Google Stadia chce změnit způsob hraní. Nejnovější tituly spustíte na telefonu i starém PC

Google na konferenci GDC 2019 odhalil novou herní platformu, která má kompletně změnit hraní her napříč všemi systémy. Jmenuje se Stadia a díky ní si budete moci zahrát AAA tituly prakticky na jakémkoliv zařízení připojeném k internetu.

Google Stadia: AAA hry na jakémkoliv zařízení

Princip služby Stadia je jednoduchý – hra samotná poběží na data centrech Googlu, zařízení v rukách hráče bude přijímat pouze obraz a odesílat příkazy. Google má již za sebou krátký test na hře Assassin’s Creed Odyssey, kterou bylo možné v rámci iniciativy Project Stream hrát od loňského října v prohlížeči Google Chrome. Databáze her se má ale pořádně rozrůst, stejně tak i počet zařízení, která budou službu Stadia podporovat – poběží na počítačích, noteboocích, tabletech, telefonech, dokonce i na Chromecastu. Na pozadí bude Google využívat servery s Linuxem a grafickým API Vulcan.

Google Stadia

Google Stadia: vysílání na YouTube, skákání z YouTube do hry

Zatímco Project Stream fungoval maximálně ve Full HD rozlišení při 60 snímcích za vteřinu, Stadia bude podporovat hraní až ve 4K s HDR a prostorovým zvukem, do budoucna je dokonce plánováno streamování v rozlišení 8K. Ve stejné kvalitě a rozlišení navíc mohou hráči vysílat živě své vysílání dál do světa skrze YouTube.

Google Stadia

Google navíc tvrdí, že jakmile např. na YouTube uvidíte upoutávku na nějakou hru, postačí stisknout Play Now a rázem se do ní můžete ponořit. Spuštění hry má zabrat méně než pět vteřin, aniž by bylo nutné spouštět jakýkoliv instalační proces, stejně tak odpadnou další nezbytnosti dneška, jako je stahování her do mezipaměti, aktualizování, patchování, apod.

Větší výkon než PlayStation a Xbox dohromady

Google na GDC 2019 ohlásil několik partnerů, studio ID Software do Stadie přinese hru Doom Eternal (4K, HDR, 60 fps). I samotný Google bude vyvíjet hry přímo ve vlastním studiu, jehož inženýři budou zároveň prostřednictvím služby Stadia Partners vypomáhat ostatním vývojářům.

Google Stadia

Platforma podporuje herní enginy Unity i Unreal 4. Každá instance Stadia poběží na x86 procesoru s taktem 2,8 GHz a 16 GB RAM, Google slibuje výkon až 10,7 teraflops, čímž předčí jak Xbox One X, tak PlayStation 4 Pro. Výkon navíc půjde v cloudu podle potřeby navyšovat.

Google Stadia

Google Stadia nabídne spousta funkcí pro náruživé hráče

Stadia má také myslet na multiplayer. Bez ztráty výkonu bude možné vysílat stream z hry od každého z hráčů, díky funkci Stream Connect spolu budou moci hráči komunikovat. Funkce State Share zase umožní uložit hru v určitém bodě a sdílet tento bod s ostatními; například tak půjde vyzvat přátele, zda si poradí s následující akcí lépe než vy. Díky funkci Crowd Play budou hráči schopní sledovat stream, a pokud to jeho tvůrce dovolí, můžete přímo z videa naskočit rovnou do hry. Technologickou libůstkou pak má být možnost přebarvit jakoukoliv hru do jakéhosi uměleckého stylu – fungovat to bude podobně jako kdysi populární „mrvítko“ obrázků Prisma, na pozadí bude řádit umělá inteligence a strojové učení.

Google Stadia

Ovladač s přímou podporou

Google s projektem Stadia představil i speciální herní ovladač, který bude vybaven Wi-Fi konektivitou a přímým spojením se službou, díky čemuž má být minimalizován čas pro odesílání příkazů. Ovladač bude vybaven speciálními tlačítky, např. pro ukládání herních momentů, nebo spouštění služby Google Assistant. Ovladač bude dostupný v černé, bílé a zelené barvě.

Google Stadia

Google Stadia si vyzkoušíte ještě letos

Samotný projekt Stadia má být spuštěn v průběhu letošního roku, nejprve v USA, Kanadě a Velké Británii, později pak dorazí i do Evropy. Bohužel stále zbývá zodpovědět spousta detailů, zejména kolik bude hraní skrze službu stát, a jaká bude zapotřebí minimální rychlost připojení. Zatím nemáme ani příslib většího množství her, na dnešní tiskové konferenci jsme viděli pouze Doom Eternal a pár demoverzí. Pro vývojáře byly spuštěny speciální webové stránky, které napomohou s vývojem.

