Pražské ulice každý den brázdí stovky tramvají, které zajišťují provoz na přibližně 142 kilometrech tramvajové sítě. Jak asi každý ví, tramvají jezdí v Praze několik typů, které se z pohledu cestujících liší nejen vzhledem, ale také komfortem cestování. Na mysli máme především nízkopodlažnost a klimatizaci v prostoru pro cestující.
Pokud potřebujete využít nízkopodlažní vůz, nebo se vám nechce za horkých dní dusit se v rozpálené tramvaji, hodí se vědět, kdy přijede některá z moderních tramvají. Problém je, že Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) tato data neposkytuje. Naštěstí však existují nadšenci stojící za webem MobilniTabla.cz, díky nimž můžete v reálném čase sledovat polohu všech tramvají, včetně informací o zpoždění nebo typu. Pro opravdové fajnšmekry je pak k dispozici i schematické znázornění případného reklamního polepu a evidenční číslo daného vozu.
Klimatizované tramvaje jako na dlani
Na adrese tram.mobilnitabla.cz vidíte veškeré aktuálně vypravené tramvaje v pražské MHD. Jejich pohyb je možno sledovat v podstatě v reálném čase, ovšem s jistými omezeními.
Jak již bylo řečeno, DPP aktuální data neposkytuje. A to přesto, že je v rámci systému DORIS má k dispozici včetně GPS polohy jednotlivých vozů. DPP se odvolává na omezení dodavatele a celou věc řeší soudy. Například v Brně či dokonce u některých jiných dopravců v rámci PID však toto sdílení běžně funguje.
Tvůrci webu se tak každopádně musí prozatím spoléhat na vlastní data. Jako základ tedy slouží jízdní řád a další oficiálně poskytované dokumenty, podle nichž je vypočítávána poloha na trase. Zpoždění a další zpřesňující informace, jako třeba typ tramvaje, poté nadšenci do mapy zadávají manuálně na základě sítě dobrovolníků monitorujících provoz.
Filtrujeme tramvaje
Prohlížet si pohyb tramvají z ptačího pohledu je sice nepochybně fascinující, ale zaměřme se spíše na praktické využití webu. Jak jsme zmiňovali již v úvodu, šikovná je zejména možnost zjistit, kdy přijede klimatizovaná či nízkopodlažní tramvaj.
Pro tuto funkci je připraven filtr linek, který najdete zcela dole v pravém infopanelu v záložce „Seznam“. Kliknutím na „Jen“ a příslušný piktogram tak odstraníte z mapky ty tramvaje, které zvolenému filtru neodpovídají. Snadno tak například při čekání na zastávce zjistíte, jestli se nevyplatí počkat až na další tramvaj v pořadí. Dalším praktickým využitím je možnost zjistit aktuální zpoždění, byť ne vždy musí být do systému zadáno – jak již bylo řečeno, jde o práci dobrovolníků.
Zatímco nízkopodlažních tramvají je v provozu dostatek, těch klimatizovaných je stále relativně málo. Klimatizaci mají pouze nejnovější tramvaje Škoda 15Tf, které poznáte také podle žlutého pruhu na čele. To se však v následujících měsících změní, klimatizace bude instalována i do původní verze tramvají 15T. Tím stoupne počet klimatizovaných tramvají na pražských kolejích na 250 (z celkových 780).
Brno o krok napřed
Pokud radši než tramvají jezdíte brněnskou šalinou, můžete v podstatě stejná data získat také. Jak jsme již zmiňovali, v Brně jsou však data dostupná oficiálně. Na Sledování provozu IDS JMK tak můžete monitorovat všechny typy dopravních prostředků dohromady.