Sledujte nás na YouTube

Český internet dnes slaví čtvrt století. Jaké jsou jeho nejdůležitější milníky?

Dnes je tomu přesně 25. let od doby, kdy byla Česká republika připojena k celosvětové síti internet. Stalo se tak v posluchárně číslo 256 elektrotechnické fakulty ČVUT.  To, co se na počátku roku 1992 zdálo být zálibou několika nadšenců bez dopadu na veřejnost, je dnes nejdůležitějším technologickým milníkem 20. století. Podle Českého statistického úřadu mají internetové připojení tři čtvrtiny českých domácností a internetová ekonomika podle údajů SPIR s objemem 188 miliard Kč tvoří 4,13 % HDP naší země. Internet také komplexně změnil životy a návyky většiny lidí v oblasti komunikace, práce, nakupování i zábavy.

internet

Jak šel čas?

  • 1992: připojení ČR k internetu
  • 1995: liberalizace internetu (připojení i mimo akademické instituce)
  • 1996: spuštěn Neviditelný pes (Ondřej Neff) a také Seznam.cz – dnes jsme díky němu jednou z mála zemí na světě a jediná země v euroatlantickém prostoru (další jsou například Rusko, Čína nebo Jižní Korea), kde je vedle Googlu silný lokální internetový hráč. Díky tomu mají lidé v ČR v porovnání s trhy, kde jsou k dispozici jen varianty globalizované nabídky, řadu důsledně lokalizovaných služeb, tedy třeba Mapy.cz nebo Stream.cz.
  • 1998: spuštěn iDnes.cz a také Týden.cz, Novinky.cz. Poprvé březen – měsíc internetu, první internetové bankovnictví (Expandia Banka – eBanka). Vznik Google. Série veřejných demonstrací proti Telecomu – Internet proti monopolu
  • 1999: Napster, první služba masivního nelegálního sdílení hudby (Torrent 2002)
  • 2001: Wikipedia
  • 2004: Facebook jako první masivně používaní sociální síť
  • 2005: YouTube (a spuštění SMARTmania.cz) :-)
  • 2006: Twitter

Mobilní internet

  • 1996: konec monopolu Eurotelu (analogová síť NMT), udělena GSM licence Radiomobilu (dnes T-Mobile) a Eurotelu (dnes O2), kteří začali pomalu budovat sítě pro hovory, zatím však bez datových přenosů
  • 1997: CSD (obdoba dial-upu na pevných linkách), 9,6 kb/s
  • 2000: HSCSD 43,2 kb/s
  • 2005: EDGE 236,8 kb/s a následně 3G s rychlostí 384 kb/s
  • 2006: HSDPA 3,6 Mb/s
  • 2012: LTE 60 Mb/s
  • 2013: HSPA+ 42 Mb/s
  • 2017: LTE-A 185 Mb/s
  • + rozvoj WiFi od roku cca 2001, postupně větší a větší pokrytí, lepší podpora i v levnějších mobilech

Nejčastější činnosti Čechů na internetu: e-mail a zprávy

V České republice dominují služby společnosti Seznam.cz, které denně navštíví dohromady až 3,9 milionů reálných uživatelů. Nejnavštěvovanější službou je samozřejmě domovská stránka www.seznam.cz. Každý den na ni zaznamenáme kolem 3,4 milionů reálných uživatelů, kteří si v průměru dvanáctkrát denně stránku zobrazí. Ke službám, bez kterých si svůj život málokdo představí, patří také e-mail. Podle výzkumu Českého statistického úřadu je právě čtení a kontrolování elektronické pošty obecně nejčastější činností Čechů na internetu, denně ji provádí více než 93 % uživatelů sítě.

„Například do schránek našich uživatelů denně přijde až 62 milionů e-mailů. Každý den si lidé na Seznam.cz navíc zaregistrují 12 tisíc nových e-mailových schránek,“ říká David Finger, produktový manažer služby Seznam.cz Email. Další častou činností Čechů je podle ČSÚ čtení zpravodajství a novinek. Denně se této aktivitě oddává 86 % uživatelů internetu. Jen na službách Seznam Zprávy, Novinky.cz, Super.cz, Stream.cz a Proženy.cz si lidé denně dohromady zobrazí 17 milionů článků, což za den představuje téměř tři články na jednoho čtenáře.

Nákupní horečka na internetu

Celkem 84 % Čechů vyhledává při nakupování na internetu související informace o zboží. „A právě nakupování je jednou z věcí, která se za posledních 25 let radikálně změnila. Výzkum o stavu e-commerce v ČR za rok 2016, který pracoval s daty ze Shoptet.cz a Zboží.cz, ukazuje, že téměř dvě třetiny Čechů nakupují přes internet pravidelně a průměrně za rok utratí 7 730 korun. Nejčastějšími produkty, které Češi nakupují přes internet, jsou oblečení (62 %), kosmetika (31 %), elektronika (27 %) či vstupenky na kulturní a sportovní události (37 %),“ uvádí Milan Šmíd, manažer Zboží.cz. S nakupováním souvisí zvyk vyhledávat slevy a porovnávat si výhodnost nákupu. Na službě Kupi.cz si tak lidé měsíčně zobrazí už více jak 10 milionů letáků. Lidé však na internetu nakupují i takové věci, jako jsou auta nebo byty. Například na Suto.cz dorazilo v roce 2016 více jak milion poptávek, přičemž každé šesté hledání vozu patřilo domácí značce Škoda. Na Sreality.cz zase lidé v loňském roce poslali 960 tisíc poptávkových formulářů.

 

Samostatnou kapitolou je pak inzerce na internetu. Seznam.cz uvádí 1 milion prokliků denně na reklamu ve vyhledávání a je zajímavé, že na ni lidé nejčastěji klikají mezi sedmou a osmou hodinou večerní, tedy z domova.

Oslavy 25 let internetu v ČR se společností Seznam.cz

U příležitosti výročí 25 let internetu v ČR pořádá Seznam.cz odbornou konferenci a veřejnou debatu. Konference se uskuteční 13. února v pražském multifunkčním prostoru Jatka78 a sejde se na ní více jak 200 hostů a řada zajímavých řečníků. Patří mezi ně ti, kdo pamatují začátky internetu v ČR, ale i zahraniční účastníci, jako je Per Thorsheim, nezávislý bezpečnostní poradce z norského Bergenu a zakladatel a hlavní organizátor Passwordscon, první a zároveň jediné světové konference věnované heslům. Samotná konference je neveřejná. Lidé však mohou sledovat streamování přednášek, a to přímo na stránkách konference www.pripojuji.se, kde najdou i veškeré další podrobnosti. Seznam.cz bude slavit čtvrtstoletí internetu také na sociálních sítích Twitter a Facebook pod hashtagem #pripojujise.

Ve spolupráci s nadací Člověk v tísni je na pondělí přichystána také veřejná projekce filmu Zázračné dítě internetu: Příběh Aarona Swartze. Film otevírá otázku internetové bezpečnosti a vztahu technologií a občanských práv v současném světě. Promítání v kině Světozor předchází beseda s Ondřejem Krátkým (Liftago), Karlem Strachotou (Člověk v tísni) a Michalem Kubáněm (národní koordinátor otevřených dat) zaměřená právě na možnosti, které nám internet přináší nebo by v budoucnu přinášet mohl. Zájemci se mohou na projekci přihlásit na stránkách kina. K dispozici je 100 volných vstupenek.

Michal Javůrek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *