Domů » Články » iPhone 13 Pro očima profesionálního českého fotografa: jak hodnotí jeho fotoaparáty?

iPhone 13 Pro očima profesionálního českého fotografa: jak hodnotí jeho fotoaparáty?

V posledních letech se výrobci chytrých telefonů ve svých inovacích zaměřují především na fotoaparáty. Ačkoli se smartphony nemohou rovnat profesionálním fotoaparátům za desítky či stovky tisíc, s takovým segmentem kompaktů udělaly poměrně krátký proces.

iPhone 13 Pro aktuálně platí za jeden z nejlepších fotomobilů, který si můžete pořídit. Z pohledu laika jistě dělá velmi kvalitní snímky, ale jak se k němu staví profesionální český fotograf Lukáš Fronk? Ten porovnává iPhone 13 Pro se svou zrcadlovkou Canon EOS R5 a zároveň vysvětluje, kde jsou silné a slabé stránky nejnovějšího telefonu od Applu.

Povedený noční režim i makro

Kdo by očekával nekonečnou tvrdou kritiku, šeredně by se spletl. Fronk hned v úvodu svého videa chválí především širokoúhlý objektiv, který má světelnost f/1.8 a ohniskovou vzdálenost 13 milimetrů. Známý český fotograf oceňuje především pozdější automatickou aktivaci nočního režimu, více informací a detailů ve fotografiích za dobrých světelných podmínek i v přítmí a zejména makro, které si nemůže vynachválit.

Pohled fotografa na iPhone 13 Pro

„Je to makro jako z hororu,“ popisuje nadšeně Fronk a druhým dechem také chválí autofokus, jenž ostří už od 2 centimetrů. Ten se ale z pochopitelných důvodů nemůže rovnat profesionální technice, například v ostrosti při krajích fotky, a pokud myslíte focení makra vážně, doporučuje Lukáš Fronk investovat do dražší techniky. Nicméně i přesto vysekl Applu poklonu.

Lukas Fronk iPhone 13 Pro 3
Srovnání makro fotografie

„Oceňuji, co všechno se snaží Apple přinést do mobilního telefonu,“ říká Fronk. „Líbí se mi, jak například ve Stories můžete dělat dramatické přechody například z hodinek někam úplně jinam. To je něco, co s tou normální technikou udělat nemůžete, protože nedokáže ani tak rychle přeostřit, protože má úplně jinou hloubku ostrosti,“ dodává nadšeně.

Digitální hloubka ostrosti má své limity

U focení portrétů nicméně Lukáš Fronk nachází první nedostatky, a to jak na hlavním fotoaparátu, tak teleobjektivu. Zatímco zrcadlovka umí vytvořit hloubku ostrosti jak v pozadí fotografovaného objektu, tak v jeho popředí, iPhone 13 Pro bohužel přední část snímku ponechává plně ostrou. Jako paradoxní Fronk vidí to, že mu digitální hloubka ostrosti naopak nevadí při natáčení videí, protože natáčený objekt je v pohybu.

Lukas Fronk iPhone 13 Pro 2
Srovnání portrétních fotografií

Novinkou pro iPhone 13 Pro jsou takzvané fotografické styly. „U těchto snímků, které se skládají z několika vrstev, filtry upravují kontrast a barvy. Tím, že to není hotový snímek, tak nedochází k degradaci kvality informací,“ vysvětluje Fronk. Filtry jsou podle něj důkazem, že Apple nad fotografií přemýšlí a že „rozumí barvám“. Přesnější barevné podání je dle jeho názoru také důvod, proč fotografové preferují jako svůj chytrý telefon právě iPhone.

Nepřehlédněte – recenze iPhone 13 Pro (Max): inovací je více, než si myslíte

Opomenout nemohl Fronk ani teleobjektiv. „Pro nás fotografy to znamená, že máme k dispozici 77 milimetrů, pro ostatní zase trojnásobný zoom,“ poukazuje Fronk. V jeho případě naráží na nepříjemnost, která se týká fotografování do bezztrátového formátu DNG. „V momentě, kdy zapnete Apple ProRAW, tak nemůžete použít portrétní režim,“ pousmívá se nad zdánlivou nelogičností Fronk. Kvůli tomu totiž nelze využít digitální hloubku ostrosti a celý snímek tak bude zaostřený, což není vždy žádoucí.

Automatické přepínání objektivů by si mohl Apple odpustit

Co iPhonu 13 Pro Fronk dále vytýká, je focení na teleobjektiv za nedostatku světla. V tomto případě totiž iPhone přepne na hlavní fotoaparát a snímek automaticky ořízne a zvětší. „Možná by bylo lepší, kdyby nám Apple místo ořezu nabídl tmavší výsledek,“ zamýšlí se Fronk. Stejný postup iPhone 13 Pro bohužel aplikuje i při focení do RAWu.

Lukas Fronk iPhone 13 Pro 4
Srovnání portrétů s důrazem na HDR

„Přestože ten HDR efekt vypadá celkově hezky, tak občas uhýbá až příliš skutečnosti. iPhone například v HDR nepříjemně zarovnal nohy modelky, které jsou najednou beztvaré,“ kritizuje Fronk oblíbenou funkci HDR. „Naštěstí můžeme využít formát Apple ProRAW, nicméně na HDR a podání kůže by měl Apple ještě zapracovat,“ dodává ve své kritice. Pro doplnění chybějící hloubky ostrosti doporučuje využít aplikaci Focos.

