Soukromí za 450 korun měsíčně? S touto nabídkou obcházel Facebook náctileté

Největší sociální síť světa Facebook o svých uživatelích ví první poslední, nicméně ani tak jí to nebrání v tom, aby svým uživatelům platila za ještě větší náhled do soukromí. Skrze svou VPN aplikaci Facebook Research se mohou uživatelé od 13 do 35 let dobrovolně „upsat“ Facebooku k tomu, že jejich veškerý datový přenos bude zaslán do jejich sídla k analýze. Za tyto data na oplátku zaplatí Facebook každému uživateli 20 dolarů měsíčně (cca 450 korun), což není zrovna vysoká částka vzhledem k tomu, o co si vlastně sociální gigant říká.

Když pomineme fakt, že do tohoto programu se mohou zapojit i ti nejmladší uživatelé Facebooku, kterým je čerstvě třináct, tak se sociální síť nestyděla ani žádat uživatele zapsané v programu, aby jí zaslali screenshoty historie nákupů z Amazonu. Pro nalákání maximálního počtu „pokusných králíků“ využíval Facebook reklam nejen na svých ostatních sítích jako třeba na Instagramu, ale také u konkurence ze Snapchatu.

Vašeho soukromí si Facebook cení na 450 korun měsíčně

Pro to, aby tato aplikace prošla do App Storu, využil Facebook svůj korporátní certifikát, který ovšem lze využít pouze pro aplikace vytvořené za účelem interního testování, či testování v omezené uzavřené skupině. Není tedy pochyb, že tímto krokem Facebook porušil pravidla App Storu, na což Apple zareagoval podle očekávání a odebral tento druh certifikátu sociální síti.

Mohlo by se hodit:

Po zveřejnění informací o tomto programu aplikaci už na zařízeních s iOS nestáhnete. Na telefonech s Androidem není problém v jejím šířením pokračovat vzhledem k možnosti nahrání aplikace třetí strany.

Apple nejenže odebral Facebooku certifikát, kterým odstranil interní aplikace a ty v beta verzi z App Storu, ale také okamžitě znemožnil jejich fungování. V prohlášení, které vydal Apple stojí, že Facebook „zcela jasně porušil vzájemnou dohodu“.

Toto rozhodnutí může částečně paralyzovat Facebook, neboť pod korporátním certifikátem se nacházely nejen betaverze, ale také interní aplikace, které zaměstnanci sociálního gigantu používali pro běžné každodenní fungování ve společnosti. Tímto krokem totiž z minuty na minutu přišli o přístup k nim.

Apple nehodlal pouze nečinně přihlížet

Tato příhoda poukazuje na jednu věc. Konkrétně jde o to, že nemůžeme věřit Facebooku, pokud jde o zájmy nejmladších uživatelů. Ti totiž často nemají pojem o ceně osobních dat a mohou tak snadno být zneužiti nejen pro snadnější cílení reklamy.

Vzhledem k nedávno uniklým informacím, které ukazují na laxní politiku společnosti, pokud jde o omezení utrácení mladších uživatelů v aplikacích, je tato kauza obzvláště citlivá. Každopádně pokud jsme ochotní vzdát se našeho soukromí ve prospěch obří korporace za pouhých 450 korun měsíčně, pak to možná vypovídá více o nás samotných než o Facebooku.

Autor článku blank
Michael Chrobok
Fanoušek mobilních technologií, amatérský fotograf, příležitostný sportovec a městský cyklista. Ve volném čase rád cestuje, zahraje si hru, nebo se ponoří do světa Zaklínače či Star Treku. Jaká zařízení aktuálně používám?

Kapitoly článku