Bezdrátové nabíjení založené na principu elektromagnetické indukce dnes využíváme nejčastěji u smartphonů a drobného mobilního příslušenství. Automobilový koncern Stellantis v čele se značkou Fiat ale přemýšlí o využití této technologie i v autoprůmyslu. A ne, teď se nebavíme o bezdrátovém nabíjení telefonů v interiéru automobilů.
Stellantis v Itálii postavil testovací okruh, na kterém ověřuje možnosti dynamického bezdrátového přenosu energie (DWPT). Okruh na první pohled vypadá poměrně standardně – veškerá věda se odehrává pod svrchní asfaltovou vrstvou. Zde jsou v pruhu rozmístěné cívky vytvářející elektromagnetické pole, které zachycují vozidla jedoucí nad ním. Principiálně se tato technologie příliš neliší od indukčního nabíjení smartphonů, ovšem jeden rozdíl zde přeci jen je – zatímco telefon na bezdrátové nabíječce leží, automobil se po vozovce pohybuje a mezi jednotlivými cívkami přeskakuje.
O účinnost tohoto řešení prý nemusíme mít obavy. Energie vyzařovaná touto cestou by měla sloužit k průběžnému dobíjení akumulátoru a tím prodlužování dojezdu vozidla. Na zmíněném testovacím okruhu je Stellantis ještě dál – energie z vozovky slouží přímo k pohánění elektromotoru vozidla Fiat 500 bez nutnosti využívání baterie. Účinnost toku energie má být srovnatelná s účinností rychlonabíjecích stanic, vozidlo má být schopné s tímto pohonem jet typickou dálniční rychlostí. Využíván je stejnosměrný proud, který má pro tyto účely několik výhod. Předně snižuje ztráty energie při distribuci a lze jej rozvádět v tenčích hliníkových kabelech.
Celý systém je pochopitelně teprve v prototypové fázi a s jeho nasazením nelze v blízké budoucnosti počítat. Stellantis optimisticky hovoří o horizontu 10 let, během nichž je nutné systém testovat a provést spoustu schvalovacích procesů. Pochopitelně je také zapotřebí vyhodnotit, zda je celý systém v dlouhodobém časovém měřítku ekonomicky životaschopný.