Fiat chce dostat bezdrátové nabíjení elektromobilů „do silnice“. V Itálii má testovací okruh

Car

Bezdrátové nabíjení založené na principu elektromagnetické indukce dnes využíváme nejčastěji u smartphonů a drobného mobilního příslušenství. Automobilový koncern Stellantis v čele se značkou Fiat ale přemýšlí o využití této technologie i v autoprůmyslu. A ne, teď se nebavíme o bezdrátovém nabíjení telefonů v interiéru automobilů.

Arena 1

Stellantis v Itálii postavil testovací okruh, na kterém ověřuje možnosti dynamického bezdrátového přenosu energie (DWPT). Okruh na první pohled vypadá poměrně standardně – veškerá věda se odehrává pod svrchní asfaltovou vrstvou. Zde jsou v pruhu rozmístěné cívky vytvářející elektromagnetické pole, které zachycují vozidla jedoucí nad ním. Principiálně se tato technologie příliš neliší od indukčního nabíjení smartphonů, ovšem jeden rozdíl zde přeci jen je – zatímco telefon na bezdrátové nabíječce leží, automobil se po vozovce pohybuje a mezi jednotlivými cívkami přeskakuje.

Stellantis: EVs dynamic wireless charging is live at “Arena del Futuro”

O účinnost tohoto řešení prý nemusíme mít obavy. Energie vyzařovaná touto cestou by měla sloužit k průběžnému dobíjení akumulátoru a tím prodlužování dojezdu vozidla. Na zmíněném testovacím okruhu je Stellantis ještě dál – energie z vozovky slouží přímo k pohánění elektromotoru vozidla Fiat 500 bez nutnosti využívání baterie. Účinnost toku energie má být srovnatelná s účinností rychlonabíjecích stanic, vozidlo má být schopné s tímto pohonem jet typickou dálniční rychlostí. Využíván je stejnosměrný proud, který má pro tyto účely několik výhod. Předně snižuje ztráty energie při distribuci a lze jej rozvádět v tenčích hliníkových kabelech.

Celý systém je pochopitelně teprve v prototypové fázi a s jeho nasazením nelze v blízké budoucnosti počítat. Stellantis optimisticky hovoří o horizontu 10 let, během nichž je nutné systém testovat a provést spoustu schvalovacích procesů. Pochopitelně je také zapotřebí vyhodnotit, zda je celý systém v dlouhodobém časovém měřítku ekonomicky životaschopný.

Autor článku
Jakub Karásek
Redaktor serveru SMARTMania.cz, příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích. Odpůrce FUPu, pomalého internetu a přerostlých tabletofonů.
image/svg+xml
+

Kapitoly článku