Co bylo dříve spekulací, se stalo skutečností. Švédská streamovací platforma Spotify se zhlédla v konkurenci, konkrétně Apple Podcasts. Právě služba od Applu představila na své první letošní tiskové konferenci zpoplatnění podcastů, na což Spotify prakticky obratem zareagovalo. A rovnou ze startu nabídlo tvůrcům lepší podmínky než firma z Cupertina, což je překvapivé, protože u hudebních interpretů je tomu naopak.
Tvůrci podcastů mohou nově vydávat své pořady pouze pro předplatitele, přičemž jim zůstane rovných 100 procent z vybrané částky. Vybírat od posluchačů mohou na měsíční bázi 3 dolary (cca 65 korun), 5 dolarů (cca 110 korun) či 8 dolarů (cca 170 korun). Spotify má nicméně v roce 2023 v plánu zavést pětiprocentní poplatek ze zisku za zpřístupnění nástrojů pro tvorbu a distribuci podcastů, na čemž spolupracuje s firmou Anchor.
Varianta od Applu není k tvůrcům až tak přívětivá. Apple si ze zisku za první rok ukousne rovných 30 procent, přičemž poté se poplatek sníží na polovinu, to jest 15 procent. K tomu tvůrci musejí platit taktéž za nástroje, konkrétně 20 dolarů ročně (cca 430 korun). Nutno podotknout, že Apple má v podcastech mnohem delší tradici a větší množství posluchačů.
Podle šéfa sekce podcastů u Spotify Michaela Mignana se švédský gigant jen „snaží vytvořit co nejlepší podmínky pro tvůrce“. Spíše se ale snaží co nejrychleji dotáhnout na konkurenci pomocí agresivní cenové politiky. Placené podcasty jsou prozatím dostupné pouze pro Spojené státy, kde se součástí pilotního programu stalo 12 tvůrců. Lze předpokládat, že v dohledné době se placené podcasty objeví také v našich končinách.