V předchozích článcích jsme vám ukázali doplňkovou výbavu, kterou si lze přetvořit luxusní vozy ke svému obrazu. Co ale dělat, pokud vám ani multimilionová doplňková výbava nedokáže splnit přání? Nezbude vám než si nechat udělat auto zcela na zakázku.

To bylo v minulosti u bohatých zájemců vcelku běžné, na vozy se montovaly na zakázku vyráběné karoserie slavných designerských firem. Tato možnost dnes již není technicky možná, a tak vozy na zakázku pro běžné užití téměř vymizely. Luxusní značka Rolls-Royce však má divizi Bespoke, která se věnuje právě individuálním přáním zákazníků. Pokud máte dost peněz a fantazie, postaví vám na základě nějakého z jejích vozů takřka cokoliv.

Tuto cestu zvolil v roce 2013 i anonymní boháč, který je údajně nadšeným sběratelem unikátních vozů, letadel a jacht. Rolls-Royce – respektive jeho divizi Bespoke – oslovil s nápadem na vysněný vůz inspirovaný jeho milovanými jachtami a klasickými vozy značky. A protože neváhal zaplatit okolo 11 milionů EUR (285 mil Kč), Rolls-Royce mu rád vyhověl. Jelikož je každý detail vozu pečlivě laděný dle představ majitele, výroba trvala více než čtyři roky. Jedná se o jeden z nejdražších vozů vůbec, pomineme-li některé historické kousky či závodní speciály. Například v minulém článku popisované Bugatti Chiron je se svou cenou oproti tomuto vozu doslova „lidovka“.
Koráb silnic
Jestli se pro nějaké auto hodí označení koráb silnic, je to tento Rolls-Royce. Podle všeho vychází sice ze sériového modelu Wraith, ale moc společného s ním nemá. Karoserie je zásadně přebudována a jejím hlavním designovým prvkem je šípovitá svažující se záď. Ta je v angličtině označována jako „swept tail“, což se přeneslo i do názvu Rolls–Royce Sweptail. Majiteli se líbí zejména podobnost s jeho milovanými jachtami. Povšimnout si jí můžeme nejlépe při pohledu shora, kdy auto s trochou představivosti vypadá skutečně spíše jako loď.
Na první pohled upoutá pozornost prosklená střecha táhnoucí se od předního skla až po víko kufru. Partie od předního skla po předěl u víka kufru je vyrobena z jediného kusu velkoformátového skla, což je libůstka, která se zřejmě význačně podílí na celkové ceně vozu. Zástupci Rolls-Royce tvrdí, že jde o jeden z nejsložitějších a největších skleněných prvků, které kdy byly v automobilovém průmyslu využity.
Posedlost loděmi je patrná i v interiéru. Vůz je navzdory svým význačným rozměrům v podstatě dvoumístný. Ze zadní části totiž byly po podrobné konzultaci s majitelem vyjmuty sedačky a nahrazeny jakousi vestavbou připomínající palubu lodi. Zadní prostor skutečně nepůsobí vůbec jako vůz – stylově tvarovaná dýha, ebenové výplně a velkorysá lišta z broušeného skla působí spíše jako interiér kapitánské kajuty luxusní jachty.
Ve znamení luxusu
V interiéru ani exteriéru vozu nenajdete v podstatě jedinou věc, která by nebyla pečlivě modifikována dle přání zákazníka. Ať už jsou to ciferníky z kombinace vzácných dřev a titanu, nebo kulaté retro světlomety vybavené LED svítidly. Nelze si nevšimnout také majestátní mřížky chladiče, kterou firma označuje jako „Pantheon grille“. Vyrobena je z obrovského bloku hliníku, jenž byl ručně pečlivě vyleštěn do zcela zrcadlového lesku, který u hliníkových prvků vidíme málokdy. Maska chladiče je údajně největší, jakou se může jakýkoliv novodobý vůz značky chlubit.

Ručně čalouněné kožené sedačky jsou pak už spíše samozřejmostí, jsou běžné i u sériových vozů tohoto původně britského výrobce. Ve Sweptailu jsou však rozšířeny a spolu s celým interiérem lehce posunuty dozadu, čímž řidič i spolujezdec získávají opravdu štědrou porci prostoru.
Móda a alkohol
Obrovské prostory interiéru jsou využity nejen pro velkoplošné dřevěné dekorace, ale také funkční prvky. Středový panel mezi sedadly v sobě například nese integrovaný stojan na lahev šampaňského a dvojici skleniček. Stojan je samozřejmě chlazen, a na pečlivě broušených křišťálových sklenicích nesmí chybět logo dvou R. Mít vždy po ruce lahev oblíbeného šampaňského je určitě příjemné, avšak trochu se nabízí otázka, kdo ho pije. Sklenice jsou dvě, auto je dvojmístné – vše tedy napovídá tomu, že řidič se spolujezdcem. Nevíme zcela jistě, kde tajemný kupec vozem brázdí silnice, ale zřejmě to bude někde, kde alkohol za volantem není takový problém.

Po otevření dveří si lze na obou stranách vozu povšimnout dvou nenápadných schránek v boku karoserie. Ty slouží pro uložení aktovek schopných pojmout například notebook. Nejde samozřejmě o žádné běžné brašny z obchodu, ba ani o modely tradičních luxusních značek. Jedná se o unikátní dvojici zavazadel vyrobených speciálně pro tento vůz firmou Rolls-Royce. Použité materiály odpovídají vkusu zákazníka: kůže, karbon, titan a leštěný hliník. Taška vyjíždí z boku vozu na kolejničkách poháněných elektromotorem. Nemusíte tedy nořit ruku do karoserie a aktovka vám vyjede přímo do dlaně.

Aktovka s notebookem se hodí, když jdete na jednání své nadnárodní korporace. Pokud ale plánujete třeba jít hrát golf, vhod přijde spíše menší zavazadlo. Samozřejmě i na tuto variantu jsou majitelé vozu připraveni, v kufru se ukrývá celá sada zakázkových zavazadel. A co víc, najdeme v něm také poličku, kterou si majitel speciálně vyžádal k odkládání svého klobouku.
Tajemný výkon
Vůz je celý zahalen tajemstvím, stejně jako jeho majitel. Máme štěstí, že víme alespoň některé informace, neboť ne všechny vozy na zakázku stavěné divizí Bespoke mají veřejné představení.
Jednou z neznámých je každopádně výkon. Lze jen odhadovat, že vzhledem k původu v modelu Wraith bude pod kapotou 6,6 litrový V12 twin turbo motor, pravděpodobně v kombinaci s osmistupňovou automatickou převodovkou. Tento motor má ve Wraithu výkon 465 kW, avšak je dost možné, že si ho majitel Sweptailu nechal taktéž vylepšit.

Na voze je fascinující nejen to, že je kompletně přizpůsoben přání zákazníka, ale také fakt, že ho majitel údajně reálně využívá. Nejde tedy o vůz do depozitáře, ale skutečně používaný dopravní prostředek jakéhosi nadšence do luxusních motorových prostředků.
https://www.instagram.com/p/Bby-zppls2j/?hl=cs&taken-by=mwvmnw
O majiteli jsme opakovaně referovali jako o anonymním, neboť tak tuto informaci prezentuje výrobce vozu. Pokud však lze věřit příspěvkům na Instagramu, majitelem je miliardář Sam Li z Hong Kongu. Tomu by odpovídal fakt, že Hong Kong má v přepočtu největší počet vozů Rolls-Royce na hlavu.