- Nová norma pro výrobu a prodej automobilů spadá do komplexnějšího ekologického balíčku Fit for 55
- Cílem je uhlíkově neutrální Evropa do roku 2050
- Už do roku 2030 musí automobilky snížit emise svých vozů o polovinu
Evropští zákonodárci se shodli na balíčku nových norem, mezi nimiž je i poměrně drastická regulace vozidel se spalovacími motory. V plánu je úplný zákaz registrace nových automobilů s jinými než nulovými lokálními emisemi od roku 2035.
Fit for 55
Norma je součástí balíčku Fit for 55, v němž najdeme i nová pravidla upravující využití půdy, výrobu zelenějších paliv pro letadla nebo revizi směrnic o podpoře pro obnovitelné zdroje. Zároveň se jedná o jeden z kroků k dosažení dlouhodobého cíle pro uhlíkovou neutralitu Evropské unie do roku 2050.
Ačkoliv se o novém nařízení ještě bude jednat, očekávají se pouze drobné změny. Je tedy velmi pravděpodobné, že už za pár let začnou z evropských komunikací ve velkém mizet benzinové a naftové automobily. Vzhledem k tomu, že Evropa je celosvětově významný obchodní prostor a zároveň kolébka mnoha globálních automobilek, bude to mít vliv i na celosvětový vývoj v tomto odvětví.
Výjimek je jen několik
Automobilky budou muset začít pracovat na uhlíkové neutralitě velmi brzy, protože už v roce 2030 by všechny nové osobní vozy měly snížit své emise o 55 %, přičemž u dodávek se jedná o 50 %. Od roku 2035 už musí být emise v obou oblastech sníženy o 100 %. Počítá se ale s několika výjimkami.
Například menší automobilky, které vyrobí méně než 10 000 osobních vozů (tam mj. spadá Ferrari nebo Lamborghini), případně 22 000 dodávek ročně, nemusí zohledňovat první termín, tedy rok 2030. Finální nařízení pro rok 2035 pro ně ale platí taktéž. Výjimku by mohly získat například automobily na syntetická paliva.
Evropa není sama
Toto téma není žhavé pouze na území Evropy, ale diskutuje se o něm i v mnoha dalších rozvinutých zemích. V Anglii se aktuálně mluví o zákazu prodeje spalovacích vozidel od roku 2030, přičemž Kalifornie zatím cílí taktéž na rok 2035. Další americké státy ale budou následovat v dalších letech. Ačkoliv se tyto změny mnohým nelíbí, velká část automobilek už se na ně reálně připravuje a do svých plánů výroby pro nadcházející roky počítají s větším počtem elektrických nebo hybridních modelů.