- Český trh s mobilními telefony vloni vzrostl o 5,25 %
- Dařilo se hlavně Xiaomi, Honoru a dalším čínským značkám
- Apple vzrostl o 7,60 %, každý pátý prodaný mobil byl vloni iPhone
V České republice se za loňský rok prodaly skoro 3 miliony mobilní telefonů, jen během vánoční sezony to bylo 356 tisíc kusů. Našemu trhu stále vládne Samsung, ten však vloni výrazně ztratil ve prospěch Applu a hlavně Xiaomi, které znatelně vylepšuje prodeje své vlajkové řady a také úzce zaměřené podznačky Poco. Co dalšího odhalila čísla agentury GfK za loňský rok?
Samsungu roste konkurence
Již několikátým rokem v řadě vládne českému trhu s mobilními telefony jihokorejský gigant Samsung. Ten dokázal za rok 2024 prodat těžko uvěřitelných 1,161 milionu telefonů a zajistil si 39% podíl na trhu. Společnosti Xiaomi, která se na českém trhu chlubí i svými podznačkami Redmi a Poco, vybojovala vloni v součtu podíl 23,3 %.
To zprvu vypadá, že Samsung má stále stejně neotřesitelnou pozici. Nicméně meziroční srovnání ukazuje, že Korejci v prodejích ztrácí, zatímco čínské kombo Xiaomi-Redmi-Poco roste. Čísla nelžou: zatímco podíl Samsungu meziročně vzrostl o 5 %, trio čínských značek pod jednou střechou rostlo také o 5 %. Nicméně třeba vlajková řada Xiaomi si polepšila o 38,6 % a Poco o 37,8 %.
Pokud bude růst v příštím roce pokračovat, mohou mít Korejci problém; podle interních informací Samsung růst Xiaomi sleduje s neklidem. A ještě jedna statistika, která ukazuje potenciální sílu Xiaomi. Během vánoční sezony, tedy v měsíci prosinci, prodal Samsung 98 891 mobilních telefonů, zatímco Xiaomi a spol. 107 387 telefonů, takže se stalo absolutním vládcem loňských Vánoc. Pro zajímavost, jen značka levnějších modelů Redmi v tomto období prodala přes 96 tisíc kusů.
Výrobce | Leden–prosinec 23 | Leden–prosinec 24 | Prosinec 24 | Meziroční pokles/nárůst |
Celkem | 2 825 177 | 2 973 754 | 356 381 | +5,25 % |
Samsung | 1 105 399 | 1 161 123 | 98 891 | +5,04 % |
Redmi | 601 613 | 612 360 | 96 262 | +1,79 % |
Apple | 571 851 | 615 305 | 92 389 | +7,60 % |
Motorola | 121 644 | 138 194 | 17 870 | +13,61 % |
Honor | 61 736 | 96 264 | 8 933 | +55,93 % |
Infinix | 44 579 | 67 119 | 7 828 | +50,56 % |
Xiaomi | 34 997 | 48 531 | 7 258 | +38,67 % |
Vivo | 50 803 | 42 085 | 6 453 | -17,16 % |
Poco | 22 786 | 31 406 | 3 867 | +37,83 % |
Realme | 33 038 | 21 305 | 3 483 | -35,51 % |
10 060 | 19 645 | 2 806 | +95,28 % |
Apple se také zlepšil
Vzhledem k tomu, že rostl celý český trh s telefony (2,82 milionu v roce 2023 vs. 2,97 milionu v roce 2024), rostla i většina výrobců. Triumvirát na českém trhu uzavírá Apple, který prodal v loňském roce 615 tisíc telefonů, meziročně si polepšil o 7,6 % a udržel si celoroční podíl na trhu 20,6 %.
To znamená, že každý pátý telefon prodaný v roce 2024 byl iPhone. Navíc se firmě mohutně dařilo v listopadu (81 tisíc telefonů) a v prosinci (dokonce 92 tisíc telefonů), během vánoční a předvánoční sezony tedy hovoříme o podílu 25,9 %. Chápete to správně, o Vánocích byl dokonce každý čtvrtý prodaný telefon iPhone. Na to, že se modely této značky pohybují cenově výš než Redmi a notná část portfolia Samsungu, je to masivní sukces.
Vítězové a poražení roku 2024
V součtu celého roku 2024 se dařilo i dalším značkám. Motorola si udržela bramborovou pozici se 138 tisíci prodanými telefony (nárůst o 13,6 %), skvěle bodoval i Honor nebo Infinix, který se tak tak nevešel do první pětice. První zmíněný „Číňan“ prodal vloni 96 tisíc telefonů a zaznamenal nárůst o 55,9 %.

Infinix pak doručil svým zákazníkům 67 tisíc telefonů a v meziročním srovnání eviduje růst 50,5 %. Dle slov svých zástupců na českém trhu však podcenil konec roku, nedokázal doskladnit starší modely, zatímco nové jsou zatím v nedohlednu. Pro Infinix bývá často silnější první polovina roku, kde naopak Honor například vloni významně ztratil.
V celkovém součtu si však obě značky mohou gratulovat. To stejné platí o Googlu, který je oficiálně na českém trhu necelý rok a vloni zvládl prodat 19 tisíc telefonů. Oproti minulému období 2023 tak hovoříme o nárůstu o 95,2 %. Pixely se však na českém trhu stále netěší takovému úspěchu, jaký by si americká firma představovala.

Nepřehlédněte
Nejprodávanější telefony v Česku: Samsung výrazně ztrácí, naopak překvapuje Infinix a Google
Zdaleka ne všichni výrobci ale rostli tak sebevědomě. V poklesu pokračovalo například Vivo (další sešup o 17,1 %), Realme (pokles o 35,5 %) nebo Doogee (pokles dokonce o 46,1 %). Právě poslední zmíněný výrobce má podobné nedostatky v dodávkách nového zboží jako Infinix, závěr roku se tedy nesl v hodnotách 800–900 prodaných telefonů měsíčně.
Jsou však výrobci, kteří jsou na tom ještě hůř. Stálicí mezi „poraženými“ je Sony, které během našponované vánoční sezony prodalo jen 513 telefonů a za celý rok kleslo na 5 008 prodaných telefonů; tolik smartphonů prodá třeba Vivo jen za jeden měsíc. Slábne i Tecno nebo TCL. Někteří výrobci – jako Oppo či stylový britský Nothing – se do úvodní stránky analýzy od GfK ani nedostali. To znamená, že za loňský rok prodali méně než 5 tisíc telefonů, tedy v průměru méně než 400 kusů za měsíc.