- Nejprodávanějším výrobcem v Česku je i ve třetím kvartálu Samsung
- Během léta však jeho prodeje klesly, z čehož těží značka Redmi čínského Xiaomi
- Působivé výsledky předvádí třeba i Infinix nebo staronový výrobce Google
Agentura GfK, která se zabývá průzkumem trhu, zveřejnila nová čísla o prodejích mobilních telefonů na českém trhu za třetí čtvrtletí roku 2024. Na nejvyšší příčce se drží jihokorejský gigant Samsung, jeho vliv však konstantně klesá ve prospěch Xiaomi a Applu. Působivý nárůst prodejů eviduje Infinix i Honor, velkým překvapením je staronový výrobce v Česku Google se svou řadou smartphonů Pixel.
Samsung stále první
Zlatá, stříbrná a bronzová pozice v prodejích mobilních telefonů na českém trhu stále patří stejnému triumvirátu Samsung-Xiaomi-Apple. Otázkou je, jaké mezi sebou tito výrobci udrží pořadí. Podle dat z třetího kvartálu je sice Samsung stále první, jeho pozice je však nejméně jistá, co za poslední rok byla.
Výrobce | Leden–září 23 | Leden–září 24 | Září 24 | Podíl |
Celkem | 1 886 835 | 2 049 060 | 215 702 | 100 % |
Samsung | 787 124 | 860 117 | 71 314 | 33,1 % |
Redmi | 388 755 | 409 376 | 51 474 | 23,9 % |
Apple | 347 964 | 374 332 | 47 316 | 21,9 % |
Motorola | 76 276 | 97 702 | 10 901 | 5,1 % |
Infinix | 23 768 | 46 202 | 5 828 | 2,7 % |
Honor | 38 235 | 73 832 | 5 745 | 2,7 % |
Xiaomi | 19 256 | 26 345 | 3 551 | 1,6 % |
Ostatní | 36 414 | 31 073 | 3 521 | 1,6 % |
6 547 | 11 581 | 2 273 | 1,1 % | |
Vivo | 33 722 | 27 051 | 2 048 | 0,9 % |
Realme | 26 452 | 12 597 | 1 953 | 0,9 % |
Poco | 14 406 | 21 653 | 1 946 | 0,9 % |
Za měsíce červenec, srpen a září Samsung prodal 256 007 telefonů a skončil s 33% podílem na trhu. Od začátku roku už prodal přes 860 tisíc mobilů (z celkového počtu 2,049 milionu kusů), což je o 80 tisíc více než vloni za stejné období. Přesto jde oproti předchozím kvartálům o pokles. V prvním kvartálu roku měl dokonce podíl 41,2 %. Data tedy potvrzují, že modely Galaxy S a Galaxy A mají u zákazníků větší popularitu než skládačky Galaxy Z.

Na druhém místě se hřejí telefony značky Redmi, což je odnož Xiaomi pro méně náročné zákazníky. Telefony Redmi se drží kolem 24% podílu na trhu, v udaném období jich Xiaomi pod zmíněnou značkou prodalo 140 160. Jednoznačně to demonstruje sílu Redmi jako značky – ve srovnání s vlajkovými loděmi Xiaomi (podíl 1,6 %) a modely Poco (podíl 0,9 %) jde o jednoznačný úspěch.
Třetí zůstal Apple. Jeho prodeje v září 2024 (47 316 prodaných mobilů) výrazně ovlivnila premiéra nových iPhonů 16. Za celé období hovoříme o 133 334 prodaných telefonech a podílu na trhu 21,9 %. Právě podzim a následná vánoční sezona jsou pro Apple velmi důležité, je tedy pravděpodobné, že počet prodaných iPhonů v říjnu, listopadu i prosinci poroste a Apple znovu předežene Xiaomi, respektive Redmi.
Souboj Infinixu a Honoru
Těsně pod úrovní zmíněného triumvirátu se nachází americko-čínská Motorola, která dlouhodobě osciluje kolem 5% podílu na trhu. V období, o kterém se bavíme, dokázala prodat 34 449 telefonů. Statistika však vykazuje zajímavou sestupnou tendenci: září 10 901 kusů, srpen 11 288 kusů, červenec 12 260 kusů. Premiéra modelů Edge 50 a 50 Neo tak kupodivu neměla pozitivní dopad na stav prodejů.
Na hranici 5 nejlepších prodejců se už skoro rok odehrává bitva mezi dvěma čínskými společnostmi. Dle posledních dat Infinix udržel 5. pozici, když dokázal v září prodat o 83 telefonů více než Honor. Ten tedy spadl na 6. místo.
Oba výrobci ve třetím čtvrtletí, či nedlouho před ním, představili novinky do střední třídy. U Honoru to mělo nejspíš velmi dobrý dopad na výsledky, v červenci dokonce prodala firma 12 420 mobilů, to je dvakrát tolik oproti Infinixu. V průběhu srpna a září však Honor výrazně propadl, a to na necelých 6 tisíc prodaných kusů (pokles 53,7 % během tří měsíců). Na druhou stranu, meziroční nárůst celkových prodejů u Honoru činí 93 %, a u Infinixu dokonce 94,3 %.
Překvapení jménem Google
Podobný propad evidují i další výrobci, i když ne tak markantní. V letošním roce se zatím nedaří například Vivu (meziroční propad o 19,7 %), Realme (meziroční propad dokonce o 52,3 %) či Doogee (meziroční pokles o 45,9 %). Také japonské Sony se se svými kvartálními prodeji 1 392 kusů jen tak tak dostalo do statistiky nejlepších 20 výrobců.

Naopak velice zajímavý příběh se (zatím) šťastným koncem píše Google. Ten v květnu oznámil oficiální vstup na český trh a spustil zde i vlastní Google Store. A přestože se zvedly ceny nabízených telefonů Pixel, Google jich v porovnání s loňským rokem prodal skoro dvakrát tolik.
Konkrétně za celý letošní rok hovoříme o 11 581 telefonech, zatímco vloni touto dobou se americká firma chlubila „pouze“ 6 547 prodanými telefony. Celkově jde o nárůst o 76,8 %. Aktuálně si Google drží na českém trhu podíl 1,1 %.