TOPlist

Test Ford Fiesta: malý, ale chytrý

Kdo nezná Ford Fiesta, ať hodí kamenem. Vždyť dekádu po Sametové revoluci to bylo auto, které pomáhalo mobilizovat Česko (a tehdy i Slovensko). V té době byla Fiesta cenově dostupné auto, které mělo technologicky velký náskok před Škodou Favorit. Bylo to totiž skutečně západní auto. Jenže je rok 2017.

Denní světla sází na hezky vypadající LED. Zbytek na přežité halogeny.

Úplně nová

A to co stačilo řidičům dříve, to je dnes málo. Třída malých vozů je pěkně napnutá. Hlavně v České republice, kde konkurenci drží u země Škoda Fabia. Fiesta navíc musí bojovat s auty, jako je Renault Clio, Hyundai i20, Seat Ibiza, Toyota Yaris, ale třeba také Dacia Sandero. To si Ford naštěstí uvědomil a přichystal úplně nové auto, které je napěchované technologiemi, které v této třídě jen tak někdo neumí.

Stále sportovec

Fiesta vždycky drtila konkurenci svým podvozkem. Co se týče jízdních vlastností, tady se nic nemění a Fiesta zůstává naprostou špičkou třídy. Je hravá, zábavná, předvídatelná, nezáludná. Zkrátka paráda. Fiesta se nevzdává ani sportovního vzhledu. Všimněte si na fotce úplně nahoře, že od B sloupku střecha začíná rychle padat dolů. Takový kupé nádech. To oceníte hlavně z venku. Uvnitř má takový tvar karoserie za následek to, že vzadu je málo místa. A to ve všech směrech, jak na délku, tak na výšku. Fiesta je zkrátka auto pro 2, vzadu nikoho vozit nechcete.

Od B sloupku střecha rychle padá. Trpí tím ale cestující vzadu.

 

Motor, který si oblíbíte

Puritáni se budou na motor 1.0 EcoBoost dívat skrz prsty, ale já jsem si ho oblíbil. Papírově 100 koní nevypadá příliš přesvědčivě, ale na Fiestu stačí velmi dobře. Podle specifikace umí zrychlit na 100 km/h za 10,5 sekundy, při měření jsem měl čas o více než sekundu lepší a možná by s tím šlo ještě něco udělat. Tříválec má navíc velmi příjemný zvuk, který se hezky poslouchá. Svou charakteristikou vůbec nepřipomíná motory TSI z koncernu VW, ale spíše staré dobré atmosféry. Nástup výkonu je postupný a motor táhne až za hranici 6000 otáček. Bez známek uvadnutí, což je příjemné i bezpečné.

Co je naladěno špatně, to je šestistupňová převodovka. Ostatně je to vidět i z videa. Na zrychlení na 100 km/h stačí jen jednička a dvojka. Rychlosti jsou strašně dlouhé. Prakticky každé předjíždění znamená, že budete podřazovat o 3-4 stupně! Ano, můžete se ploužit 60 na 6ku, ale nezrychlíte. Pro předjetí budete muset zařadit dvojku. Jelikož je auto určené hlavně do města, první 4 rychlosti by měly být o dost kratší.

Nejmenší z malých. Necelý litr.

Většinou to u aut moc neřeším, protože variabilní náklady na palivo jsou v podstatě marginální část ceny vozu, ale Fiestu musím pochválit i za spotřebu. Papírová má být 4,3 litru benzínu na 100 km, i při slušném tempu a častém vytáčení motoru (fakt to baví) se nedostanete přes 5,5 litru.

Fiesta je malé auto, tak nečekejte velký kufr.

Připravená armáda

Fiesta přichází výtečně vybavena moderními systémy a celou armádou asistentů. Tady jí můžou závidět auta často i o třídu i dvě větší. Nechybí aktivní držení v pruzích, parkovací asistent – který za vás zaparkuje podélně i kolmo a také vyparkuje (nesmějte se, jsou řidičky, které to ocení), automatické přepínání dálkových světel (funguje spolehlivě), adaptivní tempomat, pre-collision systém, který zašlápne brzdy, pokud hrozí srážka s jiným autem nebo chodcem, čtení dopravních značek, sledování bdělosti řidiče, hlídání mrtvého úhlu a mnoho dalších systémů. Příjemné je, že Ford za tuto armádu nechce přemrštěnou cenu. Prakticky vše výše uvedené si můžete pořídit v balíčku za cenu 21 250 Kč.

Multimédia

Jelikož se jedná o nový model s novým infotainmentem, narazíte zde na velmi slušné zázemí chytrých funkcí. Propojení s telefonem je ukázkové, funguje rychle, intuitivně a spolehlivě. Pomocí Bluetooth lze telefonovat i přehrávat hudbu. Po připojení USB kabelem lze využít funkce Apple CarPlay a Android Auto.

Zrcadlení displeje mobilu je praktické. Ale chtělo by to více podporovaných aplikací milí programátoři.

Ford svůj systém nazývá SYNC 3, jeho výhodou je, že rozumí i česky. A to nejen na základní funkce, jako je “Volat” nebo “Přečíst zprávu”, ale rozumí i přirozenějším dotazům, jako je “Najít centrum města”, “Potřebují natankovat” nebo “Hledám parkoviště”. Ovládání celého systému je velmi rychlé a na 8″ displeji i velmi komfortní.

Na slušné úrovni je i ozvučení interiéru. Ford se spojil se společností B&O Play, která do vozu dodává audisystém s výkonem 675 W a 10 reproduktory. Jedním z nich je subwoofer ukrytý v kufru.

Volant je příjemně tlusťoučký.

Míří tam kam má

Nová Fiesta se hodně povedla. Srovnávat ji se Škodou Fabia je úplně zcestné. Na českém trhu totiž Škoda Fabia funguje jako malé rodinné auto. Fiesta na rodiny vůbec necílí, na to má jiné modely. Míří na singles, na mladé lidi, kteří chtějí přitažlivé auto s moderní technikou a tady boduje. Cenově se nijak nepodbízí, pokud budete chtít slušnější motor a “must have” výbavu, připravte si 400 000 Kč. Na druhou stranu získáte velmi odladěné auto se zárukou 7 let a to se počítá.

Ford Fiesta

Ford Fiesta
8.7

Design vozu

8.2/10

vzhled a zpracování interiéru

8.9/10

Propojitelnost s telefonem

8.5/10

spotřeba a výkon

9.0/10

Klady

  • výtečný podvozek
  • živý motor
  • nízká spotřeba
  • moderní prvky výbavy
  • skvělá ergonomie
  • rozumné ceny příplatků
  • záruka 7 let

Zápory

  • dlouhé převody
  • místo na zadních sedadlech
  • vyšší základní cena
Autor článku Vratislav Klega
Vratislav Klega
Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

Kapitoly článku