- Problémy s nedoručenými dárky trápí každoročně tisíce spotřebitelů
- Pokud platíte kartou či přes platební bránu, můžete požádat o tzv. chargeback
- Výjimka je v případě placení bankovním převodem
Vánoční nákupní horečka přináší každoročně období stresu jak pro obchody, kurýrní společnosti, tak samotné zákazníky. Že objednaný a zaplacený dárek nedorazí, to se může stát. Jak ale v takovém případě potom postupovat a domoci se svých peněz zpět?
Prodejce nekomunikuje, co dělat?
Do situace, kdy zboží objednané z internetového obchodu nedorazilo a platba již byla provedena, se dostal pomalu každý; nebo má podobnou zkušenost alespoň někdo z vašeho okolí. Slušný obchodník rozjede komunikaci se zákazníkem a pokusí se problém vyřešit – nejčastěji urychlí dodání, popřípadě vrátí peníze. Co ale dělat tehdy, když vás prodejce ignoruje?
V takovém případě může jít o evidentní podvod a je na místě o případu informovat Českou obchodní inspekci (ČOI), která může subjekt prověřit a případně mu uložit pokutu, přijde-li se na pochybení nebo rovnou porušení zákona.
Někdy ale situace nemusí být tak vyostřená. Stačí, že zboží nestihlo dorazit do Vánoc a zákazník již o ně nemá zájem – na což má právo. Spotřebitel má právo odstoupit od kupní smlouvy a může po prodejci požadovat vrácení zaplacených peněz za zboží, které nedorazilo. Dokud totiž zákazník zboží nepřevezme od kurýra, zodpovídá za ně právě odesílatel, tedy prodejce.
Zásadní je způsob platby
Takže situace je následující: o zboží už vám nejde a chcete zkrátka své peníze zpátky. Jaké metody vrácení finančních prostředků bez schválení obchodníka tedy existují?
- Platba kartou přímo na e-shopu – Kontaktujte banku, u které platební kartu máte. Banka využije tzv. nástroj chargeback a od banky podnikatele může stáhnout peníze zpět k vám, pokud se neprokáže, že vše proběhlo v pořádku.
- Platba kartou přes platební bránu – Služba chargeback nefunguje stejně v případě, že platíte přes oblíbené platební brány (GoPay, Comgate a další). Lze však oslovit s reklamací provozovatele této brány a ten situaci prověří podobně jako banka, tedy i touto formou můžete získat peníze zpět.
- Platba Apple Pay/Google Pay přes platební bránu – Podobný postup: provozovatel brány se spojí s karetní asociací a s obchodníkem a prověří situaci, případně vrátí platbu na kartu, se kterou jste přes Apple Pay či Google Pay platili.
Výjimkou je bankovní převod
Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci upozorňuje, aby měli spotřebitelé vždy připravené podklady jako objednávku, fakturu anebo i snímky písemné komunikace s prodejcem. Stát se může i to, že vám zboží dorazí, ale vy je nechcete, protože je poškozené. Pořiďte si důkazy o defektu přijatého zboží a zvýšíte tím šanci na vrácení peněz.
Existuje však výjimka, před kterou varuje i ČOI, kdy je velmi složité získat peníze zpět. Tou je bankovní převod. Pokud za zboží platíte touto formou a objeví se problém, obchodník s vámi navíc přeruší komunikaci, nezbývá než kontaktovat vaši banku.
Jenže u převodů mezi bankovními účty je výjimka v tom, že vrácení peněz musí schválit druhá strana, tedy držitel účtu, kterému jste peníze poslali. Dejte si tedy velký pozor na internetové obchody, které nabízejí právě pouze bankovní převod a ne jinou možnost placení.
Tato metoda je riziková a často bývá spojená s podvody a phishingovými kampaněmi kyberzločinců. Nejjistější je za objednané zboží platit dobírkou – tedy zaplatíte až ve chvíli, kdy máte zboží v držení. Pozitivní však je, že pokud zaplatíte kurýrovi kartou a následně nejste se zbožím spokojení, vaše banka může i touto cestou využít nástroj chargeback.