Domů » Články » Google Stadia chce změnit způsob hraní. Nejnovější tituly spustíte na telefonu i starém PC

Google Stadia chce změnit způsob hraní. Nejnovější tituly spustíte na telefonu i starém PC

Google na konferenci GDC 2019 odhalil novou herní platformu, která má kompletně změnit hraní her napříč všemi systémy. Jmenuje se Stadia a díky ní si budete moci zahrát AAA tituly prakticky na jakémkoliv zařízení připojeném k internetu.

Google Stadia: AAA hry na jakémkoliv zařízení

Princip služby Stadia je jednoduchý – hra samotná poběží na data centrech Googlu, zařízení v rukách hráče bude přijímat pouze obraz a odesílat příkazy. Google má již za sebou krátký test na hře Assassin’s Creed Odyssey, kterou bylo možné v rámci iniciativy Project Stream hrát od loňského října v prohlížeči Google Chrome. Databáze her se má ale pořádně rozrůst, stejně tak i počet zařízení, která budou službu Stadia podporovat – poběží na počítačích, noteboocích, tabletech, telefonech, dokonce i na Chromecastu. Na pozadí bude Google využívat servery s Linuxem a grafickým API Vulcan.

Google Stadia

Google Stadia: vysílání na YouTube, skákání z YouTube do hry

Zatímco Project Stream fungoval maximálně ve Full HD rozlišení při 60 snímcích za vteřinu, Stadia bude podporovat hraní až ve 4K s HDR a prostorovým zvukem, do budoucna je dokonce plánováno streamování v rozlišení 8K. Ve stejné kvalitě a rozlišení navíc mohou hráči vysílat živě své vysílání dál do světa skrze YouTube.

Google Stadia

Google navíc tvrdí, že jakmile např. na YouTube uvidíte upoutávku na nějakou hru, postačí stisknout Play Now a rázem se do ní můžete ponořit. Spuštění hry má zabrat méně než pět vteřin, aniž by bylo nutné spouštět jakýkoliv instalační proces, stejně tak odpadnou další nezbytnosti dneška, jako je stahování her do mezipaměti, aktualizování, patchování, apod.

Větší výkon než PlayStation a Xbox dohromady

Google na GDC 2019 ohlásil několik partnerů, studio ID Software do Stadie přinese hru Doom Eternal (4K, HDR, 60 fps). I samotný Google bude vyvíjet hry přímo ve vlastním studiu, jehož inženýři budou zároveň prostřednictvím služby Stadia Partners vypomáhat ostatním vývojářům.

Google Stadia

Platforma podporuje herní enginy Unity i Unreal 4. Každá instance Stadia poběží na x86 procesoru s taktem 2,8 GHz a 16 GB RAM, Google slibuje výkon až 10,7 teraflops, čímž předčí jak Xbox One X, tak PlayStation 4 Pro. Výkon navíc půjde v cloudu podle potřeby navyšovat.

Google Stadia

Google Stadia nabídne spousta funkcí pro náruživé hráče

Stadia má také myslet na multiplayer. Bez ztráty výkonu bude možné vysílat stream z hry od každého z hráčů, díky funkci Stream Connect spolu budou moci hráči komunikovat. Funkce State Share zase umožní uložit hru v určitém bodě a sdílet tento bod s ostatními; například tak půjde vyzvat přátele, zda si poradí s následující akcí lépe než vy. Díky funkci Crowd Play budou hráči schopní sledovat stream, a pokud to jeho tvůrce dovolí, můžete přímo z videa naskočit rovnou do hry. Technologickou libůstkou pak má být možnost přebarvit jakoukoliv hru do jakéhosi uměleckého stylu – fungovat to bude podobně jako kdysi populární „mrvítko“ obrázků Prisma, na pozadí bude řádit umělá inteligence a strojové učení.

Google Stadia

Ovladač s přímou podporou

Google s projektem Stadia představil i speciální herní ovladač, který bude vybaven Wi-Fi konektivitou a přímým spojením se službou, díky čemuž má být minimalizován čas pro odesílání příkazů. Ovladač bude vybaven speciálními tlačítky, např. pro ukládání herních momentů, nebo spouštění služby Google Assistant. Ovladač bude dostupný v černé, bílé a zelené barvě.

Google Stadia

Google Stadia si vyzkoušíte ještě letos

Samotný projekt Stadia má být spuštěn v průběhu letošního roku, nejprve v USA, Kanadě a Velké Británii, později pak dorazí i do Evropy. Bohužel stále zbývá zodpovědět spousta detailů, zejména kolik bude hraní skrze službu stát, a jaká bude zapotřebí minimální rychlost připojení. Zatím nemáme ani příslib většího množství her, na dnešní tiskové konferenci jsme viděli pouze Doom Eternal a pár demoverzí. Pro vývojáře byly spuštěny speciální webové stránky, které napomohou s vývojem.

Jakub Karásek

Redaktor serveru SMARTMania.cz, příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích. Odpůrce FUPu, pomalého internetu a přerostlých tabletofonů.
Sledování diskuze
Upozornit na
guest
16 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments