TOPlist

Test Range Rover Velar: nejgeekovatější ze všech

Jaké je nejvíce SMART auto letošního roku, které si můžete koupit? Za nás je to rozhodně Range Rover Velar. Auto prošpikované množstvím displejů, kamer a chytrých funkcí. Tohle chcete!

Není nějaký vysoký?

Korunní princ

Kam zařadit Range Rover Velar? Je to čtvrtý a nejmladší člen rodiny Range Roverů. Abyste v tom měli jasno – Range Rover Evoque je relativně malé SUV, pak je avantgardní Velar, o kousek větší a nadupanější je Range Rover Sport a na samém trůnu rodiny sedí čistokrevný Range Rover, bez dalších přívlastků. Velar je symbolem změny, osobitosti, něčeho úplně nového. Jestliže Land Rover platí za konzervativní značku, tak Velar jde zásadně proti proudu. Vše dělá jinak.

Odkud přistál

Když jdete kolem majestátního Range Roveru, vlastně nevíte, jestli je starý rok nebo 10 let. To je symbol konzervatismu. Naproti tomu u Velara je jasné, že tohle auto přijelo z budoucnosti. Obří kola, nízký a široký gril a velmi tenké světlomety, … když jdete kolem tohoto auta, připadáte si jako na autosalonu, kde odvážní designéři ukazují své koncepty. Designéři se opravdu nebáli a přišli i s tak unikátními nápady, jako jsou zajížděcí kliky dveří. Jak to funguje, to můžete vidět na videu níže. Je to vážně cool. Na druhou stranu evidentně měli designéři přednost před inženýry. Takže stačila teplota -3 stupně a jednou nám kliky při jízdě “nezajely” dovnitř. Snad to byla jen náhoda.

Světlomety můžou být na přání laserové.

Vítejte na palubě

Vyšvihnout se na sedadlo řidiče není zase takový problém. Auto umí díky vzduchovému podvozku měnit svou výšku, takže když vystupujete nebo nastupujete, tak hezky “přidřepne”, abyste do něj nemuseli šplhat jako do kamionu. A pak přijde druhé wow! Přístrojová deska – displej. Infotainment – displej. Ovládání systémů auta – displej. Prvky na volantu – imitace OLED displeje. Tohle auto je zkrátka geekovo porno.

Nejvíce nezvyklý je právě ten displej, který se nachází ve spodní části středového panelu. Pomocí něj se nastavuje klimatizace, sedadla a vlastnosti vozu. Naprostá většina funkcí se ovládá dotykově, ale jsou zde i 2 kolečka, která mění svůj význam podle toho, co zrovna nastavujete. Taková funkční klávesa. Teda funkční kolečko. Pár minut si na to budete zvykat, ale pak zjistíte, že je to strašně jednoduché a intuitivní. A třetí den už budete většinu funkcí ovládat automaticky a jen po paměti.

Spodní displej.

Nikde jsme nenašli specifikaci tohoto displeje, ale je bezchybně čitelný i když na něj svítí slunce, nehází nepříjemné odlesky a čitelnost neklesá ani když se na něj díváte pod úhlem. Jednotlivé pixely nevidíte ani z blízka. A tak to má být.

Infotainment

Horní displej je více širokoúhlý a slouží pro ovládání zábavních systémů. Výhodou displeje je, že není upevněný pevně, ale jeho sklon lze nastavovat. Kromě multimédií slouží i pro obsluhu telefonu, pro zobrazení obrazů z parkovacích kamer a také pro navigování. S výkonem jsme ale spokojeni méně. Reakce a odezva systému není tak bezprostřední a tak rychlá, jak jsme dnes u moderních systémů zvyklí a je třeba trochu trpělivosti. Ale nejde o nic tragického, ostatně podívejte se na video výše, tam je vše vidět. Mezi funkce se dostal dokonce i webový prohlížeč, jeho ovládání je ale příliš krkolomné a odezva příliš pomalá. Použít se tak dá jen jako nouzové řešení. Jelikož je auto připojení k internetu (buď mu uděláte hot-spot, nebo vložíte SIM kartu do kastlíku v loketní opěrce), nechybí ani další on-line aplikace, jako je předpověď počasí, nebo sledování příletů a odletů letadel.

Horní displej je hodně širokoúhlý.

Technologie

Velar je skutečně prošpikován technologiemi. Přístrojovka před řidičem je další velký displej, ale možnosti individualizace nejsou tak široké. Další displej je head-up – ten promítá informace přímo před řidiče, ten je vidí jako by před vozem. Umí zobrazit rychlost, příkazy navigace, ale v off-road režimu mnoho dalších zajímavých informací. Z technologických vychytávek dále jmenujme autonomní nouzové brzdění – to funguje až do rychlosti 80 km/h a zabrání střetu s autem jedoucím před vámi, nebo aspoň pomůže zmírnit následky. Kamery také hlídají, abyste neopustili jízdní pruh a samozřejmostí je adaptivní tempomat.

Jak jede

Velar vybízí ke komfortní a plynulé jízdě. Podvozek umí žehlit i rozbité silnice neuvěřitelným způsobem. Královský Range Rover má ve Velarovi velkého konkurenta. Vymetání zatáček vás tolik bavit nebude, ale přesto to auto zvládá lépe, než byste od pojízdného paneláku čekali.

Račte si sednout a užijte si svou jízdu.

Tlumiče umí měnit svoji tuhost, takže zabrání naklonění vozu (případně zasáhne systém kontroly náklonu), Toruque Vectoring je zase technologie, která posílá točivý moment na ta kola, která pomůžou autu lépe projet zatáčku. Pokud necháte těžkou nohu na plynu na klouzavém povrchu, okamžitě ucítíte aktivní zadní samosvorný diferenciál. Jinými slovy nestane se, že by se některé ze zadních kol začalo protáčet, vždy budou zabírat obě dvě. V bahínku nebo sněhu je to to hodně znát.

Normální 21″ kola.

Trochu jsme měli obavy z motoru. Třílitrový benzínový šestiválec s kompresorem. Výkon 280 kW. Nebude to na tak velké auto málo? Není lepší naftový motor s obrovským přívalem točivého momentu? Není! Motor přeplňovaný kompresorem má úplně jinou charakteristiku, než motory s turbem. Kompresor běží pořád a vytváří konstantní tlak. Takže motor se chová jako atmosferický. Není zde žádná prodleva, žádné zpoždění, žádný nečekaný nástup. Auto jede, jako kdyby to byl 10 válec! Ostatně točivý moment 450 N.m mluví za vše.

Šestiválec + kompresor. To funguje.

Podle tabulky má vůz zrychlit na 100 km/h za 5,7 sekundy, při našem měření jsme byli o 0,4 sekundy pomalejší. Ale i tak jde o výsledek, který za sebou nechá většinu “ostrých” aut. Samozřejmě i zde platí, že kdo chce mít opičku, musí mít na banány. Spotřeba se tak v praxi pohybovala mezi 12 a 13 litry benzínu na 100 km, ale věřte tomu, že to za to stojí.

Co v terénu?

Všechny vozy automobilky Land Rover si zakládají na tom, že v terénu hrají prim. A Velar není výjimkou. Součástí vozu je systém nazvaný Terrain Response, který podle zvoleného režimu jízdy ovládá motor, převodovku, mezinápravový diferenciál (lze ho uzamknout, kdo dnes tohle má?) a vzduchový podvozek. Na řidiči tak jen zůstává, aby volantem ukázal, kam chce jet a polechtal plynový pedál. Zbytek je na voze. Tohle auto v terénu opravdu umí. Své slovo zde opět dostávají technologie, takže vůz je vybaven i takovými vychytávkami, jako je asistent brodění. Ten vás na displeji informuje o tom, jaká je aktuální hloubka vody a zda můžete pokračovat. Paráda!

Velar je všude doma.

Dá se to naučit?

Přijde vám, že nových displejů, systémů, asistentů a všeho dalšího je v novém Velaru až příliš? Že to běžný řidič ani nezvládne. Stačí přeci otevřít návod, vše si přečíst a bude vám to jasné. Ne, moment, zpět. Jaký je rok? 2017! Takže si stáhnete aplikaci iGuide, která vám vše ukáže a vysvětlí. Co víc si přát?

‎Land Rover iGuide
Cena: zdarma
Land Rover iGuide
Cena: zdarma

Pořád se vám to zdá málo geekovské? Co když prozradíme, že Velar můžete ovládat i z chytrých hodinek. Hodinkami lze aktivovat nezávislé topení vozu (naše testovací auto tuto funkci nemělo), dokonce ho můžete uzamknout nebo odemknout, najít auto na mapě, aktivovat klakson nebo světla. Pořád málo? K Velaru si můžete dokoupit jakýsi gumový náramek, který plně nahradí klíče. Že to už někoho nenapadlo dřív!

Svou cestou

Za poslední roky jsem testoval stovky aut a jízda v nich se stává už jakousi rutinou. Pak ale přijde vůz jako je Velar, který vám doslova vyrazí dech. Auto, které je tak moc jiné, tak odlišné a tak dobré. Auto, ze kterého nechcete vystoupit.

 

Range Rover Velar

Range Rover Velar
9.3

design vozu

9.8/10

vzhled a zpracování interiéru

8.5/10

schopnosti v terénu

10.0/10

schopnosti na silnici

8.5/10

propojitelnost s telefonem

9.5/10

Klady

  • unikátní design
  • schopnosti v terénu
  • komfort jízdy
  • výkon motoru
  • ovládání pomocí displejů

Zápory

  • spotřeba a provozní náklady
  • spolehlivost některých vychytávek
  • hůře dostupný servis
  • pro někoho obtížnější ovládání
Autor článku Vratislav Klega
Vratislav Klega
Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

Kapitoly článku