- Populární youtuber si pozlatil Cybertruck od Tesly
- Elektromobil byl pozlacený 24karátovým zlatem
- Celá přeměna stála více než 1 300 000 Kč a zabrala čtyři dny práce
Cybertruck od Tesly už od svého uvedení v roce 2019 vzbuzuje rozruch. Kontroverzní design, futuristické funkce a odvážné sliby Elona Muska z něj udělaly fenomén, o kterém se mluví po celém světě. A teď se Cybertruck posunul na další úroveň, byl pozlacen 24karátovým zlatem. Získat potřebné množství 24karátového zlata, aby se z nudného auta stal automobilový šperk, stojí neuvěřitelných 60 000 dolarů, což je aktuálně 1 375 308 českých korun. Pozlacení bylo provedeno z opravdu kvalitního zlata, které mělo ryzost 99 procent.
Jenom pro představu, běžné šperky se vyrábějí z 14karátového zlata. Proč? Jedná se o slitinu, která obsahuje 58,5 % zlata, a zbytek tvoří jiné kovy, jako je měď nebo stříbro. Přidání těchto kovů zvyšuje tvrdost a pevnost výsledného materiálu. Naopak 24karátové zlato je je ryzí zlato s čistotou 99,9 %. Je měkké a poddajné, což znamená, že se snadno ohýbá, škrábe a deformuje. Je tak měkké, že ho lze snadno poškrábat nehtem.

Elektromobil byl pokoven ve třech fázích. Nejprve youtuber použil elektročistič, aby důkladně vyčistil exteriérové panely, jako jsou boční panely, dveře, kapota a další části karoserie vozidla a přeměnil je na hydrofilní povrch. Ve druhé fázi aplikoval specifický typ kyseliny, aby změkčil povrch nerezové oceli na exteriéru a umožnil jej pokrýt první vrstvou zlata.
Ve třetí fázi se pokovování zahájilo použitím směsi 24karátového zlata a kobaltu. Proč byl přidán kobalt? Kobalt byl použit jako součást směsi pro zvýšení tvrdosti a odolnosti povrchu zlacení. Kobalt má vlastnosti, které mohou zlepšit mechanické vlastnosti povrchu, což by mohlo přispět k celkové odolnosti a trvanlivosti pozlaceného povrchu elektromobilu. Tímto způsobem by kobalt mohl pomoci zajistit, že pozlacená vrstva zůstane pevná a odolná v průběhu času i při každodenním používání vozidla.
Zack Nelson přistoupil k procesu s platinovaným titanovým kartáčem jako kladnou elektrodou a magnetickou zápornou měděnou elektrodou (tzv. katodou), na níž byl připevněn tenký plátek zlata. Tento proces vytvoření pozlaceného povrchu elektromobilu vyžadoval pečlivou koordinaci a precizní práci. I přes to, že jde o zdánlivě jednoduchý postup, přivést tuto blyštivou věc na svět vyžadovalo úsilí tří lidí, kteří na autě pracovali čtyři dny.