‎Focos
‎Focos
Cena: zdarma+

Pokud iPhone 13 Pro vlastníte, doporučuje Fronk fotit vše, na čem vám záleží, v RAWu. V něm můžete například upravovat nastavení expozice či vyvážení bílé. Úpravy komprimovaných formátů totiž vždy vyústí v destrukci daného snímku. „Teprve s interpretací Applu dostáváme kromě tradiční flexibility algoritmy výpočetní fotografie,“ dodává Fronk.

Fotit můžete i do RAWu

V případě, že to s focením přes iPhone myslíte opravdu vážně a chcete ze snímků v následné postprodukci získat maximum, vyplatí se aktivovat ukládání do bezztrátového formátu. Focení do RAWu si musíte aktivovat v nastavení, přičemž poté v pravém horním rohu fotoaplikace naleznete tlačítko, kterým můžete focení do RAWu rychle zapnout či vypnout. Jen si dejte pozor na fakt, že snímky v tomto formátu jsou 8–10x větší než běžné fotografie.

Michael Chrobok

Fanoušek mobilních technologií, amatérský fotograf, příležitostný sportovec a městský cyklista. Ve volném čase rád cestuje, zahraje si hru, nebo se ponoří do světa Zaklínače či Star Treku.

16 komentářů

  1. Nejsu sice fotograf, ale YouTube kanál Lukáše Fronka se mi líbí.

  2. Hezký článek. Nicméně fotky z Iphonů se mi dodnes nelíbí. Mě zkrátka připadají až „moc ostré“. Ale asi je to trend, který určují sociální sítě.

    Mě by možná víc zajímalo, kdyby si do rukou vzal nějaký profi fotograf Sony Xperii 1 III. Spousta videí na youtube je, ale u nás v Čechách jsem na nikoho nenarazil. Ukázat nám, jak se dá kouzlit s manuálním režimem.

    K Iphonu. Fotky jsou snad to jediné, co mě od Applu odrazuje. Mě poslední dobou vůbec přijde, že mobilní fotografie jde špatným směrem. Mě se to umělý dopočítávání vůbec nelíbí. Když je tma, mám přeci vyfotit tmu nebo ne? Ale asi jsem starej a vyžaduji realitu.

    Každopádně super článek, díky moc za něj!

    • To mozna proto, ze zadny tester nefoti Pro Raw format. Oni nasekaji fotky na auto, kde teda 13ka beztak valcuje vesekre Samsungy a Xiaomi rozdilem tridy, ale v Raw muzes delat fakt kouzla.
      Doporucim napr. [odkaz]

      A to same je nyni s ProRes, ktere jsem po predvcerejsim updatu na 15.1. zacal pouzivat.
      Neskutecne dobre.

      A tohle BFU nevidi. Tady jsou vsichni cinane hodne pozadu, protoze to, co lze nyni manualne udelat s iPhonem, je fakt hodne hodne dobre.

    • pekny odkaz. A je v nom presne vidiet, o com tu zopar vsimavejsich a chapavejsich ludi hovori. Napriklad fotka slecny pri dierovanej stene fotena proti slnku. Po upraveni raw fotky, aby matchovala jpg, je vysledok podstatne maksi=prirodzenejsi a ma menej sumu.
      Cize postproces ma este stale navrch.
      Ale kazdy ma iny vkus a niekomu sa ich JPG ocividne paci.

    • Jo, tak brutálně neostré okraje u ultrašíra na ip jsou oproti ostatním rozdíl třídy 🤣.

    • Mag.net: ty neostré okraje mají všechny telefony, je to dáno fyzikálními limity těch čoček. Buďto budeš mít rozmazané okraje, ménší světelnost objektivu nebo větší ohnisko. Nemůžeš mít u 1,5 mm čočky všechno. Tohle je skutečně naprosto normální a kvalitu ultra-wide u iPhonu můžeme rozporovat, ale sotva zrovna u tohohle.

    • Takhle brutálně ani náhodou.

    • Už se tak stalo a Xperia 1 mark III získala TIPA 2021 World Awards v kategorii nejlepší fotomobil. To myslím hovoří za vše.

  3. Pěkný článek od pana Chroboka a ještě lepší video od pana Fronka, perfekně vysvětlené a za mě spousta nových informací (mám 12 Pro).

  4. Už nějakou dobu se dá s mobilem fotit celkem rozumně a nemusí to být jen iPhone. Koneckonců tyhle fotky vznikly na Sony Xperia Z1c a ta kromě velkého rozlišení moc dobře nefotila a donutit ji ke „skoro manuálnímu“ režimu byl docela náročný úkol. I tak se ale s příslušenstvím z čínských eshopů a Kauflandu cca za 5 USD a 49 Kč daly vykouzlit takovéhle fotky. [odkaz] nebo [odkaz] nebo [odkaz]. Samozřejmě je to o tom vědět jaké mají telefony omezení, k čemu jsou nevhodné a jak se ideálně využívat. Hodně se to posunulo a když se to porovná proti tomu, co uměly digitální fotoaparáty před 10-15 lety, tak ty telefony dnes opravdu nahradí záznamník na cesty a pokud člověk nespěchá a má čas na víc pokusů, dá se s nimi fotit i celkem profesionálně. Ostatně třeba Jan Šibík má fotky z mobilu naprosto fantastické.

  5. Dobrý článek. Snad o něm pan Fronk ví :D

  6. No dobře , ale v zásadě to má snímač s malým rozlišením tak že za dobrých světelných podmínek to dává horší snímky než konkurence s velkým rozlišením a za špatných světelných podmínek to bude srovnatelné nebo o něco lepší . Jedinou výhodu to poskytuje u videa a to skoro netočím nebo točím na jiném zařízení . iPhone je neuvěřitelně reklamně cpané zařízení , které rozhodně špatné není , ale není to žádný zázrak !

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).