Koloběžku měl ve svých dětských letech téměř každý. V dnešní době je trendy brázdit města na koloběžce s elektrickým pohonem. Proč? Relativně levný způsob, jak se dostat z bodu A do bodu B, který je pohodlný a zejména ve velkých městech opravdu velmi rychlý. Koloběžku si můžete půjčit, ale pokud máte zbytečných patnáct tisíc, za které se Xiaomi Mi Electric Scooter Pro prodává, popřemýšlejte nad koupí této novinky, kterou vám nyní představíme.

Prodejní balení neskrývá nic nečekaného
Když si objednáte tuto novinku, přijde vám domů krabice, která je nejenom velká, ale také docela těžká. Aby taky ne, koloběžka váží víc jak 14 kilogramů. V krabici najdete kromě složené koloběžky také nezbytné dokumenty v několika světových jazycích, nabíječku, redukci na huštění pneumatik, šroubky na zajištění řídítek a klíč k jejich utažení.
Rozměry krabice jsou zhruba 120 × 50 × 20 centimetrů a s již zmíněnou váhou se nejedná o nic skladného a snadno přenosného. Pokud bydlíte v bytě, rozmyslete si, kde budete koloběžku skladovat. Ani ve složeném stavu není jednoduché ji ukrýt a zabírá si dost cenného místa. Já využil nevyužitý kout předsíně, kde jsem zároveň koloběžku i dobíjel.
K dobíjení poslouží 71W nabíječka s evropskou koncovkou na jedné straně a kulatým výstupem energie na druhé. Nabíječku zapojíte do standardní 220V sítě a koloběžku s ní z nuly na sto dostanete za zhruba 8 hodin. Kabel je se svými zhruba dvěma metry dostatečně dlouhý a působí velmi solidním a pevným dojmem.
Vzhled a konstrukce je téměř beze změn
Na první pohled nebo z dálky byste novinku od předchozí generace nerozeznali. Výrobce neopravoval, co funguje už roky a vzhled je stále svěží, moderní a zatím neokoukaný. Že se na designu nic nezměnilo hlásá i ocenění reddot na krabici, které pochází z roku 2017. I když je logo ocenění dva roky staré, je vzhled Mi Electric Scooter Pro podle mne i reakcí mého okolí velmi povedený.
Koloběžka je z většiny vyvedena v matné černé barvě a doplňující červené detaily jí dodávají nádech agresivity a ozvláštňují jinak usedlý vzhled. Řidítka jsou příjemná na dotek, ale vzhledem k povaze jízdy bych preferoval o něco lepší grip. Na levé straně sídlí potřebný zvonek, který slouží zároveň jako západka pro přenos koloběžky. Posledním prvkem levé strany je pak páka brzdy.
Samý střed řidítek patří jednomu velkému vylepšení. Barevný displej s jedním tlačítkem a prostorem k zobrazení všeho potřebného. Minulá generace Xiaomi Scooter měla pouze diody označující stav baterie. V přední části se pak nachází LED světlo, které je sice příjemným prvkem, ale moc jej využívat nebudete.
Pod palcem pravé ruky naleznete páčku s efektním červeném provedením, které slouží jako akcelerátor. Ta je dost možná jednou z nejdůležitějších částí Mi Electric Scooter Pro, protože ovládá celý její výkon, který je velmi působivý. O něm ale až za chvíli.

Kloub pro složení koloběžky se nachází kousek nad předním kolem a jeho funkci zajišťuje jedna mechanická páka a jedna pojistka. Tu je potřeba vždycky zatáhnout, jinak se může zkrátit životnost koloběžky. Líbí se mi, že celá přední tyč v sobě skrývá podstatné kabely řízení a brzd. Je to užitečné, a navíc to vypadá dobře.

Dobře vymyšlená koloběžka
Nejdůležitější částí elektrické koloběžky je hnací ústrojí. Motor se skrývá v předním kole a jeho činnost (samozřejmě) nevidíte. Přední i zadní kola jsou navíc nově osazeny 8,5 palcovými pneumatikami a ne tvrdými kolečky jako v předchozích generacích. Baterie pro dlouhý dojezd a dostatečný výkon jsou uloženy pod podlahou, na které při jízdě stojíte. Nabíjení probíhá skrze kulatý konektor a jeho zapojení se nachází v části, kde se nacházejí baterie.
Místo, kde stojíte, budete milovat. Je to opravdu široká platforma, která má gumový povrch s poměrně výraznou perforací. Boty ani při rychlé jízdě neztrácí kontakt s podlahou a ani jednou se mi nestalo, že bych byť jen trochu uklouzl.

Zadní část je také zajímavá a na blatníku najdete červené signalizační světlo, které se sepne v momentě použití brzy. Brzda je na zadním kole disková a ovládáte ji klasickým brzdovým kabelem. Hydraulické ovládání by jistě slušelo víc, ale ve snaze ušetřit je to pochopitelné. Kousek od zadního kola se také nachází šikovný stojánek, který je pevný a koloběžku spolehlivě udrží.
Koloběžka působí celkově velmi bytelně a konstrukční zpracování je na vysoké úrovni. K designu nemám jedinou výtku a na konstrukční zpracování by chtělo udělat recenzi až za pár let. Během několika málo týdnů testování se ani možné chyby neprojeví a spíš až čas ukáže. Z Xiaomi Mi Electric Scooter Pro ale opravdu levný dojem nemám a věřím, že vydrží spoustu let.

