- AI chatbot Bard dostal novou funkci zaměřenou na YouTube
- Pokud by se dočkala masového rozšíření, mohou mít tvůrci problém s monetizací videí
- Google tím pořád jen dohání rychlejší a schopnější konkurenci
Google rozšířil schopnosti svého AI chatbota Barda o možnost porozumění obsahu videí na YouTube. Díky tomu mohou uživatelé vytáhnout například z příliš dlouhého videa jednu klíčovou informaci, nechat si vypsat recept představený ve videu nebo si například s přednášejícím či moderátorem „popovídat“ o daném tématu.
Další Bardovo rozšíření
Obrazně řečeno tak za vás může nově videa sledovat umělá inteligence Googlu a vy se jen zeptáte na to, co vás zrovna zajímá. Funguje samozřejmě i obecné shrnutí obsahu videa či zdůraznění konkrétních detailů, což může být praktické ve chvíli, kdy se na video z nějakého důvodu nemůžete zrovna podívat.
Možnost dostat se textovou formou k informacím z videí na YouTube je zatím posledním z několika Bardových rozšíření. Google v uplynulých měsících představil také různé formy propojení chatbota se svými dalšími službami v čele s Mapami, Gmailem nebo třeba Diskem.
U nás si o videích přes Barda zatím bohužel nepopovídáme. Funkce je pouze experimentální, dostupná až po zapnutí v rámci „laboratoře“, a ta u nás zatím k mání není.
Ohrožení monetizace?
Jakkoliv užitečně může integrace YouTube do Barda znít, je kolem ní v současné chvíli více otázek než odpovědí. Jedním z potenciálně nejpalčivějších problémů je monetizace, respektive obava, jak vlastně budou tvůrci videí vydělávat, pokud se Bard masově rozšíří. Bude Google nějak kompenzovat případný menší počet zhlédnutí videa a s ním spojené zobrazení reklamy, pokud si budou diváci s videem raději jen textově povídat? Co se tak stane s monetizací videí, která budou víc „bardovaná“ než sledovaná?
Potenciální otazník visí i nad ochranou autorských práv. Zatímco YouTube jako takový se může chlubit převážně funkčním systémem ContentID, jak bude Google řešit nevyhnutelný případ, kdy někdo s pomocí Barda vytáhne textový obsah videa a publikuje ho u sebe na webu? Nebo ještě spíše ho rozseká na nespočet příspěvků a zaplaví tím sociální sítě? Bude mít něco takového Google ošetřeno nebo monetizováno ve prospěch tvůrce původního videa?
Google marně dohání konkurenci
Jak už padlo výše, Google novou (volitelnou, omezenou pouze na některé trhy) funkcí jen dohání rozjetý vlak. Videa na YouTube můžete rozebírat a analyzovat už několik měsíců s pomocí různých pluginů pro ChatGPT, mimo jiné například s pomocí YT Summarizer, AI Video Summarize, ChatWithVideo nebo třeba VoxScript či hromadou dalších.
Strojvedoucí Sam Altman tak technologickému gigantovi ujíždí opravdu rychle, ChatGPT je zatím pořád víceméně lídrem trhu a po nedávné bizarní kauze s vedením firmy je snad už i lídrem stabilním. A s pomocí miliard mimo jiné od Microsoftu nastavuje trendy a pravidla hry on, zatímco ostatní na něj koukají z dálky. Překvapivě i včetně Googlu, jehož technologická inovace jménem Transformer (to je ono „T“ v ChatGPT) celý obor generativní AI neskutečně nakopla, jenže úspěšný produkt na jejích základech vybudovali jiní.
Google spustil Barda v březnu letošního roku, jenže žádnou velkou díru do světa s ním neudělal. V některých věcech šlo o použitelného AI chatbota, zatímco v celé řadě jiných svými schopnostmi za ChatGPT znatelně zaostával a od té doby se toho zase tolik nezměnilo. Jistě, přibyla všechna výše zmíněná rozšíření, včetně aktuálního YouTube, nicméně halucinace, faktické věci i plnění jednoduchých pokynů Bard ještě v celé řadě případů pořád nezvládá tak dobře jako ChatGPT od OpenAI nebo Claude od Anthropicu.
Naštěstí pro Google je celý AI závod spíše maratonem než sprintem, ostatně stačí vzpomenout na některé jiné technologie, se kterými Google začínal buď výrazně pozadu, později, nebo úplně na nule (Android, Chrome…) a kam to nakonec dotáhl. Nic tak není ztraceno a zamávat s tím může ještě řada věcí, včetně blížícího se modelu Gemini, který by měl Barda posunout na úplně novou úroveň a podle zákulisních spekulací se minimálně vyrovnat, možná i překonat ChatGPT 4.