K vybraným smartphonům Xiaomi dárek zdarma

Domů » Recenze » Test Jaguar I-PACE: připraven na současnost

Test Jaguar I-PACE: připraven na současnost

Rok 2020 se blíží mílovými kroky. Co to znamená pro automobilky? Že průměrné emise CO2 jimi prodávaných vozů budou muset spadnout na úroveň 95 g CO2 na jeden ujetý kilometr. Co to asi tak znamená? Že automobilky budou muset prodávat flotily aut s průměrnou spotřebou cca 3,5 litru nafty či 4 litry benzínu na 100 km. A to je dost málo. Protože pokud tohle nezvládnou, budou platit „pokuty“.

Od příštího roku tenhle pohled uvidíte často. Aby automobilky splnily emisní normy, budou muset ve velkém nasadit elektromobily a plug-in hybridy.
Od příštího roku tenhle pohled uvidíte často. Aby automobilky splnily emisní normy, budou muset ve velkém nasadit elektromobily a plug-in hybridy.

A to tak vysoké, že cena aut rapidně vzroste. A auta v rámci třídy nebudou konkurenceschopná. Aby se průměrné emise CO2 snížily, existuje mnoho receptů. Mimo jiné ten, že automobilky budou prodávat elektromobily. Jejich emise CO2 jsou nulové. V průměru se tak emise výrazně sníží.

Good bye, výfuky.
Good bye, výfuky.

Zlá Evropa?

Často slýchám argumenty, že tím se Evropa zakopává. Že automobilky budou prodávat vozy na jiných trzích a na Evropu se „vykašlou“. Jenže opak je pravdou. Evropa rozhodně není leader. Od příštího roku musí být v Číně průměrná spotřeba vozů 5 litrů na 100 km. Prodeje elektromobilů zde tvoří kolem 3 %, v Evropě to není ani polovina. A USA, Japonsko a Jižní Korea jsou na tom podobně jako Evropa.

Pak se do sebe pouští zastánci té které technologie. Petrolheadi tvrdí, že výroba elektřiny není ekologická, ekologové kontrují tím, že těžba ropy, její transport obřími tankery, cisternami a v neposlední řadě energeticky náročná rafinace spotřebují podobné množství elektřiny, jako samotný elektromobil. Do toho se přidávají zastánci vodíku… výsledkem je, že my to tady nevyřešíme. Ale můžeme se podívat, jak se s takovým elektromobilem žije.

Světovým leaderem elektromobilů je Čína. Paradoxní je, že právě Čína neumí vyrábět tak čistě elektřinu, jako to umíme my v Evropě. Ekologický dopad je pak diskutabilní. Jenže potřebují omezit smog ve městech...
Světovým leaderem elektromobilů je Čína. Paradoxní je, že právě Čína neumí vyrábět tak čistě elektřinu, jako to umíme my v Evropě. Ekologický dopad je pak diskutabilní. Jenže potřebují omezit smog ve městech…

Jaguar I-PACE: SUV nebo liftback

Samotný Jaguar mluví o I-PACE jako o SUV. Jenže když u auta stojíte, přijde vám spíše jako větší liftback. Vždyť na výšku měří jen 1565 mm. Pokud ale začneme řešit schopnosti, tak I-PACE je jasné SUV. Vzduchové odpružení je schopné zvýšit světelnost až na 240 mm a brodivost je rovného půl metru!

Zavazedelník odveze slušných 656 litrů. Jeden je i vepředu, tam se vejdou leda tak kabely na nabíjení.
Zavazedelník odveze slušných 656 litrů. Jeden je i vepředu, tam se vejdou leda tak kabely na nabíjení.

Je vidět, že Jaguaru pomáhá s terénními schopnosti Land Rover a tak se nemusíte bát ani středně těžkého terénu. Navíc elektrický pohon všech kol nabízí vysoký točivý moment z nulové rychlosti a jednoduché rozdělování mezi přední a zadní kola. Za nás tedy rozhodně SUV.

Nahoru a dolů. I-PACE umí měnit světlou výšku. Díky tomu je dobře použitelný na dálnici i v terénu.
Nahoru a dolů. I-PACE umí měnit světlou výšku. Díky tomu je dobře použitelný na dálnici i v terénu.

Jaguar I-PACE: 2x 200 koní

Už jsme napověděli, že I-PACE je čtyřkolka. U přední i zadní nápravy nabízí 2 stejné motory s výkonem rovných 200 koní, dohromady tedy 400 koní. Při jízdě se více využívá schopností zadního motoru. Přední kola se více můžou soustředit na změnu směru a vůbec to lépe napomáhá přenášení hmotnosti vozu. Je zřejmé, že 400 koní je dostatečný výkon i na velmi dynamickou jízdu. Vždyť I-PACE zrychlí na 100 km/h pod 5 sekund. Navíc plný výkon máte k dispozici okamžitě, nečekáte na vytočení motoru. A bez řazení. Motor táhne pořád. Až do 200 km/h zrychlujete téměř konstantně. Až vás z toho bude bolet za krkem.

A co stihnete za 4 sekundy vy? 

Jaguar I-PACE: 600 kg baterií

Výkonné motory je třeba něčím napájet. V podvozku vozu najdete sendvičové baterie. Tím, že jsou v podvozku, tedy velmi nízko silnici, nevadí, že váží 600 kg, protože snižují těžiště vozu. To se příznivě projevuje na jízdních vlastnostech vozu. Pokud jste příznivci čísel, vězte, že kapacita baterie je 90 kWh. To je dostatečná kapacita na to, aby auto ujelo na jedno nabití přes 400 km (dle moderního způsobu měření WLTP). To už stačí na běžné ježdění, i na to si zajet párkrát do roka napříč Evropou, pokud si naplánujete dobíjení.

Velmi nízký těžiště, vzduchově nastavitelný podvozek, obří kola, ideální rozložení hmotnosti, pohon všech kol. Jaguar má všechny předpoklady pro skvělé jízdní vlastnosti. Jediným limitem je vyšší hmotnost. Ta se ale projeví až při nesmyslných rychlostech.
Velmi nízký těžiště, vzduchově nastavitelný podvozek, obří kola, ideální rozložení hmotnosti, pohon všech kol. Jaguar má všechny předpoklady pro skvělé jízdní vlastnosti. Jediným limitem je vyšší hmotnost. Ta se ale projeví až při nesmyslných rychlostech.

Dost často slýchám další argument odpůrců elektromobilů, co bude s baterií, až doslouží. A to je dobrá připomínka. Zatím není I-PACE na trhu tak dlouho, abychom dokázali říct, kolik kapacity baterii zůstane po letech provozu. Naštěstí ale existuje statistika pro vozy Tesla S (a X). Ty používají starší typ baterií, které nemají tak dokonalý thermomanagement, přesto jsou čísla zajímavá. Průměrná kapacita akumulátorů vozů s nájezdem 250 000 km je 91,5 % deklarované kapacity. Zdroj. A to není špatné. Troufáme si tak odhadovat, že baterie vydrží celou životnost vozu.

Jaká je životnost akumulátorů? To zatím nevíme. Ale můžeme vycházet z dat, které má Tesla.
Jaká je životnost akumulátorů? To zatím nevíme. Ale můžeme vycházet z dat, které má Tesla.

Jaguar I-PACE: Nabíjení

Kromě akumulátorů je bolístkou každého elektromobilu nabíjení. I-PACE je možné dobíjet stejnosměrným proudem výkonem až 100 kW. Problém je, že takové nabíječky v České republice nemáme. Nejvýkonnější rychlonabíječky v našich končinách mají výkon 50 kW. Pokud budete dobíjet z 0 do 100 % kapacity, zabere to tak cca 2 hodiny.

Naštěstí tento scénář není příliš častý a obvykle vám bude stačit „napíchnout“ se na 15 minut, dát si kafe, abyste mohli dojet domů. A při cestách do zahraničí pak můžete využít výkon až zmíněných 100 kW. I to je dost slušné, nicméně konkurence je dnes trochu dál a standardem se stává rychlodobíjení výkonem 150 kW. Obzvláště při dlouhé cestě napříč Evropou si pak vyberete takové nabíječky, které tento výkon zvládají.

V nabíjení je Jaguar pozadu. Rychlé nabíjení umí jen 100 kW, konkurence dnes zvládá 150 kW. U domácího nabíjení je pak stropem 7,4 kW, lepší by bylo 11 nebo 22 kW.
V nabíjení je Jaguar pozadu. Rychlé nabíjení umí jen 100 kW, konkurence dnes zvládá 150 kW. U domácího nabíjení je pak stropem 7,4 kW, lepší by bylo 11 nebo 22 kW.

Pokud budete dobíjet doma, můžete využít maximální výkon 7,4 kW. Ruku na srdce, asi to stačí. Stejně rodinné domy ani nemívají silnější přípojku. Tímto výkonem dobijete celou kapacitu za nějakých 12 hodin. Konkurence je opět o něco rychlejší, standardem je 11 kW, v brzké době se počítá s výkonem 22 kW. Rodinné domy obvykle takové přípojky nemají, ale třeba garáže v kancelářských komplexech ano.

Zásuvku najdete v levém předním blatníku. 20" kola jsou trochu tvrdší, k charakteru auta se hodí parádně.
Zásuvku najdete v levém předním blatníku. 20″ kola jsou trochu tvrdší, k charakteru auta se hodí parádně.

Jaguar I-PACE: Místo řidiče

Interiér nových Jaguárů kráčí mílovými kroky vpřed a I-PACE je toho jasným důkazem. Kvalita zpracování i materiálů si nic nezadá s evropskou prémiovou konkurencí. Provedení hodně vychází z modelu Velar, který jsme vám už na Smartmanii představili. Jde tedy o koncepci, kdy se středový tunel skládá ze dvou displejů. První slouží pro multimédia a infotainment, spodní pak pro nastavení klimatizace, včetně vyhřívání sedadel.

Displej infotainmentu je elegantně zabudovaný do palubky. Netrčí do prostoru jako tablet, na druhou stranu je kvůli tomu níže, než by bylo příjemné.
Displej infotainmentu je elegantně zabudovaný do palubky. Netrčí do prostoru jako tablet, na druhou stranu je kvůli tomu níže, než by bylo příjemné.

Dobře vyřešené je i místo pro ukládání mobilního telefonu. Co je ovšem mrzuté, to je udržování displejů v čistotě. To že se na dotykovém displeji usazují čmouhy, to je běžná věc. Tyhle displeje ale ve velkém přitahovaly prach. Autem jsme jezdili v době, kdy ve velkém kvetla řepka (takže jsme opět měli zaprášené auto od pylu z borovic) a displej bylo potřeba otírat od prachu den co den.

Pochvalu si zaslouží volant, rovněž s miniaturními displeji a samozřejmě přístrojovka, která je kompletně digitální – tedy tvořena velkým displejem. Tohle je zkrátka cool.

Je libo kormidlo?
Je libo kormidlo?

Jaguar I-PACE & konektivita

I-PACE je pochopitelně moderní a připojené auto. Celý infotainment funguje na systému mikroaplikací, které si můžete různě nastavovat a konfigurovat na displeji, dost podobně jako widgety na smartphonu. Kdo si zvykl na chytrou navigaci Waze, ten ocení připojení Apple CarPlay i Android Auto. Bohužel stále jen po kabelu.

Moderní konkurence to umí už i bezdrátově. Celé auto se umí připojit k internetu, stačí vložit datovou SIM kartu. Internet neslouží jen pro zobrazení aktuální dopravy a vyhledávání cílů v navigaci, ale také pro vzdálený přístup k vozu pomocí aplikace. Pak máte přístup k základním informacím, jako je stav vozu či případný dojezd.

Přímo do infotainmentu si můžete nainstalovat i některou z aplikací třetích stran, jako je třeba Spotify. Stvrzením statusu chytrého auta je možnost ovládat základní funkce i přes chytré hodinky. Pamatujete si legendární seriál Knight Rider? Tam také David Hasselhoff komunikoval s Kittem pomocí hodinek. Sci-fi se začíná blížit realitě.

Milujete technologie? Tady budete chtít sedět.
Milujete technologie? Tady budete chtít sedět.

Nová doba

Stačí se podívat do diskuzí ke článkům o elektromobilech. Nerozumím proč, ale lidé je nemají rádi. Žijí v představách, že elektromobily budou muset dobíjet prodlužovacím kabelem z okna paneláku (ano, opravdu tohle píšou do diskuzí). Kdo se někdy svezl moderním elektromobilem, jako je tento, nemůže ho nemilovat.

Skvělé jízdní vlastnosti, úžasná dynamika, levné náklady na provoz, naprosto tichá jízda. Dojezd už také není problém, stejně jako nabíjení. Pokud lovíte ve vodách luxusních SUV, cena přes 2 miliony korun vás nezaskočí. Máte možnost doma nebo v práci dobíjet auto? Nejezdíte denně trasy přes 400 km? Uvažujte o elektromobilu. To co platilo 3 roky nazpět je pryč. Je tedy nová doba elektromobilů.

Jaguar I-PACE

9.3

Vzhled a zpracování interiéru

9.7/10

Propojitelnost s telefonem

9.5/10

Technologická výbava

9.5/10

Dojezd a výdrž baterie

9.5/10

Nabíjení

8.5/10

Klady (+)

  • dynamika motoru
  • jízdní zážitek
  • moderní technologie
  • použitelný dojezd
  • bezkompromisní auto

Zápory (–)

  • cena slušně vybaveného vozu
  • hmotnost auta
  • pomalejší dobíjení
  • některé prvky infotainmentu
  • displeje se opravdu hodně špiní

Vratislav Klega

Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

14 komentářů

  1. Johny (neregistrovaný)

    Já nevim, mně se ti Audi prostě nelíbí… a už vůbec ne jako SUV. Dík, že o tom informujete na smartmanii. Příště prosím článek o patchworkingu, protože to taky vlastně trochu souvisí s telefony, žejo.

    • zipiik (neregistrovaný)

      Tohle je Jag, ale v pohodě…

    • audi is new jaguar (neregistrovaný)

      OMG :)

    • Johny (neregistrovaný)

      myslel sem si, že na některé z vás bude ten vtip moc meta. Pro ty kdo se vyznaj v designu ví, že jsem narážel na kopírování vzhledu německých automobilek „britským“ jaguárem, který dřív měl své unikátní studie a dal světu takové věci jako DB7. Co jsem měl na mysli je zřejmé na tomto fotu https://car-images.bauersecure.com/pagefiles/21358/gianttest_01.jpg

      • zipiik (neregistrovaný)

        Není DB7 náhodou od Aston Martinu? Jaguar dal světu především E-Type.
        Ten tvůj metavtip byl spíš meta neč vtip. Jag je vcelku v pohodě rozpoznatelný.

      • Johny (neregistrovaný)

        Ach jo… Tak si o tom prosím něco zjisti. Původně byla DB7 studie pro Jaguár na podvozku XJS.

      • zipiik (neregistrovaný)

        Měl to být „F-Type“, ale DB7 s famózní V12 dal světu Aston.

      • Johny (neregistrovaný)

        Ach jo.. bavíme se o designu, že? Kdybych si mimochodem chtěl povídat s google, tak nepíšu tady. Tak alespoň si se něco dozvěděl :-)

      • zipiik (neregistrovaný)

        Nic nového jsem se od tebe nedozvěděl, ale jestli ti to zlepší den, klidně říkej Jagu Audi, když nevidíš rozdíl.

      • Johny (neregistrovaný)

        Ach jo… To víš že jsi to věděl. Já nevim, proč je pro lidi takovej problém říct „hustý, to jsem nevěděl“… ne, radši tyvole bude googlit o 106 a začne si přeměřovat pindíky. Víš co, kdybys to věděl, tak bys to napsal rovnou a mohli bysme v diskuzi normálně pokračovat. Místo toho si pogooglíš, začneš to vykrucovat a postavíš celou diskuzi zas někam jinam.

      • zipiik (neregistrovaný)

        Nemám problém uznat, že něco nevím. Vzhledem k tomu, že Jagy a Astony jsou moje oblíbené značky, tak o nich něco vím, nejen o designu, ale i o technice pod kapotou, proto napsat, že Jag dal světu DB7 mi přijde hodně velký přeskok, ikdyž k nějakému přesunu technologií oběma směry v rámci Fordu došlo. Ikonické auto pro Jag je prostě E-Type.
        A tvrdit, že Jag je nerozeznatelný od Audi? Vážně?

      • Johny: Jestli se fakt bavime o designu, tak fakt nevim, co chces rict tim prilozenym odkazem. Kazde auto ma dost rozdilne linie, dost rozdilny design language. Proste obrazek tri sedanu, muzes za to klidne dosadit kia, chevrolet a treba huyndai a rict, ze je to to same, protoze je to sedan.

  2. Bohužel, tohle UFO pod Tata Motors má s Jaguar společné (s bídou) logo a pak ještě název … za cenu „od“ dvou mega máte zaručených 400 km :-/ :-P Mně přijde nesmyslné stavět těžká elektro SUV, automobilky jsou fakt zabedněné v minulosti. Prostě vymění spalovací motor za elektromotor s baterkami a vytvoří monstrum s hmotností tří čtyř krav, +/- 2,5 tuny! Takové auto si přece člověk nekupuje na pojíždění po městě a okolí… O tom, co rozvodné sítě řeknou na každovečerní dobíjení tisíců elektromobilů, radši nechci vědět.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *