Domů » Bleskovky » Vyhněte se horku v MHD. Šikovná online mapa vám ukáže klimatizované linky

Vyhněte se horku v MHD. Šikovná online mapa vám ukáže klimatizované linky

Pražské ulice každý den brázdí stovky tramvají, které zajišťují provoz na přibližně 142 kilometrech tramvajové sítě. Jak asi každý ví, tramvají jezdí v Praze několik typů, které se z pohledu cestujících liší nejen vzhledem, ale také komfortem cestování. Na mysli máme především nízkopodlažnost a klimatizaci v prostoru pro cestující.

Pokud potřebujete využít nízkopodlažní vůz, nebo se vám nechce za horkých dní dusit se v rozpálené tramvaji, hodí se vědět, kdy přijede některá z moderních tramvají. Problém je, že Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) tato data neposkytuje. Naštěstí však existují nadšenci stojící za webem MobilniTabla.cz, díky nimž můžete v reálném čase sledovat polohu všech tramvají, včetně informací o zpoždění nebo typu. Pro opravdové fajnšmekry je pak k dispozici i schematické znázornění případného reklamního polepu a evidenční číslo daného vozu.

Klimatizované tramvaje jako na dlani

Na adrese tram.mobilnitabla.cz vidíte veškeré aktuálně vypravené tramvaje v pražské MHD. Jejich pohyb je možno sledovat v podstatě v reálném čase, ovšem s jistými omezeními.


Jak již bylo řečeno, DPP aktuální data neposkytuje. A to přesto, že je v rámci systému DORIS má k dispozici včetně GPS polohy jednotlivých vozů. DPP se odvolává na omezení dodavatele a celou věc řeší soudy. Například v Brně či dokonce u některých jiných dopravců v rámci PID však toto sdílení běžně funguje.

praha tramvaje mobilnitabla 1

Tvůrci webu se tak každopádně musí prozatím spoléhat na vlastní data. Jako základ tedy slouží jízdní řád a další oficiálně poskytované dokumenty, podle nichž je vypočítávána poloha na trase. Zpoždění a další zpřesňující informace, jako třeba typ tramvaje, poté nadšenci do mapy zadávají manuálně na základě sítě dobrovolníků monitorujících provoz.

Filtrujeme tramvaje

Prohlížet si pohyb tramvají z ptačího pohledu je sice nepochybně fascinující, ale zaměřme se spíše na praktické využití webu. Jak jsme zmiňovali již v úvodu, šikovná je zejména možnost zjistit, kdy přijede klimatizovaná či nízkopodlažní tramvaj.

praha tramvaje mobilnitabla 2

Pro tuto funkci je připraven filtr linek, který najdete zcela dole v pravém infopanelu v záložce „Seznam“. Kliknutím na „Jen“ a příslušný piktogram tak odstraníte z mapky ty tramvaje, které zvolenému filtru neodpovídají. Snadno tak například při čekání na zastávce zjistíte, jestli se nevyplatí počkat až na další tramvaj v pořadí. Dalším praktickým využitím je možnost zjistit aktuální zpoždění, byť ne vždy musí být do systému zadáno – jak již bylo řečeno, jde o práci dobrovolníků.

praha tramvaj skoda 15t
Zatím jediné klimatizované pražské tramvaje v provozu poznáte podle žlutého pruhu na čele. (Zdroj: Jan Polák)

Zatímco nízkopodlažních tramvají je v provozu dostatek, těch klimatizovaných je stále relativně málo. Klimatizaci mají pouze nejnovější tramvaje Škoda 15Tf, které poznáte také podle žlutého pruhu na čele. To se však v následujících měsících změní, klimatizace bude instalována i do původní verze tramvají 15T. Tím stoupne počet klimatizovaných tramvají na pražských kolejích na 250 (z celkových 780).

Brno o krok napřed

Pokud radši než tramvají jezdíte brněnskou šalinou, můžete v podstatě stejná data získat také. Jak jsme již zmiňovali, v Brně jsou však data dostupná oficiálně. Na Sledování provozu IDS JMK tak můžete monitorovat všechny typy dopravních prostředků dohromady.

Tomáš Krompolc

Fanoušek Androidu, Googlu a moderních technologií. Rád si poslechne tvrdší hudbu a mezi jeho nejoblíbenější seriály patří ty z produkce Netflixu. V současné době je spokojeným majitelem telefonu OnePlus 6.
avatar
600
  Sledování diskuze  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
PetrSP7
Uživatel
PetrSP7

Asi to není výběrový efekt, protože ani v největších vedrech jsem do a z práce klimatizovanou 17 nejel ani jednou. Pracuji u konečné v Kobylisích a jezdím tram denně. Mám pocit, že klimatizované nasazuje DPP hlavně na linky v centru, aby to „vypadalo“ … :-((((((((((

Tealc_EU
Anonym
Tealc_EU

Brno je napřed? U nás nemáme ani jednu jedinou šalinu z klimatizaci. V šalině běžně kolem 45°C a více a pidi výklopná okýnka v 13T kde se ani do vozu nedostane čerstvý vzduch :-(