Sledujte nás na YouTube

Test Toyota Land Cruiser: do terénu chytře

Pokud bych měl jmenovat 10 ikonických aut všech dob, Toyota Land Cruiser by zde nemohla chybět. Jde o autmobilovou legendu, jejíž kořeny sahají až do roku 1960! Nyní přichází nová verze, která sází na techniku hodnou roku 2018.

Přirozený respekt

Land Cruiser je autorita. Už když přicházíte k autu, které má na výšku 189 cm, budí ve vás respekt. Vyhoupnout se do sedadla řidiče dá trochu zabrat. Lepší je využívat vysunutý práh a stoupat na něj. Vlastně jako po schůdku. První stovky metrů vám dokážou, že Land Cruiser je legendou zaslouženě. Hmotnost 2280 kg nijak nemaskuje, tohle je mastodont.

Majestátní.

Řízení dává okamžitě tušit, že neřídíte nějaké SUV, ale opravdový off-road. Takový, jaký se už jen tak nevidí. Land Cruiser nepoužívá samonosnou karoserii, ale stále sází na rámovou konstrukci karoserie. Ta je odolná, trvanlivá a celou posádku vozu výrazně odděluje od silnice. To má výhody v terénu i na špatných silnicích, protože nesnižuje komfort jízdy, ale zase to znamená značnou odtažitost pro řidiče. Je mnohem těžší odhadovat, co se vlastně děje s koly při průjezdu zatáčkou.

Na výšku je pravděpodobně větší než vy.

177 rozvážných koní

Pod kapotou Land Cruiseru najdeme naftový řadový čtyřválec o objemu 2,8 litru. To dává naději na slušný výkon. Jenže cílem Toyoty není dostat z takového motoru maximum. Land Cruiser nabízí 177 koní (130 kW) a poměrně slušný točivý moment 450 N.m. Na auto, které při běžném naložení váží cca 2,5 tuny, je takový výkon spíše nedostačující a předjíždění si budete muset dobře rozmýšlet. Doufejme, že v budou přijde i tradiční osmiválec.

Osmiválec by se hodil. Všimněte si dvou baterií.

Na 100 km/h zrychlí vůz za 12,7 sekundy, ale ostatně i kdyby to trvalo o 2 sekundy déle, není to podstatné. Tohle auto si nekupujete na sprinty nebo rychlé vymetání zatáček. Tohle auto si kupujete kvůli terénu. Takže co umí?

Terén v Česku pro něj není výzvou.

V terénu

Základem úspěšného off-roadu je pohon všech kol. Ten je samozřejmě trvalý a k dispozici je také redukční převodovka. Ta je pro jízdu v náročném terénu nutností. O přenos mezi obě nápravy se stará oblíbený samosvorný diferenciál Torsen. Ten rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu v rozmezí od 50:50 do 30:70. Nikdy se tak nemůže stát, že by nějaké kolo prokluzovalo a ostatní kola se netočila. Když jde do tuhého, má řidič možnost uzamknout nejen mezinápravový diferenciál, ale také ten zadní . To znamená, že obě zadní kola se budou točit stejně. To už jsme ale v extrémní situaci, na kterou je tak nenarazíte. Běžně si vystačíte s LSD zadním diferenciálem (také Torsen), který jednoduše přenáší více točivého momentu na to kolo, které má větší trakci.

Co dále potřebujete ke zdolávání terénu? Je to změna světlé výšky vozu. Pokud zůstanete viset někde na břichu nebo potřebujete přejet vysoký kámen, hodí se tlačítko pro přizvednutí podvozku. To zajišťuje hydraulické zavěšení kol. 215 mm je dost na to, abyste mohli jet i cestou plnou kamenů.

Tráva po pás, auto o ničem neví.
Tráva po pás, auto o ničem neví.

Kromě hrubé mechaniky nabízí Land Cruiser i spoustu chytrých funkcí. Výběr povrchu (na obrázku tlačítko MTS) nabízí celkem 6 režimů jízdy – skály, prašná cesta a kameny, muldy, kameny, bláto a písek a automatický režim. Podle toho, co máte zvoleno upravuje řídicí jednotka chování motoru, brzd a řízení trakce.

Land Cruiser kromě odolné techniky sází i na moderní chytré asistenty.

