Operátor O2 se zapojí do výzkumu a vývoje umělé inteligence. V rámci centra Dataclair.ai se zaměří na pokročilé zpracování Big Data, strojové učení a práci s neuronovými sítěmi.Využití umělé inteligence vidí O2 nejen v telekomunikacích, ale třeba také v bankovnictví, zdravotnictví nebo farmacii.
“Lidská inteligence neustále skládá data přicházející z obrovského senzorického pole. Na základě výsledné komprimované informace je pak schopna předvídat a rozhodovat se. Na podobném principu, tedy na smysluplné kompresi dat, funguje také umělá inteligence. Ta využívá algoritmy strojového učení obvykle založené na analýzách Big Dat. Podobně jako člověk pak z těchto dat provede kompresi, predikci a výsledné rozhodnutí nebo doporučení,” vysvětluje Jan Romportl, expert na kybernetiku a umělou inteligenci.
Analýzy Big Dat už nyní pomáhají například při plánování dopravy, umisťování poboček a zefektivnění komunikace se zákazníky. Strojové učení pak firmám umožní zlepšovat a automatizovat některé procesy a zvyšovat tak jejich produktivitu. Algoritmy strojového učení pronikají do stále více oblastí každodenního života a ovlivňují rozhodování velkého množství lidí.
K utváření neuronových sítí je zapotřebí ohromné množství dlouhodobě získávaných dat, která však nemusí být vůbec spojena s konkrétními lidmi. “Konkrétní zákaznická data nikdy nepředáváme třetím stranám. Analýzy provádíme nad daty zákazníků, kteří k tomu poskytli souhlas, a vždy je provádí interní tým, který nyní výrazně posilujeme. Bezpečnost dat je nadále naší nejvyšší prioritou,” zdůrazňuje Jan Romportl.