Puritánské petrolheady to slyšíte říkat stále častěji – dnes neexistují řidičská auta. Mají odtažité řízení, maloobjemové motory, které si k výkonu pomáhají turbodmychadly a pocit řízení spíše připomíná závod na PlayStationu. Do značné míry je to pravda. Pak ale přijde auto, které všem vytře zrak, jako třeba Lexus LC.
Má kořeny
Říkáte si, že Lexus nemá se supersporty svou zkušenost? Chyba lávky! Najděte si na Wikipedii Lexus LFA. Auto, které má kořeny až v roce 2005. Nízká placička nabízela desetiválec s výkonem 412 kW, nebo-li 560 koní.
Není náhodou, že LC právě na tento model volně navazuje. Kombinuje nízkou stavbu, pohon zadních kol a pořádný výkon.

Tichá síla
Těšíte se na ten okamžik, kdy sednete do auta, nastartujete a ozve se burácivý řev. U Lexusu LC stisknete tlačítko Start a uslyšíte jen jemné šumění klimatizace. Proč? Protože LC 500h je hybrid. O pohon se stará benzínový šestiválec a pomáhá mu k tomu elektromotor. Pokud benzínový motor není potřeba, tak neběží. Teprve až se rozjedete a benzínový motor je potřeba, uslyšíte zvuk. A jaký? To záleží na tom, jaký jízdní režim zvolíte. Pokud necháte režim comfort, normal nebo dokonce eco, uslyšíte jen nenápadné předení. Pokud ale přepnete do režimu Sport nebo Sport+, otevřou se ve výfuku klapky a všichni o vás budou vědět.

Hybrid v supersportu?
Celý systém pohonu je velmi sofistikovaný. Hlavní pohon zajišťuje benzínový motor o objemu 3,5 litru. Je to poctivá atmosféra, žádná turba, jeho výkon je 299 koní. To nevypadá nějak překotně, vždyť takový výkon dnes umí nabídnout dvoulitrové čtyřválce – jenže k tomu potřebuji turbo. Dalších 179 koní dodává elektromotor. Zdá se vám to jako výrazný nepoměr? Není tomu tak. Zatímco u spalovacího motoru se udává výkon až v maximálních otáčkách (obvykle něco mezi 6000 a 7000 otáček), takže vůz je nemá k dispozici stále, elektromotor nabídne tento výkon kdykoliv a bezprostředně. Takže reálný rozdíl při běžné jízdě není zase tak velký.

Výkony obou motorů ale nelze jen tak sečíst, celkový výkon soustavy je 264 kW, nebo-li 359 koní.
Přenést takový výkon na zadní kola není úplně jednoduché. Konstrukce převodovky je složitá – vstupuje do ní elektromotor i spalovací motor. A oba motory mají vlastní převody, které se spojují v jeden výstup. A tím výstupem je desetirychlostní automat. A takto to vnímá i řidič při jízdě – že automat řadí mezi 10 stupni. Co na tom, že ve skutečnosti je benzínový agregát napojený jen na tři stupně (a jeden přímý). Důležité je, že to ve výsledku funguje. Změna rychlosti proběhne za méně, než 100 ms. Čistě teoreticky by tak převodovka mohla za sekundu přeřadit desetkrát!

Sázka na lithium
Toyota i Lexus dělají hybridní vozy už 26. rokem, nejsou to žádní amatéři. V loňském roce tato japonská automobilka prodala přes milion hybridních aut. Až dosud vždy sázela na NiMH akumulátory. Vy dříve narození pamatujete, že tyto baterie se dříve používaly i v mobilních telefonech, ale to jsme už v minulém století. LC ale sází na lithiové baterie, stejně jako ostatní konkurenční automobilky. Výhodou lithia je v tomto případě hlavně nižší hmotnost, což je u supersportu potřeba. Lithový akumulátor je uložený nad zadní nápravou, což velmi pomáhá vyrovnané hmotnosti vozu. Byť je hybridní model o něco těžší, než LC 500 s osmiválcem, na okruhu, kde jsem měl možnost oba modely porovnat, působí jako mnohem lehčí vůz právě díky lepšímu rozložení hmotnosti.

Potřebujete popojet tiše, zcela bez emisí? Třeba při parkování v garáži, kde nechcete smrdět nebo dělat hluk? Stačí stisknout tlačítko EV a z LC se stane “electric vehicle”. Tedy auto jedoucí jen na elektřinu.

Jak jede
Čekáte, že LC z vás vytřese duši, jak bude nepohodlné? Ale kdepak. LC je nastaveno spíše jako GT na dlouhé cesty. Komfort je zde ve skutečnosti lepší, než třeba v Octavii. Nejde tedy o žádnou prkennou motokáru. Jízdní vlastnosti vozu pak patří k tomu nejlepšímu, co vůbec existuje a limitou budou především schopnosti řidiče. A samozřejmě počasí. Leden není úplně ideálním měsícem pro cestování se silnou zadokolkou.

S vozem si zařádíte dokonce i na českých okreskách, právě díky skvělým tlumičům. Kam auto namíříte, tam pojede. Pokud si troufnete, můžete i úplně vypnout elektronickou stabilizaci a auto vás nechá blbnout dle libosti. Kombinace brutálního točivého momentu a zimních pneumatik na promrzlé silnici znamená, že driftování bude dílem okamžiku.

Tentokrát ani nepřinášíme ukázku zrychlení z 0 na 100 km/h, protože limitující by v tomto případě nebylo auto, ale pneumatiky – a ty netestujeme. Přinášíme tak zrychlení z 100 na 200 km/h. Jde to docela rychle, nemyslíte?
Řidičova zóna
Nasoukat se na sedadlo řidiče chce v mém věku, mých 190 cm a mé hmotnosti trochu artistického výkonu. Sedačka má výrazné boční vedení, ale i na mé bůčky pasuje parádně a nemám pocit stísněnosti. Místo nad hlavou nemám žádné. Auto je vysoké 134 cm, s tím je třeba počítat. Pak se rozhlédnete a řeknete wow.

V interiéru najdete jen kůži, alcantaru, hliník a karbon. Vlastně hodně karbonu, třeba celá střecha auta je z karbonu. Cítíte se jako v pravém supersportu, tady se nekonají žádné kompromisy.
Infotainment
Japonský inženýr, to je takový zvláštní druh člověka. Je to nadšenec do technologií, stejně jako vy. Takže si řekne, že nový systém se bude ovládat zásadně pomocí touchpadu s haptickou zpětnou vazbou. Je to parádní zkušenost, jako byste ani prstem nejezdili po touchpadu. Jeho zpětná vazba se mění podle toho, co je právě na displeji. Pro běžného smrtelníka – nepoužitelný systém. Pro technologického nadšence? Z říše snů.

Ovšem i geekovi ztuhne úsměv, když má něco nastavovat během jízdy. Horší menu a jeho logiky u auta asi nenajdete. Chcete si pustit vyhřívání sedaček? Stačí stisknout menu, najet do části klimatizace, pak na levé části vybrat ikonu se sedačkami a pak vybrat úroveň topení. Ne, tohle opravdu dělat nechcete. Trvá to dlouho, je to nepřehledné, složité, neintuitivní a BFU to asi ani nikdy nenajde. Pro některé základní funkce se zkrátka více hodí jednoúčelová tlačítka.
Chytré funkce
Infosystém v LC se umí připojit k internetu a využívá toho jako pro vyhledávání cílů v navigaci, tak pro dopravní zpravodajství. Spojení s mobilním telefonem je vzorné, jak pro telefonování, tak pro poslech hudby. Systém nepodporuje Apple CarPlay ani Android Auto, ale nabízí méně často používanou technologii Miracast. Zkrátka si dokážeme představit, že infotainment by mohl vypadat výrazně lépe.
Asistenty
Kde ale LC neztrácí, to jsou chytré asistenty. Příjemný je adaptivní tempomat, který sám hlídá odstup od vozu před vámi, velmi chválím i head-up displej, který promítá důležité informace přímo na silnici před řidiče a ten tak nemusí z vozovky spouštět oči. Nechybí ani upozornění pro opuštění jízdního pruhu. Zkratka BSM nemusí vzbuzovat obavy, že se jedná o nějakou nepřístojnost- jde o Blind Spot Monitor, tedy systém, který hlídá auta v mrtvém úhlu ve vedlejším pruhu. Žádný důležitý asistent zkrátka nechybí.
Nová doba žádá nová řešení
Nelíbí se vám představa hybridního supersportu? Kupte si, co uznáte za vhodné. Pokud ale takto bude vypadat budoucnost, já budu nadšený. Lexus LC fantasticky vypadá, skvěle jede, parádně se řídí a hybridní pohon rozhodně nadšení nesnižuje. Hybrid naopak pomáhá plnit přísné emisní normy a navíc není problém i při velmi dynamické jízdě držet spotřebu kolem 10 litrů benzínu na 100 km.
Lexus LC 500h

Klady
- design
- jízdní vlastnosti
- zábavné řízení
- moderní technologie
Zápory
- příšerný infotainment
- místo na zadních sedadlech
- maličký zavazadelník