Domů » Bleskovky » Diskety nejsou mrtvé. Na palubě Boeingů 747 slouží k aktualizaci systému

Diskety nejsou mrtvé. Na palubě Boeingů 747 slouží k aktualizaci systému

Pamatujete si na 3,5palcové diskety? I když ve světě domácích počítačů je dnes již těžko uvidíte, v některých průmyslových odvětvích se stále používají. Možná překvapivě jsou k vidění například v letectví, konkrétně na palubě letadel Boeing 747-400. Používají se zde k aktualizaci navigačního systému.

To, že Boeingy 747-400 používají pro tento účel paměťové médium staré přes tři desítky let, zjistila kyberbezpečnostní společnost Pen Test Partners během videoprezentace interních mechanismů jednoho z těchto boeingů britské letecké společnosti British Airways, který byl kvůli snižujícímu se počtu cestujících způsobenému pandemií koronaviru vyřazen z provozu. Disketová mechanika je na videu vidět v čase 7:50.

disketovka Boeing 747

Navigační systém letadla, zahrnující i informace o letištích nebo přistávacích drahách, je nutné aktualizovat každých 28 dní. To znamená, že každý měsíc musí na palubu přijít počítačový technik s „balíkem“ disket (konkrétně až osmi) a nahrát je do systému. Jak uvádí web Aviation Today, tuto metodu nepoužívají jen Boeingy 747-400, ale například i mnohé Boeingy 737.

DEF CON 28 Aerospace Village: 747-400 Walk through From a Hacker’s Perspective

Moderní letadla aktualizují přes optické sítě nebo vzduchem

Moderní letadla dnes používají pokročilejší technologie než diskety, jako např. optické sítě nebo aktualizaci vzduchem (tzv. OTA updaty). To však nutně neznamená, že jsou vždy bezpečnější. Stačí si jen připomenout dvě loňské nehody Boeingu 737 Max, při nichž vinou softwarových potíží zemřelo 346 pasažérů.

Martin Duchoslav

11 komentářů

  1. V použití disket nevidím vůbec nic divného, v průmyslu se využívají celkem hojně.
    A i když je disketa vše všech směrech totálně zastaralá a horší, než třeba USB disk, tak jednu nespornou výhodu má, dá se snadno zamknout proti přepisu, což je někdy k nezaplacení.

  2. LOL, nejbezpečnější typ dopravy na světě updatuje jeden ze systému přes FDD, tak to je hodně funny :)

    • A mohu se zeptat co je na tom vtipného? Pokud ten systém funguje tak absolutně nemá cenu investovat do jeho aktualizace, když většina 747 bude z osobní dopravy vyřazena běhen následujících 2-3 let.

    • Já nevím, ale osobně bych v tomhle případě věřil víc disketové mechanice a technikovi, který to dělá spolehlivě už X let, než OTA updatu na nových letadlech.

    • marastudna 50

      Asi tak!

    • Připadá ti to funny, protože jsi ještě moc mladý na to, abys to chápal. Časem, až dospěješ a zmoudříš, tak pochopíš, že ne vše co se ti dříve jevilo jako funny a nesmyslné tím opravdu je.

    • Pro nás mechaniky žádná novinka,neni to poze Boeing ale A 320 taky na aktualizaci databáze používá FDD a nevidím v tom problém až na nespolehlivost a strašnou dobu přehrání databáze.funny na tom nic není,je to prostě tak,samozřejmě záleží na aerolinie kolik investuje do světnice,taky se dá použít 3G nebo flash disk.

  3. Disketa 1,44 mb aktualizuje celý boeing ,ale na aktualizaci čehokoliv jiného v mobilu je potřeba 20 mega a víc

    • NEaktualizuje celý, ale jenom část! A je jich až osm. Může být klidně víc, ale i méně.

    • Používá se to na aktualizaci databáze,ne letadla proboha 😂

    • Za to bohudík, takhle to alespoň musí optimalizovat ať se to vleze na rozumný počet disket 😁
      A dnešní SW v mobilech je neskutečný odpad. Vyvíjí to kdejaký ňoumové, kteří se ani nezamýšlí nad tím, jak by tio šlo udělat jinak a lépe. Nwdejboze, že jim řekneš ať ten kód komentují, no na to nemají čas. Pak jednoho ňoumu vystřídá druhý ňouma a je vymalováno 😑

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).