TOPlist

Test Toyota Land Cruiser: do terénu chytře

Pokud bych měl jmenovat 10 ikonických aut všech dob, Toyota Land Cruiser by zde nemohla chybět. Jde o autmobilovou legendu, jejíž kořeny sahají až do roku 1960! Nyní přichází nová verze, která sází na techniku hodnou roku 2018.

Přirozený respekt

Land Cruiser je autorita. Už když přicházíte k autu, které má na výšku 189 cm, budí ve vás respekt. Vyhoupnout se do sedadla řidiče dá trochu zabrat. Lepší je využívat vysunutý práh a stoupat na něj. Vlastně jako po schůdku. První stovky metrů vám dokážou, že Land Cruiser je legendou zaslouženě. Hmotnost 2280 kg nijak nemaskuje, tohle je mastodont.

Majestátní.

Řízení dává okamžitě tušit, že neřídíte nějaké SUV, ale opravdový off-road. Takový, jaký se už jen tak nevidí. Land Cruiser nepoužívá samonosnou karoserii, ale stále sází na rámovou konstrukci karoserie. Ta je odolná, trvanlivá a celou posádku vozu výrazně odděluje od silnice. To má výhody v terénu i na špatných silnicích, protože nesnižuje komfort jízdy, ale zase to znamená značnou odtažitost pro řidiče. Je mnohem těžší odhadovat, co se vlastně děje s koly při průjezdu zatáčkou.

Na výšku je pravděpodobně větší než vy.

177 rozvážných koní

Pod kapotou Land Cruiseru najdeme naftový řadový čtyřválec o objemu 2,8 litru. To dává naději na slušný výkon. Jenže cílem Toyoty není dostat z takového motoru maximum. Land Cruiser nabízí 177 koní (130 kW) a poměrně slušný točivý moment 450 N.m. Na auto, které při běžném naložení váží cca 2,5 tuny, je takový výkon spíše nedostačující a předjíždění si budete muset dobře rozmýšlet. Doufejme, že v budou přijde i tradiční osmiválec.

Osmiválec by se hodil. Všimněte si dvou baterií.

Na 100 km/h zrychlí vůz za 12,7 sekundy, ale ostatně i kdyby to trvalo o 2 sekundy déle, není to podstatné. Tohle auto si nekupujete na sprinty nebo rychlé vymetání zatáček. Tohle auto si kupujete kvůli terénu. Takže co umí?

Terén v Česku pro něj není výzvou.

V terénu

Základem úspěšného off-roadu je pohon všech kol. Ten je samozřejmě trvalý a k dispozici je také redukční převodovka. Ta je pro jízdu v náročném terénu nutností. O přenos mezi obě nápravy se stará oblíbený samosvorný diferenciál Torsen. Ten rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu v rozmezí od 50:50 do 30:70. Nikdy se tak nemůže stát, že by nějaké kolo prokluzovalo a ostatní kola se netočila. Když jde do tuhého, má řidič možnost uzamknout nejen mezinápravový diferenciál, ale také ten zadní . To znamená, že obě zadní kola se budou točit stejně. To už jsme ale v extrémní situaci, na kterou je tak nenarazíte. Běžně si vystačíte s LSD zadním diferenciálem (také Torsen), který jednoduše přenáší více točivého momentu na to kolo, které má větší trakci.

Co dále potřebujete ke zdolávání terénu? Je to změna světlé výšky vozu. Pokud zůstanete viset někde na břichu nebo potřebujete přejet vysoký kámen, hodí se tlačítko pro přizvednutí podvozku. To zajišťuje hydraulické zavěšení kol. 215 mm je dost na to, abyste mohli jet i cestou plnou kamenů.

Tráva po pás, auto o ničem neví.
Tráva po pás, auto o ničem neví.

Kromě hrubé mechaniky nabízí Land Cruiser i spoustu chytrých funkcí. Výběr povrchu (na obrázku tlačítko MTS) nabízí celkem 6 režimů jízdy – skály, prašná cesta a kameny, muldy, kameny, bláto a písek a automatický režim. Podle toho, co máte zvoleno upravuje řídicí jednotka chování motoru, brzd a řízení trakce.

Land Cruiser kromě odolné techniky sází i na moderní chytré asistenty.

Další chytrou funkci nabízí tlačítko, na němž je nápis CRAWL. Ikona vozu jedoucího do kopce naznačuje, že jde snad o nějaké šplhání, ve skutečnosti jej využijete jak pro jízdu do kopce, tak z kopce. Otočným voličem si nastavíte rychlost, kterou chcete jet a o zbytek se nestaráte – auto samo tuto rychlost drží, ať už pro jízdu do kopce nebo z prudkého kopce. Řidiči stačí jen točit volantem. Funguje to skvěle!

Ruční brzda sází na mechaniku, žádné tlačítko. To chválíme.

Pokud byste i přes všechny vychytávky měli problém se v náročném terénu rozjet, stiskněte tlačítko 2ND START. Auto se začne rozjíždět na druhý převodový stupeň, což znamená méně točivého momentu na kola a menší šance proklouznutí. To se hodí v hlubokém sněhu, ledu nebo i písečných dunách.

Jízda přes displej

Co velmi výrazně pomáhá jízdě v terénu, to je systém kamer a displej. Díky několika kamerám máte možnost vidět auto z tzv. ptačí perspektivy, jako by jej snímal dron nad vozem, ale ještě praktičtější jsou detailní kamery, které ukazují třeba to, kudy přesně jede kolo. To se hodí v situacích, kdy se na centimetr přesně potřebujete vyhnout nějakému balvanu, nebo naopak velmi přesně najíždíte na kolejnice. Co si budeme nalhávat, výhled z obří a vysoké krabice není příliš dobrý, ale kamery manévrování výrazně zjednodušují.

