Model LS je vlajkovým modelem automobilky Lexus. Najdete v něm nejlepší materiály, nejlepší technologie, nabízí nejvíce pohodlí a vůbec je nej. Přesto jej nebudete chtít řídit.
LS už totiž patří do třídy vozů, které si kupují majitelé, kteří jezdí vpravo vzadu. Nebo kupují. Řekněme, že nákup jim schvaluje valná hromada, případně prezidentská kancelář. Vozy si totiž pořizují především majitelé velkých firem, prezidenti velkých korporací, případně prezidenti států.
523 cm luxusu
LS je parník do všech směrů. Kolik znáte osobních aut, které se délkou aspoň blíží 5 metrům? LS tuto magickou hranici překonává o obřích 23 cm! Obrovská limuzína zkrátka budí respekt i když stojí. Každý se při průchodu kolem vozu otočí. Design necháme n305a 30posouzení každého čtenáře, každopádně se starými Lexusy, často s nevkusnými prvky už nemá nic společného. Tohle je moderna jak se patří.
Půlhodinka na seznámení
Usedám dovnitř za volant a cítím se jako Wesley Crusher, když poprvé vstoupil na můstek Enterprise. Přesně takové pocity budete zažívat. Jen nastavení sedadla zabere asi 5 minut. Jek je to možné? Zkrátka proto, že sedadlo je nastavitelné v 28 směrech. Než to dělat pomocí nespočtu tlačítek, je jednodušší udělat nastavení sedadla na displeji infotainmentu. Nakonec si sedačku dokonale přizpůsobíte svým zádům. To už bohužel neplatí o výšce. Mých 190 cm je na řidiče auta hodně a potřeboval bych sedačku buď o pár centimetrů níže, nebo o něco vyšší strop. Takto jsem se za volant soukal s obtížemi, i když vůz ulehčuje nastupování tím, že volant “odjede”.
Další minuty strávíte s infotainmentem. Jen samotné proklikání se všemi možnostmi zabere 5 minut. Ostatně můžete se na to podívat na našem videu, kde jednotlivé položky menu procházíme.
Ovládání probíhá pomocí touchpadu s haptickou zpětnou vazbou. Menu má svou jednoduchou logiku a brzy budete vědět kde co najít, ale ovládání je všechno možné, jen ne jednoduché.
Je to však mnohem lepší, než v případě modelu LC, protože spousta funkcí má svá speciální tlačítka. Rádio, Media, nastavení sedadel, klimatizace, tohle všechno lze ovládat jednoduše. Ale zadat cíl do navigace? Během jízdy je to životu nebezpečné.
Poslouchá na slovo
Naštěstí je LS vybaveno hlasovým ovládáním v českém jazyce. Jak funguje, to si můžete také prohlédnout na našem videu. Pak je i zadávání cílů do navigace naprosto v pořádku. Pokud se naučíte používat hlasové ovládání, pak nebudete mít s infotainmentem potíže. Místo ježdění prstu po touchpadu si tak můžete vychutnávat naprosto úchvatné zpracování interiéru a dokonalé materiály. Tohle je rozmazlování!
Startujeme
Po stisknutí tlačítka Start se nic nestane. Naše verze 500h je totiž hybridní. Kromě atmosférického benzínového motoru V6 o objemu 3,5 litru se o pohon stará ještě dvojice elektromotorů. Lexus tomuto řešení nově říká Multi Stage Hybrid.
Auto umí jet i jen čistě na elektřinu, ale dojezd je jen pár stovek metrů. Třeba když chcete neslyšně a bez emisí vyjet z garáže.
Výkon hybridní soustavy je 264 kW, nebo-li 359 koní. To zní dobře, je ale třeba počítat s tím, že pohotovostní hmotnost auta je 2250 kg! Podle údajů výrobce má auto zrychlit na 100 km/h za neuvěřitelných 5,5 sekundy, nám se ani na letních gumách tohoto času nepodařilo dosáhnout a pod 6 sekund jsme se nedostali. I tak je ale neuvěřitelné, s jakou razancí obří parník vystřelí vpřed a jako lokomotiva táhne i daleko za rychlosti, které jsou u nás legální.
Co je hodně překvapující, to je výrazný zvuk motoru, který se dostává do kabiny. Mně osobně to nevadí, zvuk je příjemný, ale také nejsem prezident, žejo.
Jak tedy Multi Stage Hybrid funguje? Dost podobně jako u jiných Lexusů. Po startu se tedy jen auto připraví na jízdu, ale benzínový motor zůstává vypnutý. Rozjíždíte se na elektřinu a benzínový agregát startuje až po pár sekundách. Baterie se dobíjí rekuperací. Brzdná energie se nemění v teplo, ale ukládá se do baterií, pokud to nestačí, tak baterii dobíjí právě i motor, když zrovna běží a má přebytek výkonu. Ukazuje se, že hybridní systém tady opravdu funguje. Jezdit s benzínovou limuzínou a takovým výkonem pod 10 litrů je téměř neuvěřitelné.
Jako na obláčku
Stačí přejet první díru na silnici a hned budete vědět, co na autě stojí ty 3 miliony. Komfort jízdy zadupe do země i nedávno testované BMW řady 7. Ani na okreskách se LS neztratí. Pohon všech kol je trvalý a změny směru provádí LS ochotněji, než byste od takového mamuta čekali. Svůj podíl na tom mají i skvělé pneumatiky Bridgestone Turanza T005 s rozměrem 245/45 R20. Ty se asfaltu drží jako přilepené.
Asistenti
Nikoho asi nepřekvapí, že LS je nacpané asistenty. Přednárazový systém, adaptivní tempomat, automatická dálková světla, držení v jízdním pruhu, čtení značek a mnoho dalších.
Za zmínku stojí 2 asistenty. Systém ochrany chodců využívá čelní kameru a v případně kolizního směru s chodcem na silnici informuje řidiče na head-up displeji. Na displeji se také ukazuje směr chodce a objízdná trasa – kudy to má řidič vzít, aby chodce v případě nouze nesrazil. Hrozí-li bezprostřední srážka, auto umí samo aktivovat brzdy a zastavit. Opravdu to funguje. Podle specifikace výrobce by měl LS dokonce převzít řízení a zatočit tak, aby byl chodec objet.
Tuto situaci jsme si ale nevyzkoušeli. Kamera pozná chodce na docela velkou vzdálenost a museli byste jet opravdu vysokou rychlostí, aby nestačilo aktivovat brzdy.
Mimochodem, brzdy se automaticky aktivují i v případě, že parkujete a hrozí srážka s jiným vozem.
Pokud se k pevné překážce blížíte, nemusíte vůbec šlapat na brzdu auto to v posledním možném okamžiku „zašlápne“. Překvapivé je, že chybí funkce pro automatické parkování, které dnes najdete v mnohem obyčejnějších autech. Leckterý řidič by to u takto velkého vozu přivítal. Obzvláště když rejd není nic moc a výhled z auta je dobrý jen díky dokonalému kamerovému systému. Asi se počítá s tím, že když máte svého osobního řidiče, takové funkce nevyužijete.
Druhý asistent, který stojí za zmínku je ten, který drží auto v jízdním pruhu. Vlastně to vypadá, jako by auto samo řídilo. Pořád budete cítit, že volantem jemně hýbe i někdo jiný. Když tak jedete v místě, kde jsou nakreslené jízdy pruhy a zatáčky nejsou příliš prudké, můžete si ruce v klidu protáhnout, auto bude zatáčet samo. Ale jen pár sekund. Pak se systém vypne a vyzve vás, abyste vrátili ruce na volant.
Vpravo vzadu
Dost bylo ježdění! Jdeme si sednout doprava dozadu – na ředitelské místo. To je ono! Tohle budete milovat. Tohle je konečně sedačka, kterou chcete. S masáží. S neuvěřitelným prostorem. S televizí. Stačí jedno kliknutí a pravé přední sedadlo odjede dopředu a složí se. I já se svými 190 cm si pak můžu úplně natáhnout nohy a relaxovat. Položit se, spát, odpočívat. I tady dostává BMW 7 na frak. Mezi zadními sedadly je schovaný dotykový displej, jehož pomocí si vše nastavujete. Jak, to najdete na konci našeho videa.
Oba cestující na zadních sedadlech si pak můžou užívat přehrávač médií. Ten zvládne přehrát DVD/Blu-ray, případně i filmy z SD karty. Zkoušeli jsme běžné MP4 soubory s kodekem H.264 a přehrávač s nimi neměl žádný problém. Cestující vzadu mají dokonce k dispozici HDMI vstup, takže na obrazovky lze promítat třeba i obraz z notebooku. Mimochodem, zábavní systém Mark Levinson s 24 reproduktory byste chtěli mít i doma. Neuvěřitelný zážitek.
Propojení s telefonem
Jak je z textu jasné, majitel vozu jezdí vpravo vzadu. Takže nepřekvapí, že chybí funkce jako je Android Auto nebo Apple CarPlay. Telefon lze připojit pro telefonování nebo pro poslech hudby. K dispozici je mnoho USB portů pro dobíjení telefonu, dokonce s výstupem 2,1 A, takže telefon budete mít dobitý jedna dvě.
Zamrzí absence aplikací pro smartphony. Přeci jen by to chtělo nějaké vzdálené ovládání auta, zjištění jeho stavu a podobně. Nic takového bohužel Lexus nenabízí.
Má to smysl?
Za cenu Lexusu LS si můžete koupit třeba 4 Škody Superb. A také v nich jezdí prezidenti. Je jízda 4x lepší? V mnoha ohledech ano. Pokud využijete místo vpravo vzadu, budete z Lexusu nadšeni. Pokud jste spíše řidičem, sáhněte po konkurenci.
Lexus LS
0.00Klady
- prostor
- komfort jízdy
- zábavní systém vzadu
- elektrická jízda
- přijatelná spotřeba
Zápory
- zvuk motoru při plném výkonu
- složité ovládání infotainmentu
- cena vozu a příplatků