- Nový průzkum GfK odhalil situaci na českém trhu s telefony
- První tři pozice stále drží trojka Samsung, Xiaomi a Apple
- Zajímavé je to v nižších příčkách, kde bojují nadějné čínské značky
Podle průzkumu trhu agentury GfK za první kvartál letošního roku v ČR jednoznačně kraluje jihokorejský Samsung. Svůj podíl má stále i americký Apple, avšak stejně jako před půl rokem se do popředí derou dravé čínské značky, jako je Honor a Vivo, ale i méně známé, například Infinix či Doogee.
Věčná trojka Samsung, Xiaomi, Apple
Od druhé poloviny loňského roku se žádnému výrobci nepodařilo narušit standardní triumvirát výrobců na českém trhu. Žebříčkům dle dat GfK kraluje Samsung, který v rozmezí ledna a března 2024 prodal 264 tisíc telefonů a drží 41,2% podíl. Sluší se upozornit, že celkový počet prodaných mobilů ve zmíněném období činil 640 354 kusů.
Z prvního místa Korejce jen tak někdo nesetřese, druhé Xiaomi má totiž zhruba poloviční prodeje. V prvním kvartálu letošního roku se největší čínské firmě na českém trhu podařilo prodat 142 tisíc telefonů, tradičně nejvíce kusů putuje z modelové řady Redmi. Zatímco těchto levnějších telefonů se prodalo 126 tisíc, vlajkových smartphonů Xiaomi jen 9 tisíc.
Třetím výrobcem na českém trhu je dle očekávání Apple. Ten meziročně mírně zvýšil počet prodaných kusů, drží 17,3% podíl za 120 tisíc prodaných telefonů. Stejně jako v posledním čtvrtletí loňského roku i zde si Apple vede velmi stabilně: prodává 35–45 tisíc telefonů měsíčně.
Pro srovnání, agentura Statcounter sdílí data mezi březnem 2023 a 2024. Podle jejího průzkumu má Apple a Samsung zhruba stejný 25–26% podíl na trhu, třetí Xiaomi drží 21,5% podíl.
Zbytek má Čína
S trochou nadsázky by se dalo říct, že zbytek trhu si rozebírají čínští výrobci. Tím nejhlasitějším je Motorola – původně americká značka, dnes vlastněná čínským Lenovem. Motorola se s 4,9% podílem na trhu hřeje na 4. bramborové pozici. Stejně jako v minulém čtvrtletí i tentokrát se jí daří prodávat 9–10 tisíc telefonů měsíčně.

O pátou příčku se také s několikaměsíčním odstupem pere dvojice čínských značek Infinix a Honor. Oba drží zhruba 2,5% podíl na trhu, nicméně Honoru mnohem více prospěly Vánoce a lednová povánoční nákupní horečka. Od začátku roku prodal skoro 29 tisíc přístrojů, Infinix jen 14,5 tisíce kusů.
Jenomže v březnu se Infinixu podařilo svého soka znovu přeskočit, prodal 4900 mobilních telefonů (Honor pouze 4729 kusů). Díky tomu, že relativně nový čínský výrobce využil zaváhání Honoru, může se v současnosti chlubit 5. pozicí mezi výrobci telefonů na českém trhu.
Zklamání i jedno překvapení
Zbývající výrobci na českém trhu nedosahují ani na 1% podíl. Hvězdnou výjimkou je Vivo, které v březnu prodalo na našem trhu bezmála 2 tisíce zařízení. Vivu to tak tak stačilo, aby v žebříčku nespadlo do kategorie „ostatní“. I tak je ale meziroční pokles zřetelný: mezi lednem a březnem 2023 činily prodeje 11,5 tisíce kusů, letos jen necelých 8 tisíc.
Další příčky už prakticky nestojí za řeč. První desítku uzavírají Číňani Realme a Doogee a také americký Google. Ten se mírně zvedá, v tomto období dokázal prodat 2,3 tisíce mobilů. I on se drží na úrovni 700–900 prodaných kusů měsíčně, vánoční sezonu nepočítaje.
Jeho čas však nejspíš ještě nastane. Na konci března informoval server Android Authority o tom, že společnost Google má s novým modelem Pixel 8a rozšiřovat zacílení na některé trhy, přičemž novým přírůstkem by mělo být například i Polsko, Slovensko a Česká republika. Dosud telefony Pixel na českém trhu s oficiální podporou Googlu dostupné nebyly.
Aktuální průzkum trhu agentury GfK však ukazuje jasný trend. Čeští zákazníci si rádi připlatí za kvalitu (Samsung a Apple), obecně ale hodně přejí čínským výrobcům. Pro porovnání: Samsung drží podíl 41,2 %, jak už zaznělo, naproti tomu všechny čínské firmy mají kombinovaný podíl na našem trhu 39 %.