Domů » Bleskovky » Kávovar k předplatnému časopisu? Ne, teď se rozdávají iPady

Kávovar k předplatnému časopisu? Ne, teď se rozdávají iPady

Roman Kraft, Unsplash.com

Není žádným tajemstvím, že tradiční tištěná média zažívají s rozmachem chytrých zařízení krušné časy a zájem o papírové noviny a časopisy dlouhodobě upadá. Vydavatelé klasických tiskovin se tak už delší dobu musí zamýšlet nejen nad tím, jak nalákat nové čtenáře a předplatitele, ale i nad tím, jak si vůbec udržet ty stávající. Aby totiž zůstali ve hře, je pro ně dnes již téměř nutností, aby přesunuli svou pozornost a hlavně obsah z papíru na internet, protože vše nasvědčuje tomu, že jen ti, kteří se dokáží přeorientovat včas, se udrží nad vodou.

Klasická tištěná média nicméně musejí spolu s přechodem na digitální obsah řešit i s tím související problémy, které by člověka zpočátku možná ani nenapadly. Příkladem může být skutečnost, že ne každý čtenář má zařízení ke čtení online zpravodajství. Stejně tak ne každý čtenář má zkušenosti se čtením zpráv a jiných článků na displejích chytrých zařízení.

K „papírovému“ předplatnému iPad zdarma

Právě na zmíněné dva problémy se zaměřil americký vydavatel deníku Chattanooga Times Free Press. Ten se rozhodl svým předplatitelům přechod z papírové edice svých novin na digitální udělat co nejplynulejší tím, že dá některým svým „papírovým“ předplatitelům zdarma iPad spolu s digitální edicí předplatného svých novin. Zatím sice nesdělil, o kterou verzi oblíbeného tabletu půjde, ale i v případě, že by šlo o nejnižší verzi, jde rozhodně o originální a hodnotný dárek.

ipad pro 2021 11
Ilustrační obrázek

Cena nejnižší verze iPadu se aktuálně pohybuje kolem 329 dolarů a roční předplatné deníku momentálně vyjde na 408 dolarů (zhruba 8 750 Kč). Momentálně však není zcela jasné ani to, jestli bude předplatitelům k získání tabletu stačit, když se zaváží k ročnímu odběru zpravodajství, nebo se bude nutné upsat na delší časové období.

Na nákup tabletů bylo podle šéfredaktora novin Chattanooga Times Free Press Waltera E. Hussmana Jr. vyčleněno 4,4 milionů dolarů. Dalších 1,7 milionů je pak určeno k „proškolení“ čtenářů v používání tabletu. Zdrojem této investice mají být peníze, které redakce ušetří na nákladech na tisk a distribuci po převedení drtivé většiny svého obsahu na internet. V budoucnu by si totiž tištěnou podobu mělo zachovat jen nedělní vydání deníku.

Pokud bychom se nerozhodli pro převedení většiny našeho obsahu na web, nebyli bychom schopní pokračovat v naší práci tak, jak tomu bylo doposud. S ohledem na provozní náklady bychom se rovněž nevyhnuli propouštění a naopak díky přechodu k online verzi zpravodajství zůstane personální složení naší redakce v podstatě beze změny“, říká k projektu Hussman Jr.

Jako velký benefit, a to jak pro čtenáře, tak pro redakci, vidí Hussman Jr. u chystaného formátu i možnost poskytovat na webu deníku svým čtenářům mnohem aktuálnější zpravodajství, než by tomu bylo v případě tištěné verze. „Papírové noviny nejsou stavěné na přinášení nejaktuálnějších zpráv. V minulosti, když byly noviny nejoblíbenějším typem zpravodajství, sice některé redakce ve velkých městech vydávaly během dne i několik aktualizovaných vydání, ale ve srovnání s dnešními možnostmi velkých zpravodajských webů, které mohou přinášet aktuální informace prakticky ihned, se tak, jak tomu bylo dřív, už prostě a jednoduše fungovat nedá,“ dodává šéfredaktor.

Plán Waltera E. Hussmana Jr. je rozhodně ambiciózní a bude zajímavé sledovat, jestli vyjde a jestli si Chattanooga Times Free Press udrží své stávající zákazníky, případně rozšíří svou čtenářskou základnu. Lze si ale představit, že pokud by se podobná nabídka objevila u nás, tak by určitě nezůstala bez odezvy.

Martin Hrubeš

5 komentářů

  1. Tak to bych radeji ten kavovar 🤣👍 Asi to nejde na odbyt, tak ty kramy radeji rozdavaj, v nadeji, ze se ovce chyti a dokoupi dalsi elektonickej odpad. Zaostavani Apple uz nabira gigantickych rozmeru 🤣👍 Ten vcerejsi propadak byl brutalni. A to jsem nic moc neocekaval. 🤭 Asi proto je takovej klid a zadny nadseny clanky 🤭 Vyspava se kocovina 🤭

  2. Za chvili budeou ipady a iphony davat k rohlikum. Pritom jeste pred par lety se hral na luxus, ted to cpou vsude zdarma.

    • Tak a na co se měli hrát? Na odpad? To je právě skvělé na marketingu Applu, že z obyčejného zařízení dokázali vytvořit modlu, kterou někteří vnímají jako něco luxusní.

    • Myslím, že jste člověka výše moc nepochopil. Jde právě o to, že z „luxusního“ udělali už dávno úplně obyčejnou, ničím výjimečnou věc.:)

  3. A proč se má vůbec spotřební elektronika na něco hrát? Pokud by SMARTmania byla nějakým plátkem o marketingu, tak ještě pochopím to nadšení některých zdejších z marketingu Applu. To ale zatím neni

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).