Xiaomi Mi Electric Scooter Pro: technické parametry
Výkon a dojezd jsou dvě nejdůležitější oblasti, ve kterých došlo k vylepšení. Jsou to také důvody, proč byste měli o této novince od Xiaomi přemýšlet. Kapacita baterie je 474 Wh (12 800 mAh) a ta by měla postačit na dojezd až 45 km. Maximální výkon 600 W pak dokáže koloběžku rozjet až na rychlost 25 km/h.
Podle výrobce by měl tento model zvládnout až 20% svah a jezdce o váze až 100 kilogramů. Přítomna je také stupeň krytí IP54, takže projet menší kaluží by neměl být žádný problém, ale raději doporučujeme se vodě vyhnout. Nikdy nevíte, jakou škodu by kapalina v útrobách mohla napáchat.

Oproti předchozí generaci se rozdíly odehrály spíše uvnitř a navenek nic nepoznáte. Koloběžka je zhruba o dvě kila těžší, má o 15 km větší dojezd a maximální výkon stoupl o 100 W. Dvě kila při přenášení poznáte, větší dojezd oceníte a výkon je zřejmě tou nejlepší novinkou. Koloběžka opravdu jede rychle a i s mými necelými 100 kily jsem se zrychlením neměl žádný problém.
Xiaomi Mi Electric Scooter Pro & aplikace
Xiaomi Mi Electric Scooter Pro můžete připojit k aplikaci Mi Home skrze Bluetooth (aplikace je dostupná pro Android a iOS). Ta normálně slouží pro správu chytré domácnosti Xiaomi, ale v tomto případě pod svá křídla dostala i elektrickou koloběžku. Je fajn, že máte jednu aplikaci na vše a nemusíte stahovat další, která by jen zaplnila místo v telefonu.
V aplikaci pak vidíte svoji koloběžku vedle dalších zařízeních chytré domácnosti od Xiaomi a můžete ji skrze ni zamknout, provést různá nastavení a zkontrolovat úroveň baterie. Stejně ale musíte být v blízkosti koloběžky, protože, jak již bylo zmíněno, připojení probíhá skrze Bluetooth.

Je sice hezké, že se koloběžka nějak připojí k vašemu telefonu, ale až na prvotní nastavení a aktualizace je to docela k ničemu. V aplikaci sice zjistíte rychlost, ale nedoporučuji se dívat na telefon při jízdě. Navíc rychlost je přímo na displeji koloběžky. To stejné platí o úrovni baterie. Zamknutí motoru skrze telefon je docela zajímavá funkce, ale stejně bych radši spoléhal na pořádný fyzický zámek.
Nastavení přímo v mobilní aplikaci
Z nastavení zmíním jen pár funkcí, které mi přišly zajímavé. Schválně neříkám smysluplné nebo dokonce užitečné. V pravém horním rohu se vám po rozbalení menu v angličtině rozbalí možnosti nastavit Cruise Control (tempomat) a Taylight always on (vždy zapnuté zadní světlo). Tempomat jsem vyzkoušel a funguje spolehlivě, ale nedokážu si představit situaci, kdy bych ho využil. Přece jenom koloběžka je určena především do města a tam jen výjimečně pojedete konstantní rychlostí.
Doporučuji si nastavit rekuperaci energie na nejsilnější stupeň, který při jízdě z kopce brzdí a zároveň dobíjí baterii. Z balení je nastavena nejslabší rekuperace, při které se koloběžka skoro nezpomaluje a brzdy tak opotřebíte rychleji. Jinak je ale použití aplikace celkem zbytečné a hlavně docela nepohodlné. Běžně se mi stávalo, že aplikace koloběžku nenalezla a Mi Electric Scooter Pro musel zažít restart. Ani zapnutí a vypnutí Bluetooth na telefonu nebylo k ničemu. Takže trpělivost, prosím.
Xiaomi Mi Electric Scooter Pro: jízda, to je oč tu „běží“
A teď k tomu hlavnímu, na čem záleží při výběru elektrické koloběžky nejvíce, jízda samotná. A ta je rychlá, dlouhá a v rámci segmentu také pohodlná. Na displeji si můžete zvolit ze tří jízdních režimů – Eco, Standard a Sport. Eco režim je zde spíše kvůli pravdivosti reklamního sdělení o výdrži až 45 kilometrů. Rychlost je omezena na 15 km/h, reakce na povel akcelerátoru je chabá a řekl bych až nudná. Prostě nic, proč byste si tuto koloběžku koupili.

Standardní režim se už dá používat vcelku běžně, rychlost stoupne na 20 km/h a reakce na plyn je o poznání lepší. No ale režim Sport, to je teprve něco. Rychlost je maximálních 25 km/h, reakce na požadavek zrychlit je instantní a jízda vás bude i bavit.
Já na jiný režim nejezdil po celou dobu používání a vůbec toho nelituji. Dojezd se sice zkrátí, ale nikterak výrazně a stále jsem byl schopen ujet zhruba 13 kilometrů na 30 % baterie. Na základě své zkušenosti se odvážím tvrdit, že i na režim Sport ujedete dost přes 30 kilometrů.
Kvůli tomu, že koloběžka postrádá odpružení, je ale jízda občas trochu nekomfortní. Záleží však na tom, kde jezdíte. Cyklostezky, silnice s hladkým asfaltem a hladký beton jsou naprosto ideální povrchy a tady se novinka cítí jako ryba ve vodě. Pokud je asfalt nebo beton hrubší a občas se objeví spára, výmol nebo díra, pak už je to horší a nárazem se otřesou i vaše ruce. Jedním dechem však dodám, že zbytek konkurence na tom není nijak lépe a je štěstí, že Xiaomi má alespoň klasické pneumatiky.
Koloběžka, která se skvěle ovládá
Zatáčení ani manipulace s koloběžkou není nic těžkého a během pár jízd si určitě zvyknete. Většina z nás ví o tom, že většina koloběžek jezdí po chodníku. Podle zákona a také příslušníků Policie ČR, kteří mi to potvrdili, je jízda na chodníku s koloběžkou zakázána. Jste bráni jako cyklisté a měli byste tak jezdit po silnici a dodržovat pravidla silničního provozu. Dodám však, že situace je zatím trochu nejistá a jízda po chodníku se nejen v našem hlavním městě toleruje.

Zapomněl jsem na fakt, že koloběžka připojí svůj motor až po překročení rychlosti 5 km/h a zrychluje postupně, ne najednou. Největší kopanec výkonu cítím většinou po překročení 10 km/h. Zrychlení od vyšlápnutí po 25 km/h trvá při Sport režimu zhruba 8 vteřin. Super je, že koloběžka udržuje maximální rychlost konstantně a vy tak jen spokojeně držíte plyn a předjíždíte ostatní účastníky provozu.
Tím, že máte baterie pod sebou, je stabilita a ovladatelnost opravdu vynikající. Ostatní koloběžky mají často baterie ukryty v přední tyči pod řídítky. Xiaomi Mi Electric Scooter Pro má těžiště mnohem níž než konkurenti a to se příjemně podepsalo na celkovém ovládání koloběžky. A ještě jednou doporučím nastavení nejsilnější rekuperace, protože brzda sama o sobě není nijak extra silná. Ochotně pomůže elektromotoru v brzdění, ale samotné by jí to trvalo mnohem delší dobu.

I přes dostatečný výkon a dojezd si musíte dávat dobrý pozor na úroveň nabití. Čím víc klesají procenta baterie, tím menší výkon máte pod nohami. První náznak snížení rychlosti reakce a celkového výkonu pocítíte někde pod 80 %, u 50 % je rozdíl výraznější a pod 30 % bych ani nezkoušel vyjet kolem domu. Koloběžka nevyjede ani mírný kopec, reakce jsou pomalé a rychlost už není, co to bývalo.
Xiaomi Mi Electric Scooter Pro: Kupte si ji. Tedy pokud…
…bydlíte v Praze nebo jiném větším městě, nemáte k dispozici auto, chcete být mobilní, běžné MHD vás nebaví a pěšky se vám nechce. Cílová skupina se zdá být úzká, je ale dost těch, kteří přesně zapadají do zmíněné škatulky. Já se mezi tuto početnou skupinu zatím neřadím, ale pokud bych někdy bydlel ve velkém městě, o této nebo jiné koloběžce bych určitě uvažoval.
Za zapůjčení koloběžky na recenzi děkujeme společnosti Beryko s.r.o.
Pokud chcete opravdu povedenou koloběžku do města za přiměřenou cenu, tady ji máte a kupte si ji. Jestli máte původní generaci a nestačí vám výkon nebo dojezd, je tohle vaše možnost. Okolí se mne ptalo, jestli je tato koloběžka vhodná pro děti. Bohužel není, tento model s přídomkem Pro je pro děti a mladší jezdce dost rychlý a také vysoký. Ostatně přímo v manuálu koloběžky je uvedeno, že je vhodná pro jezdce od 16 let.

Mezi konkurenty budou patřit modely jiných značek jako například Boosted Boards a Segway, které však budou většinou o dost dražší a v našich končinách o něco hůře dostupné. Možnou alternativou je Boosted Board Mini X, který je mnohem výkonnější, rychlejší a skladnější. Oficiální cena je však 1099 dolarů (cca 25 tisíc Kč), a to už je velký rozdíl.
Xiaomi Mi Electric Scooter Pro

Klady
- dostatečný výkon
- velmi slušný dojezd
- stabilita při jízdě
- moderní vzhled
- kvalitní konstrukce
- ježdění vás bude bavit
Zápory
- brzda by mohla být účinnější
- problémy s připojením k aplikaci