Kamery jsou v terénu velmi praktické.

S jízdou “na těsno” pomáhají i senzory, které upozorní na překážku, ale nabízí i funkce typické pro městská auta – třeba upozornění během vyjíždění z parkovacího místa, že se blíží z boku auto.

V off-roadovém režimu nechybí ani ukazatel naklánění vozu. Takže si můžete udělat představu o tom, jaké ještě máte limity. Mimochodem, právě v parametrech, jako je stoupavost nebo boční náklon Land Cruiser velmi boduje. Na fotografii níže je úhel stoupání okolo 20 stupňů (můžete si to ověřit podle svislého komínu) a už máte velký problém vůbec z auta vystoupit. A z pohledu řidiče to vypadá dost nebezpečně, přitom nejste ani na polovině možností vozu.

Slabých 20 stupňů. Nuda. Tedy dokud nesedíte v autě.

Za zmínku jistě stojí i brodivost. Ta činí 70 cm, v mrazivém začátku března jsme ji ale neměli jak vyzkoušet.

Limity auta jsou hodně daleko.

Co se týče schopnosti jízdy v terénu, nemusíte mít vůbec žádné obavy. Land Cruiser patří mezi naprostou špičku a těžko bude hledat konkurenci. Nabízí jak odolnou techniku, tak chytré systémy, které pomůžou i méně zdatnému řidiči. Nejdůležitější tak bude volba správných pneumatik.

V kabině

Po vyskočení do sedadla na vás čeká obrovský interiér. Tak jak je Land Cruiser velký z venku, tak je velký i uvnitř. Volant spíše připomíná kormidlo. Všechna tlačítka jsou také velká a přehledná. Je to z toho důvodu, abyste je komfortně mohli ovládat i když budete mít na rukou zimní rukavice.

Velký volant je v terénu důležitý, jemněji se s ním manévruje.

Jen je třeba si zapamatovat, kde se které tlačítko nachází. Třeba vyhřívání volantu a vyhřívání čelního skla najde řidič před svým pravým kolenem. Je to neobvyklé, ale dá se na to zvyknout.

Interiér také dává tušit, že Evropa není hlavní odbytiště Land Cruiseru. Dřevěné obložení volantu připomíná luxusní limuzíny 90. let, dnes už ale nefrčí. Na druhou stranu dřevo nijak neuráží a na dotyk je velmi příjemné.

Mezi budíky najdete velký displej.

Také na zadních sedadlech najdou cestující opravdu hodně místa. Tady se na centimetrech nešetřilo. Land Cruiser je dokonce tak velký, že nabízí i 2 sedačky v zavazadelníku. Ty už tak rozměrné a komfortní nejsou, na kratší přesuny se ale hodí. Vše se samozřejmě ovládá elektricky.

Kufr je obrovský. V podlaze se schovávají další 2 sedadla. Otvírání do strany příliš praktické není, ale pro vložení menších předmětů lze otevřít jen okýnko.

Cestující vzadu se pak můžou cítit jako v letadle, protože ve stropě je zabudovaný monitor, na kterém je možné si pouštět filmy. Kdo má děti, ten tuhle vychytávku na delších cestách samozřejmě ocení.

Navigace vypadá trochu oldschoolově a zadávání cíle je trochu pomalejší. Samotné navigování je už ale v pořádku.

Zábavu ve voze pak doplňují prémiové reproduktory JBL, které zní skutečně dobře.

Hlásí se on-line

Přestože je Land Cruiser auto, které by mělo vymetat bažiny a močály, nechybí mu on-line funkce. K internetu se vůz připojí jednoduše pomocí vašeho smartphonu. Funguje to automaticky, ani není třeba vytvářet hotspot.

V základní výbavě najdete aplikaci pro předpověď počasí, ceny paliv, možnost najít parkování nebo street view, když se chcete rozhlédnout po okolí. Ale nejste limitování jen touto nabídkou. Systém nabízí i obchod pro aplikace, takže můžete stahovat a instalovat další.

Infotainment nabízí i on-line funkce.

My jsme vyzkoušeli vtipnou aplikaci “glass of water”. Ta spolupracuje s gyroskopy v autě a simuluje sklenici vody postavenou na palubní desce. Podle toho jak jedete, tolik vody rozlejete. Říznete zatáčku? Prudce brzdíte? Vodu ze sklenice vyléváte ven. V praxi je to vtipnější, než to z popisu může vypadat.

Land Cruiser není pro každého. Ale je to ikona.

Jen do terénu

Uvažujete o koupi Toyoty Land Cruiser? V pořádku. Ale přemýšlejte o tom, kde s ní budete jezdit. Pokud se potřebujete vyšplhat k chatě po rozbité cestě, bude vám stačit obyčejné SUV. Land Cruiser si pořiďte skutečně jen v případě, že budete jezdit těžkým terénem. S prudkým stoupáním, vyjetými kolejemi, v místě, kde jsou velké šutry nebo brod. A budete nadšeni. Nepořizujte si jej jako auto do města, to by byl krok vedle.

Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser
8.4

VZHLED A ZPRACOVÁNÍ INTERIÉRU

7.5/10

PROPOJITELNOST S TELEFONEM

8.0/10

jízda v terénu

10.0/10

jízda po silnici

7.5/10

technologická výbava

9.0/10

Klady

  • schopnosti v terénu
  • komfort jízdy
  • chytré systémy
  • bezpečnostní asistenty
  • on-line funkce

Zápory

  • výkon motoru
  • hlučnost
  • odtažité řízení
Autor článku Vratislav Klega
Vratislav Klega
Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

Kapitoly článku