TOPlist

Rolls-Royce a EasyJet testují první letecké vodíkové motory

Rolls Royce AE 2100 A Hydrogen Test at Boscombe Down

Ve spojitosti s globálním oteplováním a emisemi se neustále mluví o elektromobilech, ale větší šetrnost k životnímu prostředí ostatních typů dopravy tak častým tématem zdaleka není. A to je určitě škoda. Například norské vody už delší dobu brázdí vodíkový trajekt MF Hydra. Nyní ve spolupráci automobilky Rolls-Royce a aerolinky EasyJet probíhají také pozemní testy leteckých motorů právě na tento typ pohonu.

Rolls Royce AE 2100 A Hydrogen Test at Boscombe Down2

V tiskovém prohlášení Rolls-Royce mluví o prvním testu moderního leteckého vodíkového motoru. Zkouška proběhla ve Skotsku na motoru Rolls-Royce AE 2100-A, který byl upraven pro vodíkový pohon. Použitý vodík byl produktem větrných a přílivových elektráren. I proto je místem testovacího provozu jeden z ostrovů souostroví Orkneje.

Ekologická letecká doprava je velkým oříškem. Ačkoliv baterie mohou být nabíjeny sluneční energií i větrem, jejich hmotnost širší použití velmi limituje. I proto se zde nabízí řešení pomocí vodíku, kdy při provozu nevznikají zplodiny, ale pouze vodní pára.

Ani tento typ pohonu ale není bezproblémový. Ačkoliv při zmíněných testech byl použit vodík z obnovitelných zdrojů, většina producentů tohoto prvku jej získává zpracováním zemního plynu. Do výroby zeleného vodíku se ale v posledních měsících a letech investují nemalé prostředky, a tak by jeho cena do budoucna měla klesat.

Rolls Royce AE 2100 A Hydrogen Test at Boscombe Down3

Další překážkou je konstrukce letadel, protože vodíkové nádrže musí být zhruba čtyřikrát větší než běžné nádrže na letecké palivo. Změnit by se tedy musela i samotná letadla, což je běh na dlouhou trať.

Podle Evropské unie by vodíková letadla pro přepravu na kratší vzdálenosti do 3 000 km mohla být uvedena do provozu do roku 2035.

Závěrem je nutno zmínit, že kromě EasyJetu a Rolls-Royce na podobných technologiích usilovně pracuje i Airbus nebo Boeing. Během následujících let bychom se tedy měli dočkat dalšího pokroku.

Autor článku Adam Bělunek
Adam Bělunek
Baví mě Apple, kvalitní audio-video technika a obecně chytrá řešení, která fungují. Volné dny se snažím trávit na kole v bikeparcích a trailcentrech, nebo na horách s batohem na zádech. Užívám si dobrou hudbu, občas zajímavou knihu a rád cestuji.

Kapitoly článku