Během uplynulých dní se desetitisíce zákazníků všech domácích mobilních operátorů potýkaly s prozváněním ze zahraničních telefonních čísel (například z Alžírska, Pobřeží slonoviny, Afghánistánu a dalších zemí). Na tento fakt upozornili nejen operátoři samotní, ale také Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS).
Útočníkům jde o to, aby jim prozváněný zavolal zpět, za což pak tento člověk zaplatí nemalou částku za mezinárodní hovor. Čeští mobilní operátoři drtivou většinu těchto čísel už zablokovali, útok však stále probíhá a nevyžádaná prozvánění se tak stále mohou objevovat. Při podobných hovorech ze zahraničních čísel proto doporučujeme nevolat zpět a zmeškaný hovor ignorovat.
Během uplynulých dní bylo prozváněno několik desítek tisíc zákazníků. I díky rychlému zásahu operátorů, kteří čísla téměř okamžitě blokují, se počet těch, kdo zavolali zpět, pohybuje jen v rámci stovek.
Jak wangiri funguje?
Podvodníci, kteří wangiri (nebo také „one ring and cut“) scénář organizují, ho realizují skrze alternativní či IP operátory, jimž je ukraden číselný rozsah. Zákazník, který volá zpět například do Alžíru, hovor do těchto zemí nikdy neuskuteční, protože je přesměrován. Podvodník následně profituje z propojovacích poplatků. Dopátrat se původce je v těchto případech téměř nemožné.
Zákazníci jsou účelově prozváněni. Volající nechá jejich telefon vyzvánět velice krátce a očekává, že zavolají zpět. Ve spěchu či zmatku člověk často přehlédne, o jaké číslo se jedná, a následný odchozí mezinárodní hovor je mu naúčtován dle patřičné zóny.
„Jedná se o klasický tzv. wangiri scénář, který se naposledy odehrál minulý týden na Slovensku. Pokud tedy najdete v nepřijatých hovorech neznámé číslo, ujistěte se, že začíná českou mezinárodní předvolbou +420, a že tedy při volání zpět nebudete volat mezinárodně,“ varuje Jiří Grund, výkonný ředitel Asociace provozovatelů mobilních sítí.