- Máte na telefonu deaktivované sledování aplikací napříč systémem?
- Pokud ne, ukážeme vám, jak to zapnout
- Tato funkce je dostupná pro iPady a iPhony od iOS/iPadOS 14.5
Apple představil v rámci aktualizace iOS 14.5 v roce 2021 funkci, která umí snadno z nastavení telefonu zakázat aplikacím sledování napříč systémem. Provozovatelé velkých aplikací, jako Meta nebo Google, se proti této funkci bouřili, ale k ničemu jim to nebylo. Spousta lidí na tuto vychytávku možná už zapomněla. Co vy, máte ji stále zapnutou?
Aplikace už vás nemohou jen tak sledovat
V dubnu 2021 dorazila aktualizace iOS 14.5 a s ní uživatelská možnost zamezit sledování napříč aplikacemi a internetem. Nejde snad o to, že by vás aplikace šmírovaly přes kameru nebo mikrofon. Aplikace ale mohou vytvářet váš spotřebitelský profil (IDFA), v rámci kterého vám pak reklama v prohlížeči může doporučovat zboží a výrobky. Jde vlastně o základ direktivní (cílené) reklamy na internetu.
„Aplikacím můžete povolit, aby vás žádaly o možnost sledovat vaši aktivitu v aplikacích a na webových stránkách jiných společností. Je-li tato volba vypnutá, budou všechny nové žádosti aplikací o sledování automaticky zamítány,“ uvádí Apple v nastavení soukromí, kde toto sledování napříč platformami můžete plošně vypnout a vynutit, aby se vás každá aplikace zeptala separátně.
Jak zakázat aplikacím sledování?
- Na vašem iPhonu či iPadu přejděte do nastavení
- Vyberte položku Soukromí a zabezpečení
- Hned nahoře zvolte Sledování
- Můžete povolit aplikacím žádosti o sledování – pak záleží na konkrétní aplikaci, zdali u ní chcete povolit sledování, či nikoliv
- Seznam „sledovačů“ najdete níže, u každé z nich můžete sledování povolit (zelená) nebo nechat zakázané (šedá)
Navíc se ukazuje, že tato funkce je pro uživatele opravdu přínosná. Apple ji zavedl po celém světě a například v USA se podle dat vědců z Univerzity Johanna Wolfganga Goetheho ve Frankfurtu snížilo sledování uživatelů ze 72,63 % na 17,9 %. Pro celou řadu firem, zejména Zuckerbergovu Metu, to vedlo i k značnému poklesu příjmů z reklamy.