Domů » Bleskovky » SpaceX slaví: Starship SN8 vystoupala do 12 km a provedla přistávací manévr, výbuch v závěru nic neznamená

SpaceX slaví: Starship SN8 vystoupala do 12 km a provedla přistávací manévr, výbuch v závěru nic neznamená

Trevor Mahlmann / Ars Technica

Včera v podvečer místního času zažila vesnička Boca Chica v Texasu jednu z nejzajímavějších podívaných, jakou měli fanoušci kosmonautiky možnost za poslední roky vidět. SpaceX totiž otestovala prototyp Starship v reálné velikosti a provedla s ním simulaci přistávacího manévru.

Ačkoliv Starship SN8, jak je prototyp označován, kvůli nízkému tlaku paliva nakonec při posledních vteřinách přistání explodovala, je celý test považován za úspěch a dosažení dalšího velkého milníku. Tím předchozím bylo „pouze“ 150metrové „poskočení“ o poznání menšího prototypu.

Když raketa padá naplocho

Raketa měřící na výšku 50 metrů, což je pro představu velikost asi 16patrového domu, dosáhla během testu výšky přibližně 12,5 km. V závěru stoupání postupně došlo k vypnutí trojice motorů Raptor (finální Starship jich bude mít 6), čím započala nejnáročnější část včerejšího testu, a to sice přetočení na bok.

spacex starship sn8 04
Vidět přistávat gigantickou nerezovou raketu „po břiše“ je opravdu netradiční podívaná

Starship totiž, na rozdíl třeba od současného Falconu 9, má k Zemi klesat „naplocho“, bokem napřed. Manévr nazývaný někdy jako „belly flop“ má za cíl raketu výrazně zpomalit bez nutnosti k tomu plýtvat palivo na zpětný zážeh motorů. Neméně významným účelem manévru je ale také zabránění přílišnému zahřívání pláště rakety v důsledku tření v atmosféře. Starship tak díky nižší návratové rychlosti bude moci fungovat bez masivního tepelného štítu, který by jinak zhoršoval její letové schopnosti a především zpomaloval proces znovuvyužití.

spacex starship sn8 02
Rozměry rakety jsou úctyhodné. Jde pouze o druhý stupeň, přesto měří na výšku jen asi o 13 m méně, než kompletní Falcon 9 s Dragonem. Finální Starship i s prvním stupněm bude měřit 122 metrů, průměr stejně jako u prototypu 9 m. Starship velikostí překoná i legendární Saturn V. Vlevo lze pro porovnání vidět Starhopper, s nímž proběhl první letový test.

Náročný manévr se každopádně prototypu povedl a Starship se opravdu řízeně a pomalu snášela k zemi bokem napřed. Kousek nad zemí se pak prototyp dokonce zase narovnal zpátky do vertikální polohy. Je třeba si uvědomit, že Starship k tomuto manévru využívá pouze aerodynamická křidélka a proudění vzduchu. Drobné vyrovnávací trysky mají v tomto manévru spíše asistenční roli, svůj význam však má i naklápění motorů. Obrovskou roli pak má samozřejmě software, který raketu stabilizuje a přesně vypočítanými pohyby mění náklon křidélek.

4K: SpaceX Starship SN8 Test Flight

Zde je zajímavé zmínit, že ovládání je zajišťováno elektricky, nikoliv hydraulicky. Vzhledem k sílám působícím na křidélka je třeba dostatečně silný zdroj elektřiny. Prototypy Starship proto dle dřívějšího vyjádření Muska používají batterypacky z elektromobilů Tesla.

Výbuch? Dětská nemoc

Po úspěšném dokončení opětovného narovnání dokonce došlo k opětovnému zážehu motoru, který by měl zajistit finální zpomalení před přistáním. Motor nicméně neposkytoval dostatečný výkon a následně selhal, což bylo způsobeno nízkým tlakem paliva. Během manévru totiž také dochází k přepnutí na palivové nádrže umístěné v horní části rakety. Byť tento nelehký úkol Starship zvládla také, zřejmě během něj došlo k poklesu tlaku paliva – metanu. To způsobilo, že směs byla příliš bohatá na okysličovadlo – kyslík a motor „zkonzumoval“ sám sebe. Alespoň tak lze soudit dle nazelenalé barvy plamene, což v minulosti SpaceX potvrdila jako znak, že dochází k spalování mědi ze samotného motoru.

spacex starship sn8 06
Začátek konce. Zelený plamen pár metrů nad zemí značí problémy motoru Raptor. (Zdroj: Trevor Mahlmann / Ars Technica)

Výsledkem tedy bylo, že se Starship SN8 rozbila o přistávací plošinu, na níž se jinak bezchybně trefila. Výsledný výbuch byl spektakulární, nicméně nelze ho vykládat jako selhání – ba naopak. I věčný optimista Elon Musk před testem dával šanci na úspěch 30 %. A ve výsledku se povedla vzletová fáze, oba manévry i opětovný zážeh. Jak Musk uvedl na Twitteru, SpaceX získala všechna potřebná data a vývoj je tedy zase o kus dál. Další prototyp Starship SN9 je přitom již téměř hotov a další testy se tak mohou odehrát v řádu dnů, max týdnů. Na několika dalších prototypech se navíc pracuje a lze tak očekávat, že další měsíce budou patřit intenzivním letovým testům.

Na závěr se hodí zmínit, že k úspěšnému testu SpaceX gratuloval i Jeff Bezos. Od majitele Amazonu a konkurenční vesmírné společnosti Blue Origin je pochvala zvláštně významná, neboť je veřejným tajemstvím, že se oba miliardáři zrovna dvakrát nemusí.

 

Tomáš Krompolc

Fanoušek Androidu, Googlu a moderních technologií. Rád si poslechne tvrdší hudbu a mezi jeho nejoblíbenější seriály patří ty z produkce Netflixu. V současné době je spokojeným majitelem telefonu OnePlus 6.

4 komentářů

  1. Díky za objektivní článek.

  2. …finální Starship jich bude mít až 28…

    …Neméně významným účelem manévru je ale také zabránění přílišnému zahřívání pláště rakety v důsledku tření v atmosféře. Starship tak díky nižší návratové rychlosti bude moci fungovat bez masivního tepelného štítu, který by jinak samozřejmě zhoršoval její letové schopnosti….

    – takhle to vypadá, když články „vyrábí“ lidé, kteří o dané problematice nemají ani páru, ach jo
    Pro relevantní informace doporučuji podívat se úplně jinam (kosmonautix.cz, elonx.cz,…)

    • Tomáš Krompolc

      Za ty motory se omlouvám, to je samozřejmě blbost. Přiznám se, že jsem článek psal ráno ve spěchu a překoukl jsem se.

      Co se týče toho manévru, mohl byste mě prosím navést, co je přesně špatně? Vycházel jsem zde i ze zahraničních médií (např. Ars Technica) a oba důvody jsou uváděny, nejsem si tedy jist, co přesně máte na mysli.

      Jinak samozřejmě nepopírám, že kolegové z Kosmonautix jsou určitě větší odborníci na problematiku a jejich články jsou technicky podrobnější. Náš web je ale přece jen cílen na širší veřejnost a není tak tematicky vyhraněn, takže určité zjednodušení je žádoucí. Pokud tam ale mám faktickou chybu, budu samozřejmě rád za upozornění a opravím.

  3. Ve SpaceX opět dokázali, že jsou špičkou v dobývání vesmíru a inovacích. Je úžasné sledovat rychlost vývoje v tomto oboru :)

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).