Včera v podvečer místního času zažila vesnička Boca Chica v Texasu jednu z nejzajímavějších podívaných, jakou měli fanoušci kosmonautiky možnost za poslední roky vidět. SpaceX totiž otestovala prototyp Starship v reálné velikosti a provedla s ním simulaci přistávacího manévru.
Fuel header tank pressure was low during landing burn, causing touchdown velocity to be high & RUD, but we got all the data we needed! Congrats SpaceX team hell yeah!!
— Elon Musk (@elonmusk) December 9, 2020
Ačkoliv Starship SN8, jak je prototyp označován, kvůli nízkému tlaku paliva nakonec při posledních vteřinách přistání explodovala, je celý test považován za úspěch a dosažení dalšího velkého milníku. Tím předchozím bylo „pouze“ 150metrové „poskočení“ o poznání menšího prototypu.
Když raketa padá naplocho
Raketa měřící na výšku 50 metrů, což je pro představu velikost asi 16patrového domu, dosáhla během testu výšky přibližně 12,5 km. V závěru stoupání postupně došlo k vypnutí trojice motorů Raptor (finální Starship jich bude mít 6), čím započala nejnáročnější část včerejšího testu, a to sice přetočení na bok.
Starship totiž, na rozdíl třeba od současného Falconu 9, má k Zemi klesat „naplocho“, bokem napřed. Manévr nazývaný někdy jako „belly flop“ má za cíl raketu výrazně zpomalit bez nutnosti k tomu plýtvat palivo na zpětný zážeh motorů. Neméně významným účelem manévru je ale také zabránění přílišnému zahřívání pláště rakety v důsledku tření v atmosféře. Starship tak díky nižší návratové rychlosti bude moci fungovat bez masivního tepelného štítu, který by jinak zhoršoval její letové schopnosti a především zpomaloval proces znovuvyužití.
Náročný manévr se každopádně prototypu povedl a Starship se opravdu řízeně a pomalu snášela k zemi bokem napřed. Kousek nad zemí se pak prototyp dokonce zase narovnal zpátky do vertikální polohy. Je třeba si uvědomit, že Starship k tomuto manévru využívá pouze aerodynamická křidélka a proudění vzduchu. Drobné vyrovnávací trysky mají v tomto manévru spíše asistenční roli, svůj význam však má i naklápění motorů. Obrovskou roli pak má samozřejmě software, který raketu stabilizuje a přesně vypočítanými pohyby mění náklon křidélek.
Zde je zajímavé zmínit, že ovládání je zajišťováno elektricky, nikoliv hydraulicky. Vzhledem k sílám působícím na křidélka je třeba dostatečně silný zdroj elektřiny. Prototypy Starship proto dle dřívějšího vyjádření Muska používají batterypacky z elektromobilů Tesla.
Výbuch? Dětská nemoc
Po úspěšném dokončení opětovného narovnání dokonce došlo k opětovnému zážehu motoru, který by měl zajistit finální zpomalení před přistáním. Motor nicméně neposkytoval dostatečný výkon a následně selhal, což bylo způsobeno nízkým tlakem paliva. Během manévru totiž také dochází k přepnutí na palivové nádrže umístěné v horní části rakety. Byť tento nelehký úkol Starship zvládla také, zřejmě během něj došlo k poklesu tlaku paliva – metanu. To způsobilo, že směs byla příliš bohatá na okysličovadlo – kyslík a motor „zkonzumoval“ sám sebe. Alespoň tak lze soudit dle nazelenalé barvy plamene, což v minulosti SpaceX potvrdila jako znak, že dochází k spalování mědi ze samotného motoru.
Výsledkem tedy bylo, že se Starship SN8 rozbila o přistávací plošinu, na níž se jinak bezchybně trefila. Výsledný výbuch byl spektakulární, nicméně nelze ho vykládat jako selhání – ba naopak. I věčný optimista Elon Musk před testem dával šanci na úspěch 30 %. A ve výsledku se povedla vzletová fáze, oba manévry i opětovný zážeh. Jak Musk uvedl na Twitteru, SpaceX získala všechna potřebná data a vývoj je tedy zase o kus dál. Další prototyp Starship SN9 je přitom již téměř hotov a další testy se tak mohou odehrát v řádu dnů, max týdnů. Na několika dalších prototypech se navíc pracuje a lze tak očekávat, že další měsíce budou patřit intenzivním letovým testům.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Na závěr se hodí zmínit, že k úspěšnému testu SpaceX gratuloval i Jeff Bezos. Od majitele Amazonu a konkurenční vesmírné společnosti Blue Origin je pochvala zvláštně významná, neboť je veřejným tajemstvím, že se oba miliardáři zrovna dvakrát nemusí.