Sledujte nás na YouTube

Test Ford Fiesta: malý, ale chytrý

Kdo nezná Ford Fiesta, ať hodí kamenem. Vždyť dekádu po Sametové revoluci to bylo auto, které pomáhalo mobilizovat Česko (a tehdy i Slovensko). V té době byla Fiesta cenově dostupné auto, které mělo technologicky velký náskok před Škodou Favorit. Bylo to totiž skutečně západní auto. Jenže je rok 2017.

Denní světla sází na hezky vypadající LED. Zbytek na přežité halogeny.

Úplně nová

A to co stačilo řidičům dříve, to je dnes málo. Třída malých vozů je pěkně napnutá. Hlavně v České republice, kde konkurenci drží u země Škoda Fabia. Fiesta navíc musí bojovat s auty, jako je Renault Clio, Hyundai i20, Seat Ibiza, Toyota Yaris, ale třeba také Dacia Sandero. To si Ford naštěstí uvědomil a přichystal úplně nové auto, které je napěchované technologiemi, které v této třídě jen tak někdo neumí.

Stále sportovec

Fiesta vždycky drtila konkurenci svým podvozkem. Co se týče jízdních vlastností, tady se nic nemění a Fiesta zůstává naprostou špičkou třídy. Je hravá, zábavná, předvídatelná, nezáludná. Zkrátka paráda. Fiesta se nevzdává ani sportovního vzhledu. Všimněte si na fotce úplně nahoře, že od B sloupku střecha začíná rychle padat dolů. Takový kupé nádech. To oceníte hlavně z venku. Uvnitř má takový tvar karoserie za následek to, že vzadu je málo místa. A to ve všech směrech, jak na délku, tak na výšku. Fiesta je zkrátka auto pro 2, vzadu nikoho vozit nechcete.

Od B sloupku střecha rychle padá. Trpí tím ale cestující vzadu.

 

Motor, který si oblíbíte

Puritáni se budou na motor 1.0 EcoBoost dívat skrz prsty, ale já jsem si ho oblíbil. Papírově 100 koní nevypadá příliš přesvědčivě, ale na Fiestu stačí velmi dobře. Podle specifikace umí zrychlit na 100 km/h za 10,5 sekundy, při měření jsem měl čas o více než sekundu lepší a možná by s tím šlo ještě něco udělat. Tříválec má navíc velmi příjemný zvuk, který se hezky poslouchá. Svou charakteristikou vůbec nepřipomíná motory TSI z koncernu VW, ale spíše staré dobré atmosféry. Nástup výkonu je postupný a motor táhne až za hranici 6000 otáček. Bez známek uvadnutí, což je příjemné i bezpečné.

Co je naladěno špatně, to je šestistupňová převodovka. Ostatně je to vidět i z videa. Na zrychlení na 100 km/h stačí jen jednička a dvojka. Rychlosti jsou strašně dlouhé. Prakticky každé předjíždění znamená, že budete podřazovat o 3-4 stupně! Ano, můžete se ploužit 60 na 6ku, ale nezrychlíte. Pro předjetí budete muset zařadit dvojku. Jelikož je auto určené hlavně do města, první 4 rychlosti by měly být o dost kratší.

Nejmenší z malých. Necelý litr.

Většinou to u aut moc neřeším, protože variabilní náklady na palivo jsou v podstatě marginální část ceny vozu, ale Fiestu musím pochválit i za spotřebu. Papírová má být 4,3 litru benzínu na 100 km, i při slušném tempu a častém vytáčení motoru (fakt to baví) se nedostanete přes 5,5 litru.

Fiesta je malé auto, tak nečekejte velký kufr.

Připravená armáda

Fiesta přichází výtečně vybavena moderními systémy a celou armádou asistentů. Tady jí můžou závidět auta často i o třídu i dvě větší. Nechybí aktivní držení v pruzích, parkovací asistent – který za vás zaparkuje podélně i kolmo a také vyparkuje (nesmějte se, jsou řidičky, které to ocení), automatické přepínání dálkových světel (funguje spolehlivě), adaptivní tempomat, pre-collision systém, který zašlápne brzdy, pokud hrozí srážka s jiným autem nebo chodcem, čtení dopravních značek, sledování bdělosti řidiče, hlídání mrtvého úhlu a mnoho dalších systémů. Příjemné je, že Ford za tuto armádu nechce přemrštěnou cenu. Prakticky vše výše uvedené si můžete pořídit v balíčku za cenu 21 250 Kč.

Multimédia

Jelikož se jedná o nový model s novým infotainmentem, narazíte zde na velmi slušné zázemí chytrých funkcí. Propojení s telefonem je ukázkové, funguje rychle, intuitivně a spolehlivě. Pomocí Bluetooth lze telefonovat i přehrávat hudbu. Po připojení USB kabelem lze využít funkce Apple CarPlay a Android Auto.

Zrcadlení displeje mobilu je praktické. Ale chtělo by to více podporovaných aplikací milí programátoři.

Ford svůj systém nazývá SYNC 3, jeho výhodou je, že rozumí i česky. A to nejen na základní funkce, jako je “Volat” nebo “Přečíst zprávu”, ale rozumí i přirozenějším dotazům, jako je “Najít centrum města”, “Potřebují natankovat” nebo “Hledám parkoviště”. Ovládání celého systému je velmi rychlé a na 8″ displeji i velmi komfortní.

Na slušné úrovni je i ozvučení interiéru. Ford se spojil se společností B&O Play, která do vozu dodává audisystém s výkonem 675 W a 10 reproduktory. Jedním z nich je subwoofer ukrytý v kufru.

Volant je příjemně tlusťoučký.

Míří tam kam má

Nová Fiesta se hodně povedla. Srovnávat ji se Škodou Fabia je úplně zcestné. Na českém trhu totiž Škoda Fabia funguje jako malé rodinné auto. Fiesta na rodiny vůbec necílí, na to má jiné modely. Míří na singles, na mladé lidi, kteří chtějí přitažlivé auto s moderní technikou a tady boduje. Cenově se nijak nepodbízí, pokud budete chtít slušnější motor a “must have” výbavu, připravte si 400 000 Kč. Na druhou stranu získáte velmi odladěné auto se zárukou 7 let a to se počítá.

Ford Fiesta

Ford Fiesta
8.7

Design vozu

8.2/10

vzhled a zpracování interiéru

8.9/10

Propojitelnost s telefonem

8.5/10

spotřeba a výkon

9.0/10

Klady (+)

  • výtečný podvozek
  • živý motor
  • nízká spotřeba
  • moderní prvky výbavy
  • skvělá ergonomie
  • rozumné ceny příplatků
  • záruka 7 let

Zápory (–)

  • dlouhé převody
  • místo na zadních sedadlech
  • vyšší základní cena

Vratislav Klega

Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

13 komentářů

  1. SLOVovca (neregistrovaný)

    Forda Fiestu vystihuje jediné : předražený za všech okolností a ze všech pohledů.
    Jejich “motor” 1.0 EcoBoost dávno překonala konkurence,dokonce i výrobce nejhorších motorů WV, Ford se zaseknul. Když nevíte proč, tak nastudujte , vyzkoušejte.
    Kde jsou ty slavné časy když když měli Eskorta ( Cosworth) a pak nástupce Fokuse …
    S čím jiným srovnávat Fiestu než s Fabíí ? Snad s Citigo ? To také nemíři na rodinu :D Ještě tak žabožrout Clio.
    jako vždy nesouhlasím s tímto autorem článku. Každý nemůže psát články o autech, když nejsou vůbec odborné natož objektivní.

    • Už som sa zlakol že myslíš VW, ale ty pišeš o WV, tak to okej.

    • Jirka (neregistrovaný)

      1.0 je v poho moturek do takto maleho auta, ktere bude stejne slouzit maximalne nako nakupni taska pro manzelku. A ve srovnani s tim odpadem, co poslednich 15 let produkuje koncern VW je ecoboost zlaty.

    • Vratislav Klega

      Díky za komentáře.
      K motoru: tyhle foukané litříky jsou si docela dost podobné, do Fiesty jde o fajn motor. Pokud máte konkrétní výhrady k motoru, tak prosím stručně, fakticky, konkrétně.
      No, myslím, že Escortem už by dnes nikdo jezdit nechtěl :)
      Ano, Fiesta a Fabia jsou ve stejné třídě, stojí podobné peníze a teoreticky míří na stejnou skupinu uživatelů. Ale skutečnost je taková že Fiestu si budou kupovat zákazníci, kteří o Fabii nejspíš vůbec neuvažují, praktičnost je pro ně níže, než styl. Naproti tomu kdo kupuje Fabii, řeší především poměr cena/užitek.

      • Petr2 (neregistrovaný)

        Pomer cena/uzitek je u fabie jeden z nejhorsich ve tride. U cloveka, ktery pise o autech bych tuto znalost predpokladal. Ze to nevi Venca odnekud z vidlakovic, protoze cely zivot jezdil skodovkou je celkem pochopitelne. Skodovky jsou u nas predrazene. proto take vetsina prodeju smeruje do firem, kde umeji udelat vyrazne lepsi cenu. Neznam nikoho se zdravym rozumem, kdo by si za svoje penize koupil Skodu.

      • SLOVovca (neregistrovaný)

        Tož se hlásím, mám Škodovku i když trošku vyšší kategorie .-)

      • Dano (neregistrovaný)

        —Ale skutečnost je taková že Fiestu si budou kupovat zákazníci, kteří o Fabii nejspíš vůbec neuvažují, praktičnost je pro ně níže, než styl. Naproti tomu kdo kupuje Fabii, řeší především poměr cena/užitek. —
        Musím dať autorovi za pravdu – Fiestu som skúsil ,ale sadol som si dozadu a hotovo , ledva som vystúpil, takže nie, Fabia je priestorovo za podobné prachy inde. Škoda vyrába klasiky a nie nadizajnované často nepraktické haraburdy (aj keď po technickej stránke sú aj Škody už na tom asi rovnako…). A čo sa týka prevodovky – ten motor takú poberie v pohode, treba sa s malým turbom a benzínom naučiť jazdiť, nie je to ani atmosféra, a ani veľkoobjemové TDi, ale niečo presne medzi. Chce to tak pár mesiacov a človek to dostane do nôh ten motor.

    • dunco (neregistrovaný)

      Je videt,ze vubec,ale vubec nevis o cem pises.

  2. martin (neregistrovaný)

    Dosli makety?? Uz mi tu chyba len clanok o polskej kapuste a vietnamskych plazach a smartmania jak vysita.

  3. Jop (neregistrovaný)

    Pěkné auto.

  4. Jan (neregistrovaný)

    Líbí se mi tyhlety oblbováky, co začali dávat i do VW s nelineárními budíky, to vypadá, jak kdyby to auto aji zrychlovalo, ale skutečnost je taková, že jsme v půlce tachometru a rychlost je 55km/h (viz video).
    Jinak souhlasím, litrový třívalec prostě ani do téhle třídy nepatří (možná tak do ekvivalentů citigo) a autor si může psát co chce (ford zaplatil?)
    Navíc věta “Tříválec má navíc velmi příjemný zvuk, který se hezky poslouchá.” je hnůj tohohle webu. Přestal jsem číst.

Přidejte komentář

Upozornění: pokud odešlete anonymní komentář s příliš mnoha odkazy, případně použijete nesrozumitelné jméno či neexistující e-mail, může se stát, že náš systém pro rozpoznávání komentářů příspěvek detekuje jako spam. V takovém případě nebude komentář publikován hned, ale bude potřeba jej schválit, což může nějaký čas zabrat. Vyžadované informace jsou označeny *