Domů » Recenze » Test Subaru XV: síla symetrie

Test Subaru XV: síla symetrie

Vozy Subaru na českých silnicích nevidíte příliš často. Vlastně je to tak, že v prodejích se tato japonská značka pohybuje mezi 20. a 30. místem, rozhodně tedy nejde o mainstream. Majitelé jsou ale věrní a obvykle moc dobře ví, proč si vozy, které mají ve znaku souhvězdí Plejády, pořizují. Přesvědčí Subaru i nás?

XV je druhé nejprodávanější Subaru na českém trhu.

Důležité XV

Subaru na českém trhu prodává 7 modelů, právě model XV je v prodejích hned za Foresterem a je tak obchodně důležitým modelem. Verze pro rok 2018 prošla výraznou modernizací, na kterou jsme se podrobně podívali.

Střešní okno dostanete až k nejvyšší výbavě za 820 000 Kč.

Považovat XV za městský crossover by byla chyba. XV je auto, které má rádo nezpevněné cesty, rozbité okresky a také terén – klidně i náročnější. Vždyť jeho světlá výška je 220 mm! To je o 5 mm více, než kolik měla nedávno testovaná Toyota Land Cruiser.


V terénu zvládne více, než byste tipovali.

Na české silnice

A proč se mu líbí rozbité české okresky? Je to už od začátku dané stavbou vozu. Vyšší světlá výška je zkombinovaná s nízkým těžištěm a velmi komfortně naladěnými tlumiči. Co je to za kombinaci? Vše začíná právě od měkkých tlumičů a vyšší světlé výšky. Tato kombinace zaručí, že v interiéru se neprojeví hrboly na silnici a dokonce ani výmoly. Žádné tupé rány nečekejte. Jenže taková auta mají obvykle horší jízdní vlastnosti, protože se na silnici houpou a naklání. U Subaru je to vyřešené nízkým těžištěm. Podívejte se na fotografii motoru – ten je typu boxer, je tedy plochý a umístěný velmi nízko. A právě díky nižšímu těžišti si XV zachovává velmi dobré jízdní vlastnosti.

Plochý motor typu boxer snižuje těžiště vozu.

Poslední ingrediencí úspěšného receptu je trvalý pohon všech kol. Právě tím, že jsou vždy v záběru všechna čtyři kola, není problém jet po typické české vykotlané silnici s naprostou jistotou. I když se při rychlé jízdě dostane jedno z kol do vzduchu, není to problém. Jízdní vlastnosti jsou jednoduše skvělé. To je tradičně nejsilnější stránka vozů Subaru.

I na 18″ kolech nabízí XV vysoký komfort.

V terénu boduje

Abychom ověřili schopnosti v terénu, vydali jsme se stejnou cestou jako právě s Toyotou Land Cruiser. Cesta plná výmolů, vysoké trávy a především mazlavého bahna nebyla pro XV problém. Právě bahno prověřilo symetrický pohon kol – zatímco pravá část vozu jela bahnem, levá měla pod koly trávu. U horší čtyřkolky by pravá kola začala prokluzovat a auto by nejelo. U XV se kola na bahně také protáčela, ale nemělo to vliv na přenášení výkonu na levá kola, která auto vytáhla do 20stupňového stoupání. Opravdu skvělý výkon! Ani nebylo třeba aktivovat režim X-MODE. To je soubor elektronických pomocníků pro jízdu těžším terénem. Mimo jiné obsahuje i asistenta pro sjíždění svahů – auto udržuje samo velmi pomalou rychlost, vy se soustředíte jen na určování směru.

Symetrický pohon všech kol nedovolí, aby některé z kol nezabíralo.

Místo řidiče

V kožených sedačkách se sedí příjemně, z auta je velmi dobrý výhled. Především šikmo vpřed je výhled výrazně lepší, než tomu bylo u předchozího modelu. Všimněte si, že zpětná zrcátka jsou posunuta více dozadu, nebrání tak výhledu. Řidič má k dispozici 3 displeje. Ten nejmenší se nachází na přístrojovce mezi budíky. Informuje o stavu auta, asistentech a dalších podrobnostech nutných k řízení.

Sesle v kůži.

O něco větší multifunkční displej s úhlopříčkou 6,3″ se nachází ve středu palubní desky, úplně nahoře. Informuje o spotřebě, klimatizaci, venkovní teplotě a případně také o informacích potřebných pro jízdu v terénu, jako je adheze kol, úhel stoupání apod.

Třetí a největší displej je určen multimédiím. Podrobně se na něj zaměřujeme v našem videu.

Pochvalu si zaslouží volant, který je dobře tvarovaný a skvěle padne do ruky, radost mi neudělal plast středového tunelu, který byl tvrdý a měl hranu, která velmi nepříjemně tlačí do pravého lýtka. Japonci asi nepočítají se 190cm řidiči o hmotnosti jednoho metráku.

Druhý pár očí

Subaru XV je samozřejmě vybaveno armádou chytrých asistentů. Většina z nich vychází z dvojice kamer, kterou Subaru nazývá EyeSight. Kamery opticky rozpoznávají předměty před vozem. Umí rozpoznat automobil, motocykl, ale dokonce i chodce. Při hrozící srážce systém řidiče varuje a v případě hrozící srážky aktivuje i brzdy. EyeSight slouží také pro adaptivní tempomat. Subaru tak nevyužívá pro automatické udržování vzdálenosti mikrovlnný radar, ale právě kamery.

Vaše druhé oči.

Kamery slouží i pro hlídání vozu v jízdním pruhu, čtou vodorovné značení na silnici, ale také vás upozorní, pokud se při čekání na červenou auto před vámi rozjede a vy nereagujete (jistě, bylo třeba zkontrolovat nové fotky na Instagramu).


EyeSight je zajímavá technologie. Skvěle funguje i v noci, ale problémy nastanou při hustém dešti, sněžení nebo když máte námrazu na čelním skle. Zkrátka pokud nevidí řidič, nevidí ani EyeSight.

Motor a převodovka

K Subaru XV si můžete vybrat dva motory. Zatím. Benzínovou 1.6 s výkonem 84 kW, nebo dvoulitr s výkonem 115 kW, který jsme měli k dispozici my. V obou případech jde o atmosferické motory, kterým nepomáhá turbo ani kompresor. Dvoulitr se ale bude prodávat už jen pár měsíců. V září vstoupí v platnost emisní norma Euro 6D a dvoulitr se nebude moci dodávat, což je velká škoda.

Motor je uložený velmi nízko.

Motor má příjemnou charakteristiku, jeho výkon roste postupně lineárně, jízda s ním je velmi příjemná. Chvíli si budete zvykat na automatickou převodovku. K Subaru XV totiž můžete sáhnout jen po jedné jediné převodovce – variátoru, kterému Subaru říká lineartronic. Variátor se vyznačuje tím, že nemá pevně dané převody, ale převod plynule mění. Když zrychlujete na cca půl plynu, motor se vytočí do 4000 otáček a auto plynule zrychluje. Pocitově je to zprvu zvláštní, ale docela to funguje. Pokud chcete jet dynamicky, stačí pedál zatlačit do podlahy a software převodovky se začne chovat tak, jako kdyby šlo o převodovku s přednastavenými stupni – simuluje skutečné řazení. Ve vyšších rychlostech to docela funguje, ale stejně se neubráníte pocitu, že auto s výkonem 115 kW by mělo jet výrazně rychleji.

Pádly za volantem lze řadit virtuální rychlostní stupně.

Nejvíce převodovka ztrácí při sprintu z 0 na 100 km/h. Podívejte se na naše video. Když auto zrychluje, dosáhne se 6000 otáček až někdy při rychlosti 80 km/h. To je dost pozdě, protože právě v těchto otáčkách má motor maximální výkon. Udávané zrychlení na 100 km/h je za 10,4 sekundy. My jsme naměřili o 0,05 sekundy méně, ale i tak to není přesvědčivý výsledek, Lienartronic zkrátka auto brzdí.

Najde si své zákazníky

Subaru XV je moc dobré auto. Poradí si s českými okreskami jako málokteré jiné auto, v terénu dokáže mnohem víc, než byste čekali. Nabízí moderní infotainment s připojení k internetu a nebývalou možností individualizace. Odmění se komfortem, prostorem i jízdními vlastnostmi. Největší slabinou je automatická převodovka, která dobře funguje jen při klidné a pohodové jízdě, výkonnému motoru bere nemalou část dynamiky.

Subaru XV

9.1

VZHLED A ZPRACOVÁNÍ INTERIÉRU

9.0/10

PROPOJITELNOST S TELEFONEM

9.5/10

jízda v terénu

9.0/10

jízda po silnici

8.5/10

technologická výbava

9.5/10

Klady (+)

  • komfort odpružení
  • jízdní vlastnosti
  • schopnosti v terénu

Zápory (–)

  • převodovka při dynamické jízdě
  • menší prostor pro řidiče
  • sebevědomá cena

Vratislav Klega

Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.
avatar
600
  Sledování diskuze  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
zipiik
Uživatel
zipiik

„Symetrický pohon všech kol nedovolí, aby některé z kol nezabíralo.“ A tento zazrak zpusobi pohon jak? Diferencialy se vzdycky naopak nastaraly o distribuci sily z motoru na kola v zaberu na ukor kol v proluzu nebo ve vzduchu.

FMros
Anonym
FMros

Pokud by měl někdo dotaz, klidně rád odpovím.
V autě se vozím už měsíc, takže nějaké postřehy mám.