Jakub Karásek

Redaktor serveru SMARTMania.cz, příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích. Odpůrce FUPu, pomalého internetu a přerostlých tabletofonů.

16 komentářů

  1. Btw dle všeho další slušný zářez na pažbu AMD. Zabezpečené AMD CPU, AMD GPU s dobrým poměrem cena / výkon, „AMD“ API. Good job👍

    • Pořád si radši postavím kloudný počítač s dobrým výkonem ( což vlastně i mám Ryzen 5 2600 a GTX 1060 s 6GB VRAM ) Zapnu kdykoliv, steamu si koupím cokoliv a hraji. Streaming jsem zkoušel už za dob nVidie Shield a není to prostě ono.

      • d3adbeat (neregistrovaný)

        Dám kteroukoli končetinu do ohně za to, že velká většina uživatelů dá před dedicated zařízením – tim větším, šerednějším a hlučnějším, čim vyšší je jeho výkon, s mizernou mobilitou a každym dnem zastarávajícím – přednost právě něčemu jako je Stadia. Domnívat se, že takovýmu řešení nepatří budoucnost, je stejně bláhový jako myslet si, že local má větší budoucnost než cloud.
        Jedinou otázkou je kdo a kdy.

      • d3adbeat (neregistrovaný): Tak když si někdo neumí postavit PC, je to problém. Základem je dobrý case. Tohle si určitě uplatnění najde, stejně jako klasické PC.

      • d3adbeat (neregistrovaný)

        Kristova noho, opravdu nemluvim o případech, kdy máš takovej budget, že si s komponentama musíš hrát na Bořka Stavitele, nebo máš z jakýhokoli důvodu CHUŤ to dělat.

      • No tak si koupím rovnou sestavu, které jsou už dneska na slušné úrovni. 😁

      • lukass71

        A nebo jsi v situaci, kdy mas vsechny svoje soubory apod na jednom lehkem laptopu, ktery nosis s sebou a obcas by sis chtel neco zahrat, ale nechce se ti nutne investovat do monitoru, klavesnice a draheho gaming PC.
        Ja fakt nechapu, co na jednoduchem tomhle konceptu nemohou „hardcore pcmasterrace gameri“ pochopit..

      • d3adbeat (neregistrovaný)

        lukassi71: Amen, díky, že jsi odpověděl za mě.

      • d3adbeat (neregistrovaný)

        A pardon za mírný zprznění nicku. :D

      • No tak I tady je dneska výběr solidní.

      • lukass71

        xzeit: Takze znovu nepochopil, i dnesni ultra tenke herni notebooky maji vetsinou mizernou baterku, k tomu stoji dost velke palky potom uz. + kategorie sama o sobe, Macbooky, kde hrat nejde, at uz kvuli SW (nutnost bootcamp) nebo mizerne GPU, takze treba me se tenhle program urcite hodne zamlouva..

      • No já měl na mysli výběr notebooku.

      • lukass71

        Vzdyt o tom mluvim… Herni notebooky jsou ted lepsi nez kdy jindy, ale stejne maji svoje limitace a ultrabooky tu maji porad misto a sluzby jako tyto si svoje zakazniky najdou..

  2. Nevim (neregistrovaný)

    To je hodne starej napad. Kolikatej uz to je pokus? Vzpominate na Onlive, gaikai a nevim co jeste? Ale google asi ma potencial to prosadit. Kazdopadne nic pro me.

    • Ono to prostě stojí a padá na dostupnosti technologie, resp, jeho ceně. Dnes FullHD obraz (což je mnoho let std.) umí vyrenderovat GPU za pár tisíc, resp. třeba za 1/3 ceny než před 5ti lety. CPU výkon se díky AMD před rokem a něco prakticky 3x zlevnil (Intel by se jistě i dnes rád tvářil-a to opravdu hodně rád, že 4c je něco extra). Proto se to najednou znovu hemží nápady na cloudový obsah, resp. HW farmy.

      • lukass71

        Skoro bych rekl, ze tomu prispivaji i hry jako Fortnite nebo Minecraft, ktere si ziskaly popularitu dost i tim, ze je rozjedes vsude. Potom koncept, ze i ty nejnarocnejsi hry rozjedes na svem Macbooku 12″ nebo v pripade Googlu na chromebooku, je proste pro spoustu lidi uzasny.

Napsat komentář

Tip: Nechcete pokaždé vyplňovat požadované údaje? Vytvořte si na SMARTmanii uživatelský účet ;-)

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.
Vyžadované informace jsou označeny *




Sahifa tracking pixel