Další chytrou funkci nabízí tlačítko, na němž je nápis CRAWL. Ikona vozu jedoucího do kopce naznačuje, že jde snad o nějaké šplhání, ve skutečnosti jej využijete jak pro jízdu do kopce, tak z kopce. Otočným voličem si nastavíte rychlost, kterou chcete jet a o zbytek se nestaráte – auto samo tuto rychlost drží, ať už pro jízdu do kopce nebo z prudkého kopce. Řidiči stačí jen točit volantem. Funguje to skvěle!

Ruční brzda sází na mechaniku, žádné tlačítko. To chválíme.

Pokud byste i přes všechny vychytávky měli problém se v náročném terénu rozjet, stiskněte tlačítko 2ND START. Auto se začne rozjíždět na druhý převodový stupeň, což znamená méně točivého momentu na kola a menší šance proklouznutí. To se hodí v hlubokém sněhu, ledu nebo i písečných dunách.

Jízda přes displej

Co velmi výrazně pomáhá jízdě v terénu, to je systém kamer a displej. Díky několika kamerám máte možnost vidět auto z tzv. ptačí perspektivy, jako by jej snímal dron nad vozem, ale ještě praktičtější jsou detailní kamery, které ukazují třeba to, kudy přesně jede kolo. To se hodí v situacích, kdy se na centimetr přesně potřebujete vyhnout nějakému balvanu, nebo naopak velmi přesně najíždíte na kolejnice. Co si budeme nalhávat, výhled z obří a vysoké krabice není příliš dobrý, ale kamery manévrování výrazně zjednodušují.

Kamery jsou v terénu velmi praktické.

S jízdou “na těsno” pomáhají i senzory, které upozorní na překážku, ale nabízí i funkce typické pro městská auta – třeba upozornění během vyjíždění z parkovacího místa, že se blíží z boku auto.

V off-roadovém režimu nechybí ani ukazatel naklánění vozu. Takže si můžete udělat představu o tom, jaké ještě máte limity. Mimochodem, právě v parametrech, jako je stoupavost nebo boční náklon Land Cruiser velmi boduje. Na fotografii níže je úhel stoupání okolo 20 stupňů (můžete si to ověřit podle svislého komínu) a už máte velký problém vůbec z auta vystoupit. A z pohledu řidiče to vypadá dost nebezpečně, přitom nejste ani na polovině možností vozu.

Slabých 20 stupňů. Nuda. Tedy dokud nesedíte v autě.

Za zmínku jistě stojí i brodivost. Ta činí 70 cm, v mrazivém začátku března jsme ji ale neměli jak vyzkoušet.

Limity auta jsou hodně daleko.

Co se týče schopnosti jízdy v terénu, nemusíte mít vůbec žádné obavy. Land Cruiser patří mezi naprostou špičku a těžko bude hledat konkurenci. Nabízí jak odolnou techniku, tak chytré systémy, které pomůžou i méně zdatnému řidiči. Nejdůležitější tak bude volba správných pneumatik.

V kabině

Po vyskočení do sedadla na vás čeká obrovský interiér. Tak jak je Land Cruiser velký z venku, tak je velký i uvnitř. Volant spíše připomíná kormidlo. Všechna tlačítka jsou také velká a přehledná. Je to z toho důvodu, abyste je komfortně mohli ovládat i když budete mít na rukou zimní rukavice.

Velký volant je v terénu důležitý, jemněji se s ním manévruje.

Jen je třeba si zapamatovat, kde se které tlačítko nachází. Třeba vyhřívání volantu a vyhřívání čelního skla najde řidič před svým pravým kolenem. Je to neobvyklé, ale dá se na to zvyknout.

Interiér také dává tušit, že Evropa není hlavní odbytiště Land Cruiseru. Dřevěné obložení volantu připomíná luxusní limuzíny 90. let, dnes už ale nefrčí. Na druhou stranu dřevo nijak neuráží a na dotyk je velmi příjemné.

Mezi budíky najdete velký displej.

Také na zadních sedadlech najdou cestující opravdu hodně místa. Tady se na centimetrech nešetřilo. Land Cruiser je dokonce tak velký, že nabízí i 2 sedačky v zavazadelníku. Ty už tak rozměrné a komfortní nejsou, na kratší přesuny se ale hodí. Vše se samozřejmě ovládá elektricky.

Kufr je obrovský. V podlaze se schovávají další 2 sedadla. Otvírání do strany příliš praktické není, ale pro vložení menších předmětů lze otevřít jen okýnko.

Cestující vzadu se pak můžou cítit jako v letadle, protože ve stropě je zabudovaný monitor, na kterém je možné si pouštět filmy. Kdo má děti, ten tuhle vychytávku na delších cestách samozřejmě ocení.

Navigace vypadá trochu oldschoolově a zadávání cíle je trochu pomalejší. Samotné navigování je už ale v pořádku.

Zábavu ve voze pak doplňují prémiové reproduktory JBL, které zní skutečně dobře.

Hlásí se on-line

Přestože je Land Cruiser auto, které by mělo vymetat bažiny a močály, nechybí mu on-line funkce. K internetu se vůz připojí jednoduše pomocí vašeho smartphonu. Funguje to automaticky, ani není třeba vytvářet hotspot.

V základní výbavě najdete aplikaci pro předpověď počasí, ceny paliv, možnost najít parkování nebo street view, když se chcete rozhlédnout po okolí. Ale nejste limitování jen touto nabídkou. Systém nabízí i obchod pro aplikace, takže můžete stahovat a instalovat další.

Infotainment nabízí i on-line funkce.

My jsme vyzkoušeli vtipnou aplikaci “glass of water”. Ta spolupracuje s gyroskopy v autě a simuluje sklenici vody postavenou na palubní desce. Podle toho jak jedete, tolik vody rozlejete. Říznete zatáčku? Prudce brzdíte? Vodu ze sklenice vyléváte ven. V praxi je to vtipnější, než to z popisu může vypadat.

Land Cruiser není pro každého. Ale je to ikona.

Jen do terénu

Uvažujete o koupi Toyoty Land Cruiser? V pořádku. Ale přemýšlejte o tom, kde s ní budete jezdit. Pokud se potřebujete vyšplhat k chatě po rozbité cestě, bude vám stačit obyčejné SUV. Land Cruiser si pořiďte skutečně jen v případě, že budete jezdit těžkým terénem. S prudkým stoupáním, vyjetými kolejemi, v místě, kde jsou velké šutry nebo brod. A budete nadšeni. Nepořizujte si jej jako auto do města, to by byl krok vedle.

Toyota Land Cruiser

8.4

VZHLED A ZPRACOVÁNÍ INTERIÉRU

7.5/10

PROPOJITELNOST S TELEFONEM

8.0/10

jízda v terénu

10.0/10

jízda po silnici

7.5/10

technologická výbava

9.0/10

Klady (+)

  • schopnosti v terénu
  • komfort jízdy
  • chytré systémy
  • bezpečnostní asistenty
  • on-line funkce

Zápory (–)

  • výkon motoru
  • hlučnost
  • odtažité řízení

Vratislav Klega

Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

27 komentářů

  1. Blecha (neregistrovaný)

    No tvl, to je zase vyplod, jeden blabol za druhym. A to doporuceni na konci, tim to autor zabil uplne. “milovnik aut” by mel vedet, ze Land Cruiser je vyborny treba pro tahani tezkych privesu – typicky lod, a takove auto se do terenu vubec nemusi podivat.

    Vrato, uz se na to vy*er a bez delat neco, co umis. Psani o autech to neni.

    • ph (neregistrovaný)

      tak nepise tu recenziu v Chorvatsku alebo inej primorskej krajine. Preto tahanie tazkych lodi v Cesku nema az taky zmysel ze ?

      • Petr2 (neregistrovaný)

        A hele, Patrik vylezl se svym dalsim moudrem o necem, o cem vubec nic netusi. V Chorvatsku bude lod asi v marine a kdyz, tak se bude presouvat po mori. Uz jsi videl v Chorvatsku lod na privesu na dalnici? V CR mame Slapy, Machac, Lipno atd. Jak bys tu lod chtel mezi nima presouvat? Jak dojedes s lodi na Gardu? Drz se cisteni bazenu. Uz jsi videl v Chorvatsku lod na privesu na dalnici?

        PS: lod neni jedina vec, ktera se da tahnout, a Blecha ma naprostou pravdu – na tahani nakladu je Land Cruiser idealnim spolecnikem.

      • ph (neregistrovaný)

        ty si magor. tie 7 metrove lodky u Vas odtiahnes aj s fabiou. do Chorvatska nejazdim, v primorskych krajinach sa proste tahaju velke lode castejsie. To co mate v cz niesu lode. Ci uz je to z lodenice, alebo ich vytiahnu a zazimuju mimo sezony. lenze ty budes kecat kokotiny samozrejme.
        Vo Svajciarsku na Zurisee mam hned za domom velku lodenicu, tu pouzivaju vacsinou pickupy Dodge ram

      • ph (neregistrovaný)

        ty si ma.gor. tie 7 metrove lodky u Vas odtiahnes aj s fabiou. do Chorvatska nejazdim, v primorskych krajinach sa proste tahaju velke lode castejsie. To co mate v cz niesu lode. Ci uz je to z lodenice, alebo ich vytiahnu a zazimuju mimo sezony. lenze ty budes kecat kokociny samozrejme.
        Vo Svajciarsku na Zurisee mam hned za domom velku lodenicu, tu pouzivaju vacsinou pickupy Dodge ram a tahaju naozaj velke lode.

        rec tu je o Landcruisery a velkych lodiach a nie nejakych malych plachetniciach na jazere. to odtiahnes aj s touaregom

      • Petr2 (neregistrovaný)

        :-D Patriku zase pobavils. Chtel bych videt jak 2,5 tunovou lod tahas za Fabii. Mas vubec ridicak? Pochybuju, ze by ho nekomu s tvym postizenim dali. V primorskych oblastech se majitelske lode presouvaji po mori, zimuji se v marinach bud na vode nebo se vytahuji na breh kvuli antifoulingu, ktery je pred sezonou potreba obnovit – delal jsem minuly tyden ve Francii. Ale neprevazeji se po sousi (na vyjimky), to totiz nedava zadny smysl a napadlo by to jenom idi0ta jako ty. A uz vubec ne za osobakama.
        Pointa byla ale nekde uplne jinde, coz tobe samozrejme vubec nedoslo.

      • SLOVovca (neregistrovaný)

        Když chlap utáhne lokomotivu ….

        A koukám že tu je každý mořeplavec a znalec . Plebs co viděl loď maximálně na Mácháči. Nuly

      • ph (neregistrovaný)

        boze ty to prehanas. nasilu robis zo seba chytraka, chytis sa kazdeho komentara a rozpitvavas to a rypes do toho. Taka choroba z diskusii asi, snazis sa vsetkym ukazat aky si ty anonymny genius. O fabii som pisal zo srandy, ale ty to riesis so vsetkou vaznostou. Fakt si divny.
        To co som pisal bolo jednoduche. Naco pisat o vynimocnosti nejakeho landcruisera v spojitosti s tahanim lodi ked v CZ utiahnes lode hocijakym vacsim Suv a v jednej marine niekde na priehrade je tak 20, 30 malych lodiek. uplna zbytocnost.

      • ph (neregistrovaný)

        jasne nic nedava smysl a vsetci su idio.ti a nove lode privezu do mariny vzducholodou a vsetky su vyrabane priamo v marine v lodenici. Fakt si divny

        http://www.mg-yachttransport.hr/gallery.htm

        napis im ze to nema zmysel, nech to zabalia

      • Petr2 (neregistrovaný)

        Patriku bravo, ty sem das odkaz, kterym ze sebe udelas jeste vetsiho idi0ta, nez za jakeho te tady vsichni mame. Ano mas tam obrqzky, tak se ne podivej. A tocis se tady na necem, co vubec nebyla pointa. Poradne si kua precti na co reagujes, at nejsi za uplneho tupce.
        S lodi za autem mam najero tisice kilomteru. Jak se na vodu dostavaji velke plachetnice 55-65 stop, vim tak z prvni roky, na vode travim v prumeru 2 mesice v roce (trening, zavody i dovolena), tak me prosim nepresvedcuj o pic0vinach. Nazdar.

      • ph (neregistrovaný)

        vetsiho id.ota ????
        vsak ty si pisal ze v primorskych krajinach preprava lodi po susi neexistuje.

        preco potom existuje firma na prepravu lodi po susi ?????????????????????????????????????????????? fakt si svihnuty

      • ph (neregistrovaný)

        naposledy to vysvetlim ak si sedis na vedeni hoci si najel aj million km a nikoho to vlastne nezaujima.

        V primorskych krajinach, v Norsku, ale aj Svajciarsku je dopyt po autach schopnych tahat lode ovela vacsi ako v cz, ci sa ti to paci alebo nie. A prijbane reci typu, lode sa presuvaju len na vode ne na zemi, ty si mag0r, idi0t a podobne reci. To si nechaj pre svoje deti ak nejake mas a netrapos tu anonymne na nete. Lebo takto sa normalny vyrovnany clovek nesprava ani v anonymite na nete ale skor nejaky posahany nervak

      • Petr2 (neregistrovaný)

        Takze jeste jednou “A uz vubec ne za osobakama.” ty tupa hlavo.

        A jeste jednou – pointa celeho vlakna je uplne nekde jinde, to jenom ty jsi tak tupy, ze ani doted jsi to nepochopil.

        PS: Svycarsko, ano typicka primorska zeme. :-D :-D :-D
        Boze, jak muze byt nekdo takovy k0k0t?

      • Robo (neregistrovaný)

        ph: streliť sa v jednom príspevku tri razy do vlastného kolena, tomu hovorím “umenie”. :-)))

  2. Prosím, ať píše o autech nějaký odborník.

    • SLOVovca (neregistrovaný)

      Ohledně článků o autech máme 100% stejný názor, jako když psal o bezvadném 1.0 TSI 3 válce atd … Prostě hňup.

  3. M.BoBo (neregistrovaný)

    Musím se přidat ke dvěma uživatelům výše.
    Tento “test” je jedním slovem příšerný. Příště by podobné články měl psát odborník a pokud ho nemáte, tak bude vhodnější se na to pro příště vykašlat.
    PS: Nevím jestli je to subjektivní, ale vadí mi i kvalita/nápad pořízených fotografií.

  4. Radek (neregistrovaný)

    No je fakt že ty gumy nelze nazvat jako balony v žádném případě pisatel článku zjevně nikdy nebyl na off akci kde jsou zcela běžné gumy třeba 415/75/16 ,můj známej má ns toyotě hdj boggery v tozměru 38,5/15,5/15 ,pro ty co jim rozměry v palcích nic neříkají guma má výšku skoro metr a šířku skoro 40 cm

    • Radek (neregistrovaný)

      Opravuji ten první rozměr gum je to samozřejmě 315/75/16 klasické pětatřicítky které třeba na patrolu sou ulnej základ

  5. XYZ (neregistrovaný)

    Vraťouše do koše!
    Už to tu píšu po několikáté – ač si myslí autor jakým je fanouškem a odborníkem, tyhle recenze jsou odporné a nedají se číst. Snůžka blábolů.
    Prosím o nahrazení kompetentním redaktorem!

  6. poi (neregistrovaný)

    Opravdu naprosto příšerný a nekompetentní blábol od člověka, který vůbec netuší o čem píše!

  7. Co vsichni mate? V cem je problem? Mozna by vic pomohlo, kdybyste napsali jak clanky vylepsit, nez blabolili o tom, jak je vsechno na hovno…

  8. Etapa (neregistrovaný)

    Taky by mě zajímalo, co vám na autorově textu tak vadí? Jen tu hejtujete, ale nic konkrétního z vás nevypadlo. Ael tady jsme v ČR a za klávesnicí je každý pán.

    • Michal (neregistrovaný)

      Nekompetentnost, neznalost, amaterizmus. Pokud chces vedet, jak ma vypadat kvalitni test auta, doporucuji Rasta Chvalu – garaz.tv

      • ph (neregistrovaný)

        on sa pytal na nieco konkretne. len daj ctr + c a ctrl + v a skopiruj mu ten text ktory ti vadi

      • zaregistrovany (neregistrovaný)

        Tak jsem kouknul na Rasto Chvalu a jeho test Land Cruiseru. 20 minut je pěkná nuda, pořád tam projíždí oráčinou, o autě jsem se zase tolik toho nedozvěděl. Navíc ta slovenština mi fakt vadí.
        Asi jsem divný, ale tenhle formát na Smartmanii se mi líbí. Je to stručné, s přidanou informační hodnotou, já jsem spokojen.

      • Ivan (neregistrovaný)

        Ty si pises komentare pos vlastni clanky? Docela smutne…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *