Automobilka Tesla, v čele s Elonem Muskem, si vždy dávala velmi ambiciózní cíle. Jedním z těch, které si nastavila ve druhé části svého plánu, jsou i takzvané robotaxíky. Má se jednat o plně autonomní vozidla, která budou schopna dojet do cíle bez jakéhokoli zásahu řidiče, budou tedy splňovat nejvyšší nároky na samostatnost, jež je uváděna jako úroveň 5.
Elon Musk nyní v Šanghaji při zahajování konference o umělé inteligenci prohlásil, že automobilka je velmi blízko dosažení této úrovně samostatnosti. Dle svých slov se na silnici objeví vozidla, která budou splňovat nároky na řízení bez zásahu řidiče již ke konci tohoto roku.
Do stejného cíle se snaží dojít, nebo spíše dojet, například i Uber, který do vývoje investuje miliardy dolarů. Prozatím se však setkává spíše s neúspěchem, ačkoliv se v tomto případě nejednalo o chybu technologie, ale člověka. Výhodou Tesly je obrovské množství dat, které má k dispozici díky obrovské flotile vozů, které denně jezdí po silnicích. Dá se očekávat, že ve chvíli, kdy se automobilce podaří nastavit algoritmus tak, aby splňoval nejpřísnější bezpečnostní pravidla, vozy se z dat naučí řídit velice rychle.
Kromě technologických nároků však bude velkou překážkou i legislativa a paradigmata cestujících. Budování důvěry, než se lidé odváží předat veškerou zodpovědnost do rukou počítače, bude nejspíše trvat poměrně dlouho. Právě zodpovědnost je velkou otázkou u podobných technologií – prozatím není jasné, kdo bude zodpovědný za případné nehody, zda samotná automobilka, či majitel auta, který věřil, že vůz jej doveze do cíle bez nehody.
Nepřehlédněte – Elon Musk: velký rozhovor o symbióze s AI, koronaviru a prodeji veškerého majetku
Slova Elona Muska je nutné brát s rezervou, ačkoli je nutné podotknout, že Musk nemá problémy s předpovídáním toho, co přivede na trh, v těchto předpovědích se nemýlí. Problém mu dělají termíny, kdy často předpokládá, že vše půjde mnohem rychleji, než je tomu ve skutečnosti.
Úrovně autonomního řízení
0 – bez automatizace, automatický systém pouze varuje, ale neovládá vůz.
1 – asistence řidiče („hands on“), automaticky mohou probíhat složitější funkce (adaptivní tempomat, aktivní parkovací asistent), řidič musí být schopen kdykoli řídit.
2 – částečná automatizace („hands off“), automat řídí, zrychluje i brzdí, řidič musí sledovat provoz a kontrolovat činnost systému.
3 – podmíněná automatizace („eyes off“), v definovaném prostředí se řidič nemusí věnovat řízení, musí však být připraven převzít řízení v časovém limitu, který stanoví výrobce.
4 – vysoká automatizace („mind off“). S výjimkou vysoce nebezpečného prostředí (nebezpečné počasí) řídí automat a řidič nezasahuje.
5 – plná automatizace („řízení volitelné“). Automat řídí do libovolného legálního cíle, řidič jen zadá cíl.
Zdroj: Wikipedia