvěle konfigurovatelná – včetně nastavení bočnic, které vás obejmou tak, abyste se v zatáčce ani nehnuli. Se zbytkem interiéru jsem neměl problém. Ale: kdo je zvyklý na japonské interiéry s jasným podpisem značky Toyota, ten bude zklamaný. Protože interiér prakticky kompletně pochází od BMW.
Proč? Protože Toyota Supra je dvojčetem BMW Z4 a právě o interiér se postarali v Mnichově. Ovládací prvky na volantu, infotainment, palubní počítač, tohle všechno je zkrátka BMW.
6 válců radosti
Třílitrový řadový šestiválec poskytne řidiči 250 kW a rovných 500 Nm. A je to skvost, který opět pochází od mnichovské automobilky. Maximum točivého momentu je k dispozici už od 1600 otáček a všech 340 koní v nečekaně širokém spektru – od 5000 do 6500 otáček. Takové parametry dávají tušit, že motor má přeplňování turbodmychadlem a jelikož pochází od BMW, nikoho nepřekvapí, že je typu twin-scroll. Z názvu by se mohlo stát, že jde o dvojici turbodmychadel, ale tak to není. Označení znamená, že v turbínové části najdete dva kanály pro přívod výfukových plynů (ty roztáčí turbodmychadlo). Pro řidiče to znamená hlavně větší bezprostřednost zátahu. Pokud vás zajímá, jak přesně twin-scroll funguje, mrkněte se na následující technologické video.
A je to skutečně tak, je jedno, jestli máte na otáčkoměru 2000 nebo 6000. Když dáte plný plyn, dostanete okamžitě kopanec do zad. Motor je neuvěřitelný tahač. A není naladěný jako v limuzíně od BMW. Je kousavý, výbušný, bude vás strašně moc bavit ho vytáčet pořád a pořád.
Dodáváte k autu manuál?
Toyota ano, ale kdo by četl manuály k autu, že? Ale ne, samozřejmě máme na mysli manuální přímo řazenou převodovku. Právě to je dnes u podobných aut velmi nedostatkové zboží. Řazení je příjemně krátké, kulatá hlavice parádně padne do ruky. Řazení je velmi lehké i díky tomu, že elektronika ovládání motoru nastavuje automatické meziplyny, takže při každém přeřazení se automaticky nastaví takové otáčky, které by zde měly být podle toho, jakou rychlost řadíte.
A i když jste hodně rychlí, tak elektroniku nepředstihnete, než pustíte spojku, prostě to máte nastaveno. A je to skvělé. Prodleva v tahu auta je minimální, zařazená rychlost rychle zapadne. Prostě paráda.

Výhradu bych měl k přesnosti řazení, resp. blízkosti drah. Nejednou se mi stalo, že při řazení z dvojky na trojku jsem nechtěně zařadil pětku. Já osobně bych zůstal u skvělé automatické převodovky ZF s osmi stupni, ale chápu puritány, kteří chtějí mít v ruce fofrklacek a rozhodovat o tom, jakou rychlost zařadí. Jedna věc ale puritánům stejně bude chybět – klasická ruční brzda. Tlačítko ji nenahradí.
Jedeme
Sportovní jízda nedělá kompromisy. Pneumatiky Michelin Pilot Sport 4 S odvádí neuvěřitelnou práci. A je až děsivé, jak rychlá a zábavná umí Toyota být. Co je ovšem třeba udělat: kliknout na tlačítko ESP. Ve výchozím režimu je stabilizace velmi přísná a je nastavena tak, aby Supru mohla řídit i vaše babička. Po jednom kliknutí je Supra tak akorát. Dovolí vám jezdit s ustřeleným zadkem, táhlými drifty a nechá vás, abyste si mysleli, že jste super truper řidiči. A je to velmi dobrý kompromis mezi zábavou a bezpečím.
Toyota ale umožňuje ESP i úplně deaktivovat, ale pak se budete hodně divit, co udělá kombinace těžkého motoru vepředu, pohonu odlehčených zadních kol a přívalu 500 Nm. To už musíte mít hodně nakrouceno, abyste si mohli dovolit jezdit v tomto režimu. I na suchém asfaltu při jakékoliv rychlosti a přidáním plného plynu zadek auta vystřelí před předek. Takže hodně opatrně!
Parametry Toyota Supra | |
---|---|
Stupeň výbavy | Executive |
Maximální výkon | 250 kW |
Zdroj energie | benzin |
Udávaná spotřeba na 100 km | 8,8 litrů benzinu |
Světlomety | LED |
Pohon | zadních kol |
Převodovka | manuální |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,3 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Délka | 4 379 mm |
Šířka | 1 854 mm |
Výška | 1 292 mm |
Rozvor | 2 470 mm |
Základní cena | 1 285 000 Kč |
Cena testované výbavy | 1 880 000 Kč |
Daily?
Toyota Supra klidně může fungovat jako daily auto. Počítejte s tím, že když pojedete pianko, bude žrát kolem 9 litrů benzinu, kufr je velmi maličký, odkládací místa téměř žádná. Ale pokud jezdíte single nebo ve dvou do práce, nebude to problém. Otravovat vás bude popojíždění v kolonách, přeci jen je spojka přiměřeně tuhá charakteru auta. A také počítejte s tím, že to není úplný tichošlápek. Jako správný sporťák musí výfuk dělat trochu divadlo. Vlastně je to spíš rockový koncert než divadlo.

A kolik si za velkou porci radosti Toyota účtuje? Za „třílitr“ s manuálem zaplatíte 1 857 500 Kč. Bez příplatku je pouze žlutá barva, za bílou připlatíte 22 500 Kč. To je slušná nabídka.
Toyota Supra

Klady
- výkon motoru
- zvukový projev
- jízdní vlastnosti
- design exteriéru
- nastavitelné ESP
- perfektně naladěné odpružení
- eye-catcher kára
Zápory
- přesnost manuální převodovky
- odkládací místa v interiéru
- maličký zavazadelník
- přeci jen těžký motor
- absence ruční brzdy
- horší výhled z vozu