Automobilka BMW v Las Vegas na speciálním modelu s označením iX Flow demonstrovala zcela novou technologii, která budoucím majitelům dovolí měnit si barvu karoserie. Naživo tahle proměna vypadá neskutečně a působí tak trochu jako z jiného světa; u vystaveného modelu se dokonce měnila i barva disků kol.
Nepřehlédněte
Tohle musíte vidět! BMW ukázalo futuristický koncept i Vision Dee, který umí měnit barvu
Plynulé změny barev umožňuje speciálně vyvinutý polep karoserie s technologií elektronického inkoustu, který je přesně přizpůsoben konturám vozu. Elektroforéza umožňuje na základě změny elektrického napětí vynést na povrch různé barevné pigmenty, které způsobí požadovanou změnu výsledné barvy. Proměnná barva karoserie může přispět i k pohodě v interiéru a k celkové hospodárnosti vozu, a to na základě využití různé odrazivosti a absorpce slunečního záření v závislosti na barvě.
Bílý povrch odráží mnohem více slunečního světla než černý. Z toho vyplývá, že zahřívání vozidla a prostoru pro cestující v důsledku silného slunečního záření a vysokých venkovních teplot lze snížit změnou barvy exteriéru na světlou. Za chladnějšího počasí naopak tmavý vnější plášť pomůže vozidlu absorbovat znatelně více tepla ze slunečního záření.
V obou případech může cílená změna barvy přispět ke snížení energie potřebné pro chlazení nebo naopak vytápění vozidla, což v konečném důsledku snižuje spotřebu paliva nebo elektřiny. U čistě elektrických vozů tak může změna barvy podle počasí přispět i k prodloužení dojezdu. V interiéru by tato technologie mohla například zabránit přílišnému zahřívání povrchu přístrojové desky.
Technologie E Ink je sama o sobě energeticky velmi účinná. Na rozdíl od displejů nebo projektorů elektroforéza nepotřebuje absolutně žádnou energii k udržení zvoleného barevného stavu. Elektrický proud je potřeba jen krátkodobě pro samotnou změnu barvy.
Jak je možné, že auto mění barvu?
Změna barvy na základě elektroforézy používá technologii vyvinutou společností E Ink, která je nejvíce známá z displejů používaných v elektronických čtečkách. Povrchová úprava karoserie modelu BMW iX Flow obsahuje mnoho milionů mikrokapslí o průměru odpovídajícímu tloušťce lidského vlasu. Každá z těchto mikrokapslí obsahuje záporně nabité bílé a kladně nabité černé pigmenty. Podle stimulace elektrickým magnetickým polem se přesunou na povrch těchto mikrokapslí buď bílé, nebo černé pigmenty, které dodají karoserii požadovaný odstín.
Dosažení různých barevných efektů na karoserii vozidla vychází z použití mnoha přesně umístěných segmentů „ePapíru“. Aby tyto segmenty odrážely charakteristické linie vozu a ladily s z nich vyplývajícími změnami světla a stínu, byl použit proces generativního navrhování. Jde o způsob, kdy člověk zadá vstupní požadavky, v tomto případě například tvarovatelnost a flexibilitu „ePapíru“ a současně linie vozidla, přičemž výsledné řešení je výsledkem výpočtu softwaru.
Technologie laserového řezání zaručují vysokou přesnost výroby každého segmentu „ePapíru“. Po nanesení segmentů na karoserii a připojení napájení vytvářejícího elektrické pole se celý povrch karoserie zahřeje a utěsní, což zajistí optimální a rovnoměrné podání zvoleného barevného odstínu.
BMW iX M60 je luxusní SUV se sportovní duší
Nedávno nám BMW ukázalo budoucnost v podobě konceptu XM, který kombinuje elektromotor s klasickým vidlicovým osmiválcem. Nyní bavorská značka odhalila model iX M60, což je elektrické SUV, a písmeno „M“ v označení napovídá, že půjde o výkonný vůz se sportovní duší. Opět je zde kombinace dvou motorů, ale oba jsou elektrické. Vyprodukují výkon 610 koní.
Nového vozu bychom se měli dočkat už letos v létě. Na jedno nabití ujede 450 km a zrychlení z nuly na sto dosahuje za pouhých 3,6 sekundy. Podle BMW si vůz zrychlení drží v podstatě konstantní až do rychlosti 250 km za hodinu, kdy už zasahuje omezovač. Rekordní je také kroutící moment 1100 Nm.
Baterie iX M60 má kapacitu 111,5 kWh, přičemž použitelných je 106,3 kWh. To je ve srovnání s konkurencí v podobě Tesly S se 100 kWh nebo Mercedesem EQS s 107,8 kWh velmi zajímavé. BMW dále udává, že baterie doplní energii z 10 na 80 % za hodinu a půl při nabíjení 50 kW.
Při použití 100 kW klesne doba nabíjení na 49 minut. Rychlá nabíječka s 250 kW pak auto nabije za 35 minut, což zní velmi dobře. Model iX M60 bude zároveň prvním modelem s přepracovaným softwarem pro jízdní asistenci v podobě autonomního řízení nebo parkovacího asistenta.
Také BMW má za cíl elektrifikaci své nabídky. Konkrétně se má jednat o 50% podíl prodaných elektromobilů do roku 2030. Už nyní víme, že se můžeme těšit na levnější elektrický sedan i4 nebo elektrické verze vozů řady 5 a 7. Brzy přijde řada také na menší SUV s